reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Zotac GeForce 9800 GT Eco - překvapivě dobrá karta

22.1.2010, Petr Štefek, recenze
Zotac GeForce 9800 GT Eco - překvapivě dobrá karta
Dnes se podíváme na grafickou kartu od Zotacu, kterou byste jen těžko považovali za favorita na koupi v segmentu kolem 2 000 Kč. Opak je ale pravdou a ze zdánlivě starého veterána se vylíhl nebezpečný soupeř pro Radeon HD 5670, který si otestujeme později.
GeForce 9800GT je kartou, která patří ke generaci karet Nvidia GeForce s čipy G92 na 55nm výrobním procesu. Kořeny této karty ovšem sahají až k legendární GeForce 8800 GT, která byla svého času jednou z nejlepších koupí na trhu. Doba nám ale pokročila, a tak i zde bylo potřeba udělat jisté změny, aby karta mohla konkurovat novějším produktům. Mezi největší devizi této karty patří především čip G92 s 112 aktivními stream procesory (fyzicky je v jádře 128 výpočetních stream procesorů) a 256bitová paměťová sběrnice. Díky poměrně velkému počtu texturovacích jednotek 56 (fyzicky opět více - 64) je rovněž texel fillrate na velmi vysoké úrovni - vzhledem k současným lowendových grafických kartám GeForce GT 240 nebo Radeon HD 4670.

Podpora DirectX 10 je samozřejmostí a pokud by někomu v low-endu chyběla podpora nového rozhraní DirectX 11, tak nemusí zoufat, neboť většinou platí, že co nepojede plynule pod DirectX 10, tak také nepojede pod DirectX 11. Výhody tohoto nového rozhraní vidím spíše u dražších karet jako Radeon HD 5700/5800.



Zotac sází ve svých speciálních edicích na poměrně stará dobrá jádra, a tak není překvapením, že krom GeForce 9800 GT má v portfoliu také GeForce 9600 GT. Zvláštností může být, že obě karty stojí téměř stejně, ale mají poměrně odlišný výkon. V tabulce vidíme, že GeForce 9600 GT boduje díky stejnému počtu renderovacích jednotek a vyššímu taktu jádra právě v hodnotě pixel fillrate. Naopak poměrně hodně zaostává díky téměř polovičnímu počtu texturovacích jednotek v texel fillrate, který je ovšem pro starší hry důležitější.

Jinak jsou obě vzácně vyrovnané. GeForce GT 240 vedle nich vypadá jako "nahypovaný" produkt, který sice disponuje GDDR5 paměťmi, což zajišťuje podobnou propustnost pamětí jako u dvou ostatních modelů, ale ve všem dalším zaostává (krom podpory DirectX 10.1, která ale přišla s křížkem po funuse).
reklama