Gigabyte Radeon HD 5770: DirectX 11 v mainstreamu

Gigabyte Radeon HD 5770: DirectX 11 v mainstreamu
, , recenze
Minule jsme si otestovali novou vlajkovou loď ATI v podobě Radeonu HD 5870 a dnes se podíváme na zástupce stejné generace s podporou DirectX 11. Radeon HD 5770 patří do skupiny levnějších karet, které hráči nabídnou stejnou technologii jako vlajková řada ATI.



reklama
Radeon HD 5770 přichází vzápětí po uvedení nejsilnějšího Radeonu HD 5870, který představuje to nejlepší, co můžete v současné době v případě jednojádrových grafických karet pořídit. AMD uvedlo do světa hardware kompatibilní se zbrusu novým rozhraním DirectX 11. Nové API využijí samozřejmě pouze ti, kdož mají na svém herním počítači nainstalován operační systém Windows 7, který je také poslední novinkou společnosti Microsoft.

Pro využití výhod, které vám toto nové rozhraní nabízí, tedy potřebujete nejen nový hardware, ale také software, který je prozatím kromě samotného operačního systému ve vývoji. Nemusíte se však bát, neboť první hry dorazí na trh již před koncem roku a další dostanou patch, který podporu teoreticky umožní využít.

Mluvíme zde opravdu v teoretické rovnině, neboť zatím nikdo neměl možnost benchmarkovat byť jedinou takto upravenou hru. Podle slov vývojářů je ovšem implementace podpory do stávajících DirectX 11 her relativně snadnou záležitostí. Každý hráč chce ovšem důkaz místo slibů, kterým budou výkony v DirectX 11 kompatibilních hrách. Dnes se podíváme tedy pouze na to, jak si vede tato nová karta na hrách starších, tedy kompatibilních s DirectX 9/10.


Nové jádro RV840 je odvozeninou od high-endového jádra RV870, které je přítomno v řadě Radeon HD 5800. RV840 je v podstatě rovnou polovinou zmiňovaného jádra. V segmentu levných karet je zbytečné využívat tak drahého a výkonného jádra, a tak bylo jako obvykle vytvořeno levnější jádro s menším počtem výpočetních jednotek a stejnými vlastnostmi.

Budoucí majitelé Radeonů HD 5770 nebudou ochuzeni o žádnou vlastnost svého staršího bratra, a tak zde máme DirectX 11, DirectCompute nebo Eyefinity spolu s výstupem na tři monitory, které budou mít nejspíše všechny nové Radeony standardně. Očekávat můžeme i speciální verzi s 6 konektory mini-DisplayPort.

RV840 je do značné míry podobné jádru RV790, jelikož má stejný počet superskalárních procesorů (160), kde každý z nich integruje 5 výpočetních jednotek. Celkově je tedy počet stream procesorů roven 800, což je naprosto shodné číslo s poslední generací jader Radeonů HD 4800 a jak už bylo řečeno, také přesnou polovinou počtu výpočetních jednotek high-endového RV870. Těšit se můžeme rovněž na velmi kvalitní anizotropní filtrování nebo kouzla v podobě teselace či vylešených světelných modelů ve hrách.

Zakopený pes je u Radeonu HD 5770 schován v podobě 128-bitové sběrnice, kterou bychom očekávali spíše u low-endové karty. Nicméně karta je osazena velmi rychlými paměťmi GDDR5 na frekvenci blížící se 5 GHz, a tak není třeba panikařit. Celková teoretická propustnost je menší, ale jak se ukázalo v testech, tak příliš nevadí.

Zajímá Vás něco o produktech Gigabyte?

Zeptejte se v našem diskuzním fóru! Ve spolupráci se společností Gigabyte jsme vytvořili podpůrné fórum pro jejich produkty, v němž na Vaše otázky odpovídá její zástupce. Pokud Vás o produktech Gigabyte něco zajímá, neváhejte do této sekce napsat (je nutné být na fóru přihlášený).

Nejpopulárnější základní desky Gigabyte
reklama
Nejnovější články
Protézy s umělou kůží by mohly být poháněny sluneční energií Protézy s umělou kůží by mohly být poháněny sluneční energií
Odvětví protetiky se neustále rozrůstá. Vědci si představují, že v budoucnu bude taková protéza plnou náhradou chybějící končetiny. K tomu je ale třeba ujít ještě kus cesty, může pomoct například tato umělá kůže.
Dnes,  aktualita, Kateřina Hoferková
Disney Research předvádí chytání skutečného míčku ve virtuální realitě Disney Research předvádí chytání skutečného míčku ve virtuální realitě
Virtuální realita může dodat našim smyslům nový rozměr. Pokud se do VR přidají další dodatečné informace, můžou se zlepšit lidské dovednosti. Disney Research předvedlo chytání skutečného míčku s pomocí virtuální reality.
Dnes,  aktualita, Kateřina Hoferková
DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách DX12 vs. DX11, aneb rozdíl ve výkonech GPU na aktuálních hrách
Server HardOCP se zaměřil na srovnání toho, co aktuálně nabízí API DirectX 12 v porovnání s verzí 11, a to na nejnovějším hardwaru. Využil k tomu hry, které podporují obě API a zaměřil se na graficky intenzivní benchmarky, ne CPU.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Farmáři kupují kradený software, aby si mohli sami opravit traktory Farmáři kupují kradený software, aby si mohli sami opravit traktory
Společnost John Deere je známý výrobce zemědělských strojů s ikonickou zelenou barvou a žlutými koly. Ovšem je to také firma, která dělá velké drahoty ohledně oprav, jež se farmáři napříč USA snaží obcházet.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  2 komentáře
Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal Khronos vytvoří všeobecné API pro Vulkan, DX12 i Metal
Skupina Khronos na sebe vzala úkol přinést jedno jediné API zastřešující všechna tři moderní API, čili Vulkan, DirectX 12 i Metal, po čemž prý celý zainteresovaný průmysl přímo prahne. Na co se tak máme připravit?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  4 komentáře