reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SCiO: kapesní molekulární analyzátor přijde na jaře

17.11.2014, Jan Vítek, aktualita
SCiO: kapesní molekulární analyzátor přijde na jaře
Už dříve v tomto roce byl na Kickstarteru velmi úspěšně financován projekt SCiO. Ten přinese na trh malé kapesní zařízení, které můžeme označit za molekulární senzor či analyzátor. Sloužit bude ke skenování objektů a určování jejich vlastností.
Dle popisu tvůrce SCiO, izraelské společnosti Consumer Physics, je tedy toto zařízení první kapesní molekulární senzor, který umožní skenovat fyzické objekty a poskytovat o nich různé informace, a to prostřednictvím chytrého telefonu. S využitím SCiO tak budeme moci skenovat jídlo, léky a rostliny, to tedy pro začátek. Postupem času bude toto zařízení schopno poskytovat informace o téměř jakémkoliv materiálu, přičemž softwarová výbava zajistí také možnost sdílet naskenované informace s ostatními uživateli.





Samotné zařízení vypadá jako prostá hliníková klíčenka vybavená konektorem micro USB a malým tlačítkem, takže použití bude evidentně velmi jednoduché. Ostatně pracovat asi budeme spíše s telefonem, na němž se zobrazí zjištěné informace. Na stránkách výrobce si už můžete předobjednat svůj senzor, a to za cenu 249 USD, které tedy zaplatíte až poté, co bude produkt odeslán, a to bude nejdříve na jaře příštího roku.





SCiO je založen na již známém principu infračervené spektroskopie, konkrétně tedy NIR (Near Infra-Red) spektroskopie využívané v laboratořích a továrnách. Vůbec poprvé se ale taková technologie má uplatnit u takto malého zařízení. Consumer Physics k tomu využili technologie původně určené pro kamery mobilních telefonů a v průběhu třech let se jim povedlo výsledné zařízení výrazně zmenšit, jak ukazuje následující fotografie prototypů.





Metoda NIR spektroskopie využívá fakt, že každý typ molekuly vibruje svým vlastním způsobem, což po reakci se světlem vytváří vždy unikátní optickou stopu. SCiO si tak vystačí se zdrojem světla, který osvítí vzorek a svým spektrometrem pak analyzuje odražené světlo. Následně se provede analýza spektra, které nese všechny potřebné informace, ovšem pro srovnání je třeba využít rozsáhlou databázi, která bude uložena v cloudu. SCiO tedy využije telefon i jako komunikační zařízení, které odešle naskenované informace cloudové službě k analýze a ta během okamžiku vrátí výsledek.

Co se týče technických podrobností o samotném zařízení, to bude spolupracovat s telefony iPhone s iOS5 a novějším, iPady alespoň 3. generace a zařízeními s Androidem (4.3 nebo novější). Rozhraní micro USB je využito pouze k dobíjení baterie, která má vydržet cca týden použití, což samozřejmě bude záviset na četnosti využití a k telefonu se připojí pomocí jistého bezdrátového zařízení, což bude s nejvyšší pravděpodobností Bluetooth. Na měření postačí jedna až dvě sekundy ze vzdálenosti maximálně dvou centimetrů. Rozměry koncového produktu jsou 73 x 25 x 16,5 mm a hmotnost 20 gramů.





Důležitou vlastností SCiO je schopnost se učit a přidávat do společné databáze stále více informací, které mohou být spojeny třeba s informací o prodejně, kde jsme provedli sken. Z toho mohou vzniknout velmi zajímavé statistiky o tom, kdo nabízí opravdu čerstvé zboží a ostatně sám uživatel bude moci snadno získat informaci o kvalitě nabízeného zboží.

Co konkrétního tedy můžeme zjistit? Například to budou nutriční informace o potravinách, dále můžeme zjistit, jak zralé je třeba avokádo, a to i přes jeho slupku. Zajímat nás může také kvalita oleje, stav našich domácích květin, složení půdy či hydroponických roztoků nebo množství účinné látky v léku. Schopnosti SCiO se ale budou dále rozšiřovat, takže je pouze otázkou softwaru, aby senzor mohl zjistit kvalitu kosmetiky, textilu, materiálu šperků, kůže, složení gumy, plastů, apod. Dokonce bychom měli být schopni zjistit i to, zda se náš domácí chlupáč má dobře a nic mu nechybí.

Zdroj: Consumer Physics
reklama