www.svethardware.cz
>
>
>

Nová architektura Radeonů: zaostřeno na Polárku

, , recenze

Nebojte, dnes to nebude o astronomii. Dnešní článek bude o architektuře připravovaných grafických karet společnosti AMD s názvem Polaris. Ale kdo ví, třeba se v budoucnosti kolem této architektury bude vše točit tak, jako kolem skutečné Polárky.




reklama

Polaris



Na rozdíl od minulosti, kdy si společnost AMD své informace hlídala jako oko v hlavě, žádné informace o nových produktech nezveřejňovala a nějaké průsaky informací pod NDA byly spíše raritou, AMD tuto praxi snad již opustila, sama se chopila příležitosti a ústy šéfa Radeon Technolgies Group (RTG) Raja Koduriho na CES 2016 představila chystanou architekturu, která bude pohánět novou řadu grafických karet označovanou jako Polaris (Polárka).

Samozřejmě, že informace, které byly dány veřejnosti k dispozici, nebyly až tak konkrétní, abychom si mohli udělat opravdu ucelený obrázek o této nové architektuře grafických karet, ale na druhou stranu, těchto informací nebylo až tak málo a dokonce přítomní novináři byli svědky také nějaké té živé demonstrace. Pojďme se tedy na některé z těch nejdůležitějších informací, které nám byly podstrčeny, podívat trochu blíže a protože my rádi testujeme, vezme si pod drobnohled onu živou demonstraci Polaris, kterou si dnes tak trochu pokusíme nasimulovat.


FinFET slide


To, že společnost AMD pro svou novou řadu grafických karet Polaris použije výrobního procesu FinFET, není samozřejmě žádným překvapením, to koneckonců využije také Nvidia u svých nových Pascalů. Co však malým překvapením je, jsou informace o tom, že AMD využije k samotné výrobě grafických čipů výrobní linky jak u společnosti TSMC (16nm FinFET), tak i u společnosti GlobalFoundries (14nm FinFET). Evidentně si tak nechává „zadní vrátka“ otevřená a bude tak moci svěřit výrobu konkrétního grafického čipu podle výtěžnosti a ceny dané výrobní linky. Výhody technologie FinFET jsou snad dostatečně známy a není třeba je nyní uvádět.


Architektura Polaris



Polaris klíčové rysy


Architektura Polaris je již 4. generací GCN (Graphics Core Next) a podle zveřejněných informací a prezentací se nezdá být nějakou novou, revolučně převratnou architekturou. Jedná se spíše o změny evoluční, takové, které zajistí novým grafickým kartám společnosti AMD vyšší propustnost dat a instrukcí při celkově nižší spotřebě.


Polyaris blokové schéma


Compute Engines (výpočetní enginy)
Tyto výpočetní enginy již dobře známe ze současné generace GCN pod názvem ACE (Asynchronous Compute Engine), které mají na starosti obsluhu výpočetních úloh (Compute shaders). Zda byly tyto jednotky oproti současné generaci nějak upraveny, lze zatím jen těžko říci, v každém případě ale v budoucích hrách pod DirectX 12 bude jejich role stále důležitější a důležitější.

Command Processor
Command procesor má na starosti zpracování grafických (3D) úloh, které jsou na GPU zasílány pomocí grafické fronty (3D queue). Málo se ví o tom, že právě tato veledůležitá jednotka grafického čipu byla masivně posílena již v grafickém čipu Fiji, kdy její kapacita byla zdvojnásobena (z původní šířky 64 Grid na 128 Grid, Maxwell využívá pouze jen 32 Grid). Otázkou tedy je, zda a jakých úprav se Command processor dočkal v této nové architektuře.

Sheduler (plánovač)
S největší pravděpodobností se jedná opět o jednotku, kterou byl vybaven již dříve grafický čip Fiji pod názvem HWS (Hardware Sheduler). Tato jednotka plnila jednak funkci dalšího ACE a s největší pravděpodobností měla na starosti také efektivní rozdělování úloh mezi jednotlivé výpočetní jednotky grafického čipu. Tady ale vyloženě spekulujeme, protože ani funkce jednotek HSW u Fiji nebyla společností AMD dodnes odborné veřejnosti plně objasněna.
Nejpopulárnější grafické karty

reklama
Nejnovější články
Chystá se Microsoft zastínit chystanou konzoli PS4 Neo?
Od společnosti Sony se očekává, že skutečně přijde na trh s vylepšenou konzolí PlayStation 4, která nabídne oproti původní verzi mnohem vyšší výkon, aby ten mohl stačit i na hraní s VR headsetem. Chystá se Microsoft vrátit úder?
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  2 komentáře
Mars se právě probouzí z doby ledové
Nová pozorování našeho blízkého souputovníka odhalila, že i on prochází periodickými změnami, jež by se daly označit za opakující se doby ledové. Znamená to, že polární čepičky Marsu se cyklicky rozšiřují a smršťují.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  1 komentář
Raspberry Pi 3 možná dostane oficiální Android
Platforma Raspberry Pi se za dlouhé roky od svého vzniku vyvinula a rozrostla, že si jí začali všímat i velké firmy. Nyní se proslýchá, že samotný Google si pro ni chystá speciální verzi Androidu, a to konkrétně pro nový Raspberry Pi 3.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek
Výrobci ukazují své verze GeForce GTX 1080
Společnosti jako Gigabyte, EVGA, Asus či ZOTAC už mohou ukázat své verze karty GeForce GTX 1080, jejíž Founder's Edition již byla vypuštěna na trh. Dle očekávání nedorazila v požadovaném množství, což se podepsalo i na cenách.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  3 komentáře
Foxconn propustí 60.000 zaměstnanců, nahradí je roboty
Společnost Foxconn se rozhodla k zásadní přeměně výrobních kapacit jedné své továrny, kterou odnesou především její zaměstnanci. Z nich má brzy ztratit svou práci na 60 tisíc, a to kvůli robotům, jež firma vyvíjí s Googlem.
Včera,  aktualita,  , Jan Vítek,  3 komentáře