Roborace: robotická závodní auta bude řídit čip od NVIDIE

Roborace: robotická závodní auta bude řídit čip od NVIDIE
, , aktualita
Již dříve tento rok byla představena nová závodní série, auta dosahující maximální rychlosti až 300 km/h ale nemají řídit lidé, nýbrž umělá inteligence. Nyní se objevují další podrobnosti včetně toho, kdo obstará hlavní výpočetní čip.



reklama
Podle mnohých jsou Roborace robotickou Formulí 1, oproti ní však mají závody robotů několik výhod. Tou nejzásadnější je bezpečnost, pokud v autě nesedí člověk, není potřeba, aby měl monopost kokpit ze zapečených uhlíkových vláken. Dále do auta není potřeba vměstnat celkem velkého člověka, takže se může vylepšit aerodynamika nebo se může lépe pracovat s vyvážením. Roborace jsou zcela zásadní pro vývoj klasických autonomních aut.

Roborace ale nemají (zatím) s F1 nic společného. Budou totiž pod zcela jinou závodní sérií, a to Formulí E. Formule E je šampionát zcela elektrických vozů, které jezdí uličkami světových velkoměst. A že se nejedná jen o nějaký šprým dokazuje i účast mistra světa F1 Jacquese Villeneuva.

Momentálně je Formule E ve svém druhém ročníku, ten vůbec první se konal mezi roky 2014 a 2015. Nově k těmto závodům tedy přibude i série Roborace, která bude rovněž využívat zcela elektrických vozů, rozdílem ale bude pilot. Ten pochopitelně ve voze Roborace nebude.


V sérii Roborace bude 10 týmů, které budou mít zcela stejné vozy. Rozdíl bude ale v softwaru, na něm budou moci týmy pracovat. To tedy představuje velkou výzvu právě pro umělou inteligenci. Závody mají trvat jednu hodinu.

Vůz Roborace bude disponovat tuctem kamer, GPS, a dokonce radarem, díky čemuž bude vyhodnocovat závodní situace. A právě o zpracování těchto údajů se bude starat čip od NVIDIE, jenž dokáže spočítat 24 bilionů operací za vteřinu (výkon asi 150 MacBooků Pro).

Naprosto zásadní bude role umělé inteligence. Ta bude využívat tzv. hluboké učení, což je pokročilejší metoda strojového učení. Stroje se tedy poučí z každé situace, a tak budou moci podobné situace příště vyhodnotit lépe.

Hluboké učení například využíval přístroj AlphaGo, když porazil světového mistra hry Go. Jednoduše stejnou chybu už neopakoval. To se obzvláště hodí, pokud tyto robotické "závoďáky" budou (podle prvních odhadů) jezdit až okolo 300 km/h.

Zdroj: NVIDIA

Nejpopulárnější tablety
reklama
Nejnovější články
Vesmírná sonda Rosetta ukončila svou misi Vesmírná sonda Rosetta ukončila svou misi
Vesmírná sonda patřící Evropské kosmické agentuře včera po poledni slavnostně ukončila svou dlouhou pouť vesmírem. V závěru své dvanáctileté mise sonda dopadla na kometu, ze které sbírala data.
Dnes,  aktualita, Kateřina Hoferková
Kostní implantáty vyrobené 3D tiskem pomohou lékařům Kostní implantáty vyrobené 3D tiskem pomohou lékařům
Tým amerických vědců z Northwestern University vyvíjí flexibilní kostní implantáty, které jsou vyráběny pomocí technologie 3D tisku. Tyto implantáty mohou pomoci například i v rozvojových zemích.
Včera,  aktualita, Kateřina Hoferková
Chystá se nový Ethernet: 5 Gb/s na stávajících kabelech Chystá se nový Ethernet: 5 Gb/s na stávajících kabelech
Ve spotřebitelském sektoru jsme už mnoho let odkázáni na 1Gb/s Ethernet, což se má brzy změnit. Můžeme se těšit až na propustnost 5 Gb/s, přičemž té bude možné dosáhnout na stávajících kabelových rozvodech.
Včera,  aktualita, Jan Vítek,  7 komentářů
K čemu vůbec jsou karty Founders Edition? Prý k řešení problémů K čemu vůbec jsou karty Founders Edition? Prý k řešení problémů
NVIDIA s představením generace Pascal odstartovala také kontroverzní program, když začala vydávat na trh karty série Founders Edition. Ty mnoho výrobců vidí jako snahu slíznout smetanu, ale tak to prý není.
Včera,  aktualita, Jan Vítek
ADATA SX8000: první běžné SSD s Intel 3D MLC ADATA SX8000: první běžné SSD s Intel 3D MLC
Dle Samsungu už mají brzy získat převahu SSD vybavená pro rozhraní PCI Express a protokol NVMe. Nástup nových ADATA SX8000 to jen dokazuje a jde prý také o první spotřebitelské modely vybavené 256Gbit paměťmi Intel / Micron 3D MLC.
Včera,  aktualita, Jan Vítek