reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?

29.10.2007, Petr Papež, recenze
G92 alias NVIDIA GeForce 8800 GT: nový grafický polobůh?
Karta s božským výkonem a lidskou cenou? Právě takovou se snaží být NVIDIA GeForce 8800 GT. Nadupaný nižší highend s téměř plným počtem SP jako GTX verze. V testu se mu do cesty postaví NVIDIA GeForce 8800 GTX i GTS 320MB a ATI Radeon HD 2900 XT.
Testované karty:
  • Gigabyte GeForce 8800 GTS GV-NX88S320H-B-RH 320MB
  • ZOTAC GeForce 8800 GT 512MB DDR3 Dual DVI/HDTV
  • Gigabyte GeForce 8800 GTX GV-NX88X768H-RH 768MB TV
  • Sapphire HD 2900 PRO 512MB
  • Sapphire HD 2900 XT 512MB


G92: Co je zač?




O kartách s tímto čipem se hovořilo již delší dobu. Objevovaly se různé zprávy, především měla být přítomna podpora nového rozhraní DirectX 10.1 a DisplayPortu. Absence DisplayPortu je celkem logická, mnoho uživatelů ani nevyužívá digitální DVI, natožpak další nové, na výrobu pravděpodobně dražší, rozhraní. Chybějící DirectX 10.1 už zamrzí podstatně více. Podle dosavadních zpráv jej ATI RV670, nový grafický čip pro karty HD 3xxx, obsahovat bude. DirectX 10.1 zaznamenává "zlepšení" především ve zvuku, ale ani grafická část nezůstane opomenuta. Doufejme, že tyto nové knihovny napraví škody napáchané dosavadním DirectX 10.





G92 není jen die-shrinkem jádra G80, ale nově navrhnutým čipem. Nejviditelnější změnou je integrovaný VP2 z čipů G84 a G86. Ten umožňuje akcelerovat HD video při zanedbatelném zatížení procesoru. Díky tomu z karty zmizel čip NVIO. Méně viditelné, ale zato důležitější změny se odehrály v jádře. Počet Stream Procesorů narostl z 96 na 112. Jejich schopnosti zůstaly beze změn. Počet ROP jednotek se snížil na 16, tedy o 4 méně jak u GTS. Zato texturovací mašinérie zůstala téměř nezraněna, nikoliv však nezměněna, a tak se dočkáte 56 texturovacích procesorů namísto 64 u GTX, přesto část texturovací části prodělala značné architektonické změny. Nahlédneme-li do materiálů NVIDIE, najdeme ještě zmínku o vylepšeném systému komprese ROP jednotek, což má mít za následek zlepšení práce s pamětí. Změny také doznala paměťová sběrnice. NVIDIA opustila dosavadních, zvláštních, 320 a 640 bitů a přešla zpět na 256 bitů. Samozřejmě s tím souvisí velikost paměti. V nabídce by měly být varianty 256MB a 512MB. Velmi pravděpodobná je i podpora nižší a vyšší varianty paměťové sběrnice pro škálovatelnost prodejního pole, ale to žádný materiál nepotvrzuje ani nevyvrací.



Karta by měla mít menší spotřebu než starší kolegové a to i přes nárůst Stream Procesorů na 112 z 96 u GTS varianty. NVIDIA se rozhodla skoncovat i dosavadním chladičem a osadila nový jednoslotový chladič, údajně od návrhářů Cooler Master. Těžko soudit, zda je tato informace pravda, o této kartě je na internetu až příliš "kachen".



Další změnou je podpora nové sběrnice PCI Express 2.0. Přenosová frekvence se zvedne na 8 Gbps jedním směrem, 16 Gbps oběma směry. Prozatím pro běžné uživatele věc pravděpodobně nepoužitelná. Musíme však myslet i na uživatele karet NVIDIA Quadro, kteří mají tu možnost mít běžně k dispozici dvojnásobek paměti než běžné herní edice. Říkáte si, že není možné využít toto množství paměti ani při hraní nejnáročnějších her v obrovských rozlišeních? Potom nezapomínejte na projekty typu NVIDIA CUDA, které dokáží i zamávat i s výkonem nejnabušenějších akcelerátorů.

Ještě stále nekončíme, zbývají nám poslední třešničky na dortu. První plus je vylepšený anti-aliasing průhlednosti. Doposud jsme měli na čipech G8x k dispozici dva módy. Rychlý Transparency Multisampling a kvalitní Transparency Supersampling. NVIDIA servíruje Nový Transparency Multisampling. Jde o upravenou verzi tohoto algoritmu. Kvalitativně se velmi přiblížil Supersamplingu, výkonem si však pohoršil pouze minimálně. Toť reklamní materiál NVIDIA, uvidíme, zda je to tak i ve skutečnosti.


Koláž vytvořená z reklamních materiálů NVIDIA

Poslední, tentokrát neavizovanou změnou, jsou ovladače. Jediná zmínka v materiálech NVIDIA hovoří o zpřístupnění "legitimního" FSAA pro hry založené na Unreal 3 enginu, kde doposavaď oficiální způsob chyběl. Tato vlastnost je již přítomna v nových ovladačích a bude dále zpřístupňována v dalších vydáních. O čem však materiály mlčí je výkon nových ovladačů a to je záležitost, která možná překvapí. Zatímco ATI před měsícem při uvedenení Catalyst 7.10 udělala okolo sebe humbuk (respektive novináři udělali humbuk). NVIDIA beta ovladače 169.01 vydala bez release logu, pouze se zmínkou o zvýšení výkonu v demu Crysis. Popravdě řečeno zvýšení výkonu, a to v každém případě nemalé, proběhlo minimálně skrze celou řadu NVIDIA GeForce 8 snad u všech testů. Pamatujete si uvedení NVIDIA GeForce 8600 GTS a tiché zprovoznění druhé MUL jednotky v beta ovladačích? Vypadá to, že u NVIDIE má uvolňování ovladačů a zvyšování výkonu nějaký skrytý význam...

Specifikace testovaných karet:

Ikona Odkaz na databázi
NVIDIA GeForce 8800 GTS
NVIDIA GeForce 8800 GT
NVIDIA GeForce 8800 GTX
ATI Radeon HD 2900 PRO
ATI Radeon HD 2900 XT
GPU
G80
G92
G80
R600
R600
Výrobní proces jádra
90 nm (TSMC)
65 nm (TSMC)
90 nm (TSMC)
80 nm (TSMC)
80 nm (TSMC)
Počet tranzistorů
681 mil.
754 mil.
681 mil.
720 mil.
720 mil.
Frekvence jádra
500 MHz
600 MHz
575 MHz
600MHz
750MHz
Frekvence shaderů
1200 MHz
1500 MHz
1350 MHz
600MHz
750MHz
Pixel shadery
96 SP
112 SP
128 SP
320 SP (64 shaderů)
320 SP (64 shaderů)
Vertex shadery
96 SP
112 SP
128 SP
320SP (64 shaderů)
320SP (64 shaderů)
TMU jed.
24
56 (?)
32
16
16
ROP jed.
20
16
24
16
16
Velikost a typ paměti
320 MB GDDR3
512 MB GDDR3
768 MB GDDR3
512MB GDDR3
512MB GDDR3
Efektivní frekvence pamětí
1600 MHz
1800 MHz
1800 MHz
1600MHz
1700MHz
Šiřka pam. sběrnice
320 bitů
256 bitů
384 bitů
512 bitů
512 bitů


ZOTAC




My máme k dispozici kartu od výrobce ZOTAC. Možná si říkáte "Ach jo, zase nějaký neznámý low-quality výrobce". Mohu Vás ujistit, že to není zdaleka pravda. ZOTAC International (MCO) Limited je společnost spadající pod obrovskou firmu PC Partner, která má pod "malíkem" u nás známou značku grafických karet Sapphire či vyrábí certifikované základní desky pro AMD. PC Partner, sídlící v Honk Kongu, se příliš svými dceřinnými společnostmi nechlubí, a tak je složitější zjistit, kdo všechno vlastně pod tohoto obra patří. Podle raketového vzestupu značky nejen u nás v Evropě mu lze předpovídat dobrou budoucnost. Ostatně, která začínající společnost měla při uvedení svých prvních karet na trh recenzi na množství špičkových hardwarových serverech VR-Zone, IXBT, HKEPC či TechPowerUp nevyjímaje? Dnes, jako první v naší malé republice, se podíváme na kartu ZOTAC 8800 GT, přesvědčí tato značka o svých kvalitách?
reklama