www.svethardware.cz
>
>
>

Nová architektura Radeonů: zaostřeno na Polárku

Nová architektura Radeonů: zaostřeno na Polárku
, , recenze

Nebojte, dnes to nebude o astronomii. Dnešní článek bude o architektuře připravovaných grafických karet společnosti AMD s názvem Polaris. Ale kdo ví, třeba se v budoucnosti kolem této architektury bude vše točit tak, jako kolem skutečné Polárky.




reklama

Polaris



Na rozdíl od minulosti, kdy si společnost AMD své informace hlídala jako oko v hlavě, žádné informace o nových produktech nezveřejňovala a nějaké průsaky informací pod NDA byly spíše raritou, AMD tuto praxi snad již opustila, sama se chopila příležitosti a ústy šéfa Radeon Technolgies Group (RTG) Raja Koduriho na CES 2016 představila chystanou architekturu, která bude pohánět novou řadu grafických karet označovanou jako Polaris (Polárka).

Samozřejmě, že informace, které byly dány veřejnosti k dispozici, nebyly až tak konkrétní, abychom si mohli udělat opravdu ucelený obrázek o této nové architektuře grafických karet, ale na druhou stranu, těchto informací nebylo až tak málo a dokonce přítomní novináři byli svědky také nějaké té živé demonstrace. Pojďme se tedy na některé z těch nejdůležitějších informací, které nám byly podstrčeny, podívat trochu blíže a protože my rádi testujeme, vezme si pod drobnohled onu živou demonstraci Polaris, kterou si dnes tak trochu pokusíme nasimulovat.


FinFET slide


To, že společnost AMD pro svou novou řadu grafických karet Polaris použije výrobního procesu FinFET, není samozřejmě žádným překvapením, to koneckonců využije také Nvidia u svých nových Pascalů. Co však malým překvapením je, jsou informace o tom, že AMD využije k samotné výrobě grafických čipů výrobní linky jak u společnosti TSMC (16nm FinFET), tak i u společnosti GlobalFoundries (14nm FinFET). Evidentně si tak nechává „zadní vrátka“ otevřená a bude tak moci svěřit výrobu konkrétního grafického čipu podle výtěžnosti a ceny dané výrobní linky. Výhody technologie FinFET jsou snad dostatečně známy a není třeba je nyní uvádět.


Architektura Polaris



Polaris klíčové rysy


Architektura Polaris je již 4. generací GCN (Graphics Core Next) a podle zveřejněných informací a prezentací se nezdá být nějakou novou, revolučně převratnou architekturou. Jedná se spíše o změny evoluční, takové, které zajistí novým grafickým kartám společnosti AMD vyšší propustnost dat a instrukcí při celkově nižší spotřebě.


Polyaris blokové schéma


Compute Engines (výpočetní enginy)
Tyto výpočetní enginy již dobře známe ze současné generace GCN pod názvem ACE (Asynchronous Compute Engine), které mají na starosti obsluhu výpočetních úloh (Compute shaders). Zda byly tyto jednotky oproti současné generaci nějak upraveny, lze zatím jen těžko říci, v každém případě ale v budoucích hrách pod DirectX 12 bude jejich role stále důležitější a důležitější.

Command Processor
Command procesor má na starosti zpracování grafických (3D) úloh, které jsou na GPU zasílány pomocí grafické fronty (3D queue). Málo se ví o tom, že právě tato veledůležitá jednotka grafického čipu byla masivně posílena již v grafickém čipu Fiji, kdy její kapacita byla zdvojnásobena (z původní šířky 64 Grid na 128 Grid, Maxwell využívá pouze jen 32 Grid). Otázkou tedy je, zda a jakých úprav se Command processor dočkal v této nové architektuře.

Sheduler (plánovač)
S největší pravděpodobností se jedná opět o jednotku, kterou byl vybaven již dříve grafický čip Fiji pod názvem HWS (Hardware Sheduler). Tato jednotka plnila jednak funkci dalšího ACE a s největší pravděpodobností měla na starosti také efektivní rozdělování úloh mezi jednotlivé výpočetní jednotky grafického čipu. Tady ale vyloženě spekulujeme, protože ani funkce jednotek HSW u Fiji nebyla společností AMD dodnes odborné veřejnosti plně objasněna.
Nejpopulárnější grafické karty

reklama
Nejnovější články
Poslední dění kolem Windows různých verzí Poslední dění kolem Windows různých verzí
Kolem Windows 10 se poslední dobou nashromáždilo několik kontroverzních událostí, pár novinek v politice Microsoftu se týká i starších Windows 7 a 8.1. Poslední novinka se týká jazyka a prostředí PowerShell.
Dnes,  aktualita, Michal Hala
Modding základních desek Asus, další práce pro 3D tiskárny Modding základních desek Asus, další práce pro 3D tiskárny
Nikdo nám nebrání využít 3D tiskárnu pro vytvoření jakéhokoliv doplňku pro počítačovou sestavu, ale podpora ze strany výrobce může pomoci. Nyní se k tomu odhodlal Asus, který poskytl potřebná data.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Podíl AMD na trhu s GPU stoupá Podíl AMD na trhu s GPU stoupá
Společnost Mercury Research vydala novou analýzu trhu s PC, v níž se objevily některé zajímavé skutečnosti. My se nyní podíváme na to, jak si vedly grafické čipy, a tedy i jejich výrobci, a to především společnost AMD.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
AMD Zen: detaily architektury odhalují masivní jádra AMD Zen: detaily architektury odhalují masivní jádra
Nedávno nám společnost AMD slíbila, že brzy dodá další podrobnosti týkající se architektury Zen, což také učinila. Dle těchto informací si pro nás chystá vskutku dobře vybavená procesorová jádra, která starší generace snadno zastíní.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
NVIDIA připravila Parker, SoC s 256 jádry Pascal NVIDIA připravila Parker, SoC s 256 jádry Pascal
NVIDIA včera v Cupertinu představila svůj nejnovější čip SoC založený na architektuře Pascal, který je určen pro různé systémy, jimž poskytne ve spojení s příslušným CPU výkon až 1,5 TFLOPS. K čemu poslouží?
Dnes,  aktualita, Jan Vítek