www.svethardware.cz
>
>
>

Virtuální realita a požadavky na grafické karty

Virtuální realita a požadavky na grafické karty
, , recenze
Virtuální realita se k nám blíží mílovými kroky a VR headsety tu budou co nevidět. Bude ale výkon současných generací grafických karet pro zobrazení virtuální reality dostačující? Jaké jsou vůbec nároky na virtuální realitu? O tom je dnešní článek.



reklama
Dnes už je celkem jisté, že největším trhákem herního průmyslu příštího roku se stane virtuální a rozšířená realita. Článků kolem virtuální reality byla napsána již celá řada a i my jsme vám jich přinesli několik, včetně velmi podrobného přehledu VR headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu.

V dnešním článku se ale zaměříme zejména na to, jaké požadavky kladou VR headsety a vůbec zobrazení virtuální reality na grafické karty. Už jste se někdy zamysleli, jaký výkon grafické karty pro virtuální realitu bude potřeba a jakým výkonem disponují grafické karty současnosti? Pokud ne, věřte, že výkonnostní požadavky virtuální reality jsou ohromné a žádná grafická karta současnosti, ani blízké budoucnosti, je nemůže uspokojit. Nepředbíhejme ale a pojďme se na celý problém kolem virtuální reality a grafických karet podívat od začátku.


Rozlišení



Pokud pracujeme, či hrajeme počítačové hry na klasickém monitoru, je situace poměrně jednoduchá. Plocha monitoru zabírá pouze část našeho zorného pole a navíc obraz nevnímáme stereoskopicky. Kvalita našeho vjemu je tedy dána plošným rozlišením monitoru a dle velikosti úhlopříčky také hustotou pixelů jeho rastru (PPI).

U virtuální reality se však tyto zaběhlé věci úplně mění.


FoV1


Protože obraz virtuální reality musí vyplnit celý náš zorný úhel, musíme od plošných jednotek monitoru přejít k úhlovým jednotkám lidského zraku, tedy k FoV (Fied of View) a PPD (Pixel Per Degree). Obě tyto veličiny jsou dány fyziologií lidského oka.

FoV udává úhel zorného pole lidského zraku a je rozdělen na dvě části. Plný zorný úhel (Full FoV) a stereoskopický zorný úhel (Stereo FoV), v kterém je lidský zrak schopen vnímat obraz stereoskopicky (tří rozměrně).


FoV 2


Pokud FoV udává úhel zorného pole, pak PPD zase udává rozlišení nejcitlivější částí lidského oka (Fovea) na jeden takový úhlový stupeň a pro lidské oko je dán hodnotou 60 PPD. Tuto hodnotu jsme samozřejmě neměřili, jen jsme ji převzali.

Pokud bychom chtěli vědět, kolik pixelů vlastně zabírá celé naše zorné pole a kolik pixelů tedy bude zapotřebí k vytvoření obrazu virtuální reality, můžeme si to pomocí FoVPPD jednoduše vypočítat a výsledky zanést do tabulky. K tomu nám bude stačit obyčejná kalkulačka, protože budeme pouze násobit úhly FoV hodnotou PPD. Pro vaši lepší představivost jsme ještě do tabulky přidali i počty pixelů obrazu klasického monitoru ve FullHD, 2K a 4K.


FoVPixelů horizontálněPixelů
vertikálně
Počet pixelů
celkem
Full FoV
9 600
10 500
100 800 000
Stereo FoV
7 200
8 100
58 320 000
Monitor 4K
3 840
2 160
8 294 400
Monitor 2K
2 560
1 440
3 686 400
FullHD
1 920
1 080
2 073 600


Na tuto tabulku opravdu není pěkný pohled. Pro virtuální realitu a Full FoV potřebujeme zpracovat cca 50 x více pixelů než u FullHD12 x více pixelů než u obrazu 4K.

Situace je ještě o to horší, že tabulka obsahuje údaje pouze pro jedno oko. Pokud bychom chtěli, a to přece chceme, vnímat obraz stereoskopicky, celkové požadavky na počet zobrazených pixelů na grafické kartě by se nám pro virtuální realitu ještě dále zdvojnásobil!

Samozřejmě, že takovým výkonem, který by se postaral o zobrazení tak ohromného počtu pixelů v rozumné snímkové frekvenci, dnešní, ani několik dalších budoucích generací grafických karet, nedisponuje a disponovat nebude.

U virtuální reality tedy budeme muset vzít zavděk rozlišením daleko skromnějším, takovým, které dnešní generace grafických karet jsou schopny zvládnout. Pojďme se tedy podívat, jaká rozlišení si pro nás výrobci VR headsetů u svých produktů připravili.


VR headset
Pixelů horizontálně

[Kpix]

Pixelů vertikálně

[Kpix]

Počet pixelů celkem

[Mpix]

Pixelů pro obě oči

[Mpix]

Oculus Rift DK2
0,96
1,08
1,0368
2,0736
Project Morpheus
0,96
1,08
1,0368
2,0736
HTC Re ViVe
1,2
1,08
1,296
2,592


Jak vidíte z přehledu plánovaných VR headsetů pro virtuální realitu, jejich rozlišení je daleko za tím, než co bychom pro svět virtuální reality opravdu potřebovali, abychom mohli docílit fotorealistického vjemu.

Takový je ale život a pro nás je důležité, že současné grafické karty takováto rozlišení již zvládnou. Jedinou otázkou ale zůstává, jestli tuto porci pixelů grafické karty zvládnou zobrazit v rozumné snímkové frekvenci. Jaká je ale vůbec požadovaná snímková frekvence pro virtuální realitu?
Nejpopulárnější grafické karty
reklama
Nejnovější články
Trust představuje herní myš GXT 177, v obchodech bude od října Trust představuje herní myš GXT 177, v obchodech bude od října
Známý výrobce periferií Trust si pro nás připravil herní myš, která má uspokojit i náročnější hráče. Design je symetrický, takže si na své přijdou praváci i leváci. Dále se myš chlubí snímačem Avago 9800, RGB podsvícením a osmi tlačítky.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik
Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem
Univerzita Cardiff pracuje na algoritmu, který umožní vyhledávání nenávistných příspěvků na Twitteru a především jejich spojování s reálnými trestnými činy. V budoucnu by tak policie mohla snáze předpovědět výbuchy násilí spojené například s rasismem.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik,  1 komentář
Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI
Sám šéf FBI James Comey se nedávno nechal slyšet, že má webovou kameru na svém notebooku přelepenou kusem pásky. Dělá to prý pro svou bezpečnost a doporučuje stejný krok učinit i všem ostatním.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik,  2 komentáře
První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu
Alstom se pochlubil prvním osobním vlakem využívajícím vodíkové palivové články. A nejedná se o žádnou technologii daleké budoucnosti, moderní jednotky začnou brázdit německé koleje už koncem roku 2017.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik
Biostar má svou první myš, levný model AM2 Biostar má svou první myš, levný model AM2
Společnost Biostar známe především jako výrobce základních desek a grafických karet, přičemž v tomto ohledu patří vedle firem Gigabyte a Asus mezi trpaslíky. Nyní se tato firma rozhodla, že zavede výrobu i počítačových myší.
23.9.2016,  aktualita, Jan Vítek