reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Souboj levných procesorů AMD a Intel

24.2.2010, Jan Vítek, recenze
Souboj levných procesorů AMD a Intel
V dnešním testu levných procesorů AMD a Intel se utká celkem 8 kousků s cenou do 4500 Kč. Na straně AMD jde třeba o zbrusu nový model Phenom II X2 555 BE i Phenom II X4 910e. Od Intelu se zase dočkáme nových modelů Core i3 a i5 "Clarkdale".
Nyní se zaměříme na přetaktování grafických jader. V základních testech jasně zvítězil integrovaný ATI Radeon HD 3300 v čipové sadě AMD 790GX nad řešením Intel GMA HD, jež je součástí nových dvoujádrových procesorů Intel Dual-Core G6950, Core i3 a Core i5. Ty nenabízí stejné výkony, protože se frekvence jejich grafických jader velmi liší, a to od 533 MHz po 900 MHz. Úprava frekvence je však v obou případech velmi snadná a dle všemožných informací jdou především jádra GMA HD velmi dobře přetaktovat.


Přetaktování Radeonu HD 3300


Nyní se tedy zaměříme na možnosti přetaktování Radeonu HD 3300 a poté i GMA HD. Základní deska Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H se severním můstkem AMD 790GX nabízí 128 MB paměti SidePort, což je paměť typu DDR3 speciálně vyhrazená pro grafické jádro a GPU-Z udává, že pracuje na 667 MHz (tedy 1333 MHz DDR jako u operační RAM). V BIOSu ji lze však ještě dále konfigurovat, nebo zcela vypnout a nám se nejvíce osvědčilo ji zkombinovat s dalšími 128 MB systémové paměti, po čemž by se měl zapnout jakýsi dvoukanálový přístup - jeden kanál do SidePort DDR3 a druhý do systémové paměti (také DDR3). Ještě před přetaktováním jádra si ale něco povíme o nastavení pamětí a výkonu. Provedeny byly 4 testy s pomocí benchmarku hry Company of Heroes:
  • GPU 850 MHz - SidePort 128 MB + 128 MB sys. RAM: 35,2 FPS
  • GPU 850 MHz - SidePort 128 MB + auto sys. RAM: 33,5 FPS
  • GPU 850 MHz - SidePort 128 MB: 20,1 FPS
  • GPU 850 MHz - 512 MB sys. RAM: 31,5 FPS

První dvě hodnoty se příliš neliší, i když pokud donutíme systém využívat stejně systémové paměti, jako nabízí i SidePort, výsledek je oproti automatickému nastavení o chlup lepší. Samotná paměť SidePort podá katastrofální výsledek i pod letitou hrou Company of Heroes a je vidět, že 128 MB videopaměti jednoduše nestačí. Poslední test, kdy byl SidePort vypnutý a ze systémové paměti jsme si ukrojili půl gigabajtu, přinesl znatelně nižší výkon než první dvě konfigurace, ale rozhodně lepší než třetí. Nastavení systémové paměti pro integrované GPU tedy můžete nechat klidně na základní desce (volba SidePort + UMA - Auto), ale počítejte s tím, že vám tak BIOS ze 4 GB systémové paměti uloupne 512 MB.

Samotné přetaktování zajišťují dvě položky - VGA Core Clock control a VGA Core Clock (MHz) - kde první přetaktování aktivuje a druhá nastaví hodnotu od 200 do 2000 MHz, takže si můžeme grafiku klidně i podtaktovat. My se ale podíváme, jak Radeon HD 3300 zvládne vyšší frekvence.

Je jasné, že pro dosažení více MHz se bude hodit lepší chlazení, než poskytuje malý hliníkový pasiv na severním můstku. To jsem se rozhodl čipu poskytnout a o desku opřel 120mm ventilátor, jenž se postaral o účinný odvod tepla. Pokud tedy hodláte využít integrovanou grafiku na vaší desce a chcete si upravit její frekvenci, doporučuji také využít aktivní chlazení. Aby to bylo spravedlivé, tak lepšího chlazení se dočkaly procesory Intel, a sice chladiče Noctua NH-U12P.

Výsledky přetaktování

Jak jsme již mohli pozorovat u testů konfigurací paměti, GPU s přehledem pracovalo na frekvenci 850 MHz, což je o 150 MHz nad základní hodnotou. Zkusili jsme ale také i vyšší nastavení současně s napětím severního můstku zvýšeným o 0,1 V, i když to na výslednou frekvenci nemá pozorovatelný vliv. Z 850 MHz jsme se dostali na 900 MHz, pak 950 MHz a padla i hranice 1000 MHz, což je velmi dobrý výsledek. Za ní už systém začal projevovat známky nestability, takže testy proběhly s GPU na 1000 MHz a nastavení paměti SidePort + 512 MB systémové.



Výrazně zvýšená frekvence grafického jádra, jak můžeme vidět z výsledků pomohla k velmi znatelně lepším výsledkům pouze u Company of Heroes, kde jsme se dočkali o 8 FPS navíc. Hře S.T.A.L.K.E.R. byla frekvence zvýšená o 300 MHz téměř jedno a ani Cinebench R10 neukázal nijak výrazně vyšší hodnotu. Na grafech si všímejte především hodnot, protože vzhledem k nim muselo být zvoleno logaritmické měřítko, kvůli němuž tak rozdíly graficky tolik nevyniknou.


Přetaktování Intel GMA HD


Grafická jádra Intel GMA HD měla jeden podstatný problém, jejž pochopíme, když se podíváme na výsledky předchozího Radeonu HD 3300 s jen 128 MB paměti. Ty jsou skutečně nízké a přitom na desce Gigabyte GA-H57M-USB3 šlo nastavit jako maximum právě oněch 128 MB, což už je při řadě využití limitující.



Co se týče přetaktování, pak to funguje v podstatě stejně jako v předchozím případě. Stačí si najít tu správnou položku dovolující nám upravit frekvenci grafického jádra a tu změnit. Pak si ještě můžeme upravit také napětí přímo grafického jádra.

Výsledky přetaktování

Co se týče grafického jádra procesoru Intel Pentium Dual-Core G6950, pak to pracuje na základní frekvenci 533 MHz, ovšem v našem případě nebyl problém ho stabilně provozovat na celých 1100 MHz se zvýšeným napětím o 0,25 V. To je tedy více než dvounásobný nárůst frekvence a dá se říci, že pokud vás odrazuje od nákupu nížších modelů právě menší frekvence grafických jader, pak to se dá velmi snadno napravit změnou tří položek v BIOSu.



Pak jsme vyzkoušeli, kam až se dostaneme s GMA HD procesoru Intel Core i6-661, jehož čip tepe na vysokých 900 MHz. Nebylo to zrovna o moc více než v předchozím případě, ale i tak je výsledných 1180 MHz slušná hodnota.



Co se týče nárůstu výkonu, pak ten je v obou případech znatelný, jen u Pentia Dual-Core G6950 podstatně větší, což je vzhledem k nízké základní frekvenci naprosto pochopitelné.

Přetaktování integrovaných grafických jader obou platforem tedy má svůj smysl, ale sebevíc MHz navíc nemůže nahradit nízký počet shaderových a jiných jednotek, když dnes grafické čipy tolik spoléhají na masivní paralelní zpracování dat.
reklama