reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Radeon HD 2900 PRO: silák s jepičím životem

19.10.2007, Petr Papež, recenze
Radeon HD 2900 PRO: silák s jepičím životem
Dnes otestujeme novinku, cenově výhodnou kartu Sapphire ATI Radeon HD 2900 PRO, která se od verze XT liší pouze nižšími frekvencemi a hlavně nižší cenou. V testu bude pro srovnání Radeon HD 2900 XT, HD 2600 XT, GeForce 8800 GTS 320MB a 8600 GTS 256MB.
Testované karty:
  • Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB
  • Sapphire Radeon HD 2900 PRO 512MB
  • Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB
  • Gigabyte GeForce 8600 GTS 256MB GV-NX86S256H
  • Gigabyte GeForce 8800 GTS GV-NX88S320H-B-RH 320MB
    Ikona Odkaz na databázi

Oblíbená otázka: Která je verze PRO a která XT?

ATI Radeon HD 2900 PRO, proč vůbec vyšel?


Konkurence na trhu grafických karet je veliká a ATI se snaží zatmelit každou skulinku, která jí vznikla po uvedení nové řady HD 2xxx. ATI chybí absolutní výkonnostní highend, s tím však nelze bez dodatečných úprav nic udělat. Lowend je pokryt celkem dobře různými typy karet HD 2400 a HD 2600 a nižší highend má v "malíku" HD 2900 XT. I ve středním segmentu sekunduje ATI NVIDII, a to více než zdatně, řadou X1950, především variantami GT a PRO. Zbývá nám jedna z nejostřeji sledovaných oblastí, vyšší mainstream. NVIDIA zde má GeForce 8800 GTS 320MB, zatímco ATI ještě před dvěma týdny nic. ATI Radeon HD 2900 PRO by měl, alespoň opticky, zacelit tuto trhlinu na trhu. Proč opticky? Karet je na trhu poskrovnu a již se přestávají vyrábět. Přesto, dostane-li se Vám karta do ruky, může jít o velmi zajímavý kus, minimálně do příchodu čipu ATI RV670 či někdy v budoucnu z druhé ruky.

Čip ATI R600 zůstává bez větších změn. Počet shader jednotek je stále 320, frekvence jádra klesla na 600MHz ze 750MHz, žádné jiné změny zde nehledejte. Paměti zůstaly navlas stejné, pouze se snížila jejich frekvence. Celková paměťová prostupnost tedy lehce klesla.


Ikona Odkaz na databáziNVIDIA GeForce 8600 GTSNVIDIA GeForce 8800 GTSATI Radeon HD 2600 XTATI Radeon HD 2900 PROATI Radeon HD 2900 XT
GPU
G84
G80
RV630
R600
R600
Výrobní proces jádra
80 nm (TSMC)
90 nm (TSMC)
65 nm (TSMC)
80 nm (TSMC)
80 nm (TSMC)
Počet tranzistorů
289 milionů
681 mil.
390 milionů
720 mil.
720 mil.
Frekvence jádra
675MHz
500MHz
800MHz
600MHz
750MHz
Frekvence shaderů
1450MHz
1200MHz
800MHz
600MHz
750MHz
Pixel shadery
32 stream procesorů 
96 SP 
120 "stream procesorů" 
320 SP (64 shaderů)
320 SP (64 shaderů)
Vertex shadery
32 stream procesorů 
96 SP 
120 "stream procesorů" 
320SP (64 shaderů)
320SP (64 shaderů)
TMU jed.
16
24
8
16
16
ROP jed.
8
20
4
16
16
Velikost a typ paměti 
256MB GDDR3
320MB GDDR3
256MB GDDR3
512MB GDDR3
512MB GDDR3
Efektivní frekvence pamětí
2000MHz
1600MHz
1400MHz
1600MHz
1700MHz
Šiřka pam. sběrnice
128 bitů
320 bitů
128 bitů
512 bitů
512 bitů


Co v testu najdete, co se změnilo?


Vzhledem k tomu, že se jedná o téměř stejnou kartu jako již testovaný ATI Radeon HD 2900 XT, není v testu přítomno přehrávání HD obsahu. Naopak se mírně obměnila testovací sestava. Přibyly dva postarší pevné disky, na kterých běží operační systémy. Od tohoto kroku si především slibujeme zvýšení přesnosti testů. Díky přesunu swapovacího oddílu a operačního systému na jiný disk se snižují nepřesnosti. Tímto se také mírně mění spotřeba a hlučnost sestavy, což ničemu nevadí, protože v tomto (a pravděpodobně ani v dalších) testu nebudeme navazovat na předchozí výsledky.

Změnily se i testy, přibyly především další Dirext 10 testy. Mnoho testovacích her je zatím ve "stádiu" demoverze (Call of Duty 4, Clive Barker's Jericho, Timeshift a F.E.A.R. Perseus Mandate) a tak se může výkon měnit s každými vydanými ovladači či plnou verzí hry/patchem. Přesto nám demo dává náhled, jak se které karty budou nakonec v plné verzi chovat. Více podrobností v testovací metodice.

Další kosmetickou změnou je úplné odproštění od syntetických testů Futuremark 3DMark05 a 3DMark06. To se týká přetaktování, které je nyní zobrazováno na DX9 verzi Bioshock (maximální detaily, 1600 x 1200 px a druhý test se stejným rozlišením s povoleným 4xFSAA a 16xAF). Druhou částí, který tento krok ovlivní, je měření spotřeby, které od nynějška probíhá v testu World in Conflict, který zatíží velmi dobře i procesor. K zahřívání karet se používal také loop z 3DMarku06, ten je nahrazen artifakt testerem programu ATITool.

Poslední novinkou je navýšení šířky fotografií z dosavadních 450 px na 500 px šířky (neplatí pro většinu dříve nafocených fotografií Gigabyte GeForce 8800GTS GV-NX88S320H-B-RH 320MB a Sapphire Radeon HD 2900 XT 512MB).
reklama