reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Levná dvoujádra a úsporné procesory v testu

27.7.2009, Lukáš Petříček, srovnávací test
Levná dvoujádra a úsporné procesory v testu
V dnešní recenzi se blíže podíváme na nové dvoujádrové procesory AMD s jádry AMD Regor a Callisto a také na úsporné vícejádrové procesory. Jak jdou taktovat nová dvoujádra a jakou mají spotřebu? A vyplatí se vůbec úsporné procesory? Pojďme se na ně podívat.

Aplikační výkon


Nyní se podíváme na praktické testy výkonu a začněme například u renderingu v Cinebench R10 (založený na Cinema 4D od Maxonu). Program silně těží z vícejádrových procesorů, ale pro srovnání škálování uvádím i testy v případě použití pouze jednoho jádra.





Dalším testem je POV-Ray ve verzi 3.7 b32. Stejně jako v případě Cinebench R10 se zde velice dobře daří všem čtyřjádrovým procesorům. V závěsu jsou tříjádrové procesory a rychlá dvoujádra.



Encoding videa byl otestován pomocí benchmarku x264 (x264 benchmark + Avisynth 2.58). Ani zde nechybí podpora vícejádrových procesorů. S náskokem vítězí Intel Core i7, v závěsu s Phenomy II a procesory Core 2 Quad následované Phenomy X3 a dvoujádry.



Převod wavu do MP3 byl otestován pomocí oblíbené utilitky pro encoding wavu do mp3 Lame 3.98.2. Program nepodporuje vícejádrové procesory, a proto se zde dobře umisťují rychlá dvoujádra a obecně procesory s vyšším taktem.



Fritz Chess je benchmark na otestování výkonu v šachu. Škálování je zde díky povaze úlohy na špičkové úrovni - rozdíly jsou zde ještě větší než u encodingu nebo softwaru pro rendering a čtyřjádra zde jasně dominují. Slušný nárůst výkonu přináší i aktivní MultiThreading u procesoru Intel Core i7.



Poslední praktický benchmark je WinRAR ve verzi 3.80. I zde se pěkně ukazuje síla vícejádrových procesorů, velká L2 i L3 cache a také výhody integrovaného řadiče paměti - gigantická propustnost a nízké latence u architektury Nehalem drtí vše. Slušně se tradičně daří také AMD Phenomům X4, zejména Phenomům II s DDR3 pamětí a následují opět tříjádrové a dvoujádrové procesory - více jader zde může přinést velký nárůst výkonu, ale vše je podmíněno dostatečným výkonem paměťového subsystému.





Čtyřjádrové procesory se obecně vyplatí pouze u aplikací, které dokáží využít všechna jádra nebo při použití několika náročnějších aplikací najednou (výrazný multitasking). Rozdíly výkonu a komfortu práce jsou poměrně zřejmé, ale nárůst spotřeby, jak ukáží testy spotřeby, jsou také poměrně významné. Pojďme se dále podívat na testy výkonu v několika oblíbených hrách.


Herní výkon


Začněme tradičně klasikou žánru FPS od ID Software. Quake 4 s enginem id Tech 4, navíc s podporou SMP (maximálně 2 thready) se dobře hodí i pro testy výkonu vícejádrových procesorů. Výkon zde navíc ovlivňují všechny parametry systému (od IPC výkonu procesoru, velikost L2/L3 cache, až po propustnost pamětí a použité časování).



Další na řadě je benchmark ze hry F.E.A.R. 2: Project Origin, který je založen na vylepšeném enginu hry F.E.A.R. Lithtech: Jupiter EX (který ovšem stále nepodporuje multithreading). Výkon byl změřen v levelu "Top" s utilitkou Fraps. Výhodu zde získávají procesory s nejvyšším taktem, velkou cache a rychlou pamětí.



Do testu jsem dále zařadil CPU benchmark ze hry Crysis, založený na CryEngine 2. Hra má výbornou grafiku a engine této hry také spolkne nějaký kus výkonu - dobře se zde daří i vícejádrovým CPU. I běžné rozlišení je ale bez nejvýkonnějších grafických karet stěží použitelné. CPU benchmark byl proveden při rozlišení 1680 x 1050 a s nastavením všech detailů na střední.



Další testovanou hrou je oblíbené RPG Fallout 3. Poslední z Falloutů používá engine Gamebry, na kterém běžel například i oblíbený The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ani zde nejsou podporovány vícejádrové procesory. Výhodu proto získavájí procesory s vysokým taktem, rychlou FSB a pamětí. Stejně jako v případě F.E.A.R.2 byl použitý Fraps a odehrán kus hry v lokaci Megaton.



Call of Duty 4: Modern Warfare používá proprietární engine. Poměrně slušně se zde vede i vícejádrovým procesorům - s čtyřjádrovým procesorem si polepšíte přibližně o 10 až 15 procent. Pro změření výkonu byl opět použit Fraps a odehrána část levelu The Bog.



Grand Theft Auto IV je další z testovaných titulů. GTA IV používá engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) a ačkoliv si řada hráčů stěžuje na slabší optimalizaci, hra velice silně těží z vícejádrových procesorů. Škálování s více jádry je na špičkové úrovni a dvoujádro bych bez problémů označil za minimum pro tuto hru.

Pokud navíc rádi hrajete multiplayer po internetu (hru jsem nedávno testoval i na dvoujádrovém AMD Athlonu X2 na 2,3 GHz a ve větší vřavě jsem byl občas odpojen pro nízký výkon - prý můj počítač běžel příliš pomalu, čtyřjádro se Vám u GTA IV v každém případě vyplatí.



Poslední z testovaných her je akční "zombie řežba" Left 4 Dead, postavená na engine Source (na kterém běží i oblíbená varianta hry Counter Strike: Source). L4D podporuje vícejádrové procesory a povolení použití více jader v nastavení hry přináší slušný růst výkonu (hra škáluje s počtem jader o poznání hůře než GTA IV, ale vícejádrové procesory zde také získávají převahu). I zde byl použit Fraps a timedemo levelu Blood Harvest.



To je z testů her vše. Jak ukazují praktiké testy, podpora vícejádrových procesorů pomalu roste, ale her, které skutečně využijí například i čtyřjádrový procesor "naplno", je poměrně málo - trend použití vícejádrových procesorů se pomalu ale jistě lepší. Zářným příkladem je například testované GTA IV, kde je škálování skutečně ukázkové. Jedná se také o jednu z výjimek, kde bych doporučil alespoň tříjádrový procesor, ačkoliv vysoce taktované dvoujádro hru také rozběhá poměrně "uspokojivě". V následující části se podíváme na testy spotřeby jednotlivých platforem.
reklama