reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Solární letoun poprvé přeletěl Atlantik

24.6.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Solární letoun poprvé přeletěl Atlantik
Letadlo Solar Impulse 2 pilotované švýcarským dobrodruhem Bertrandem Piccardem tento týden přelétlo Atlantický oceán. Podstatný je fakt, že během své cesty z New Yorku do Sevilly využívalo výhradně sluneční pohon.
Ve čtvrtek ráno ve španělské Seville přistál stroj Solar Impulse 2, který jako vůbec první sluncem poháněný letoun překonal Atlantický oceán. Z New Yorku letadlo vzlétlo v pondělí, k absolvování 6265 km dlouhého letu potřebovalo 71 hodin a 8 minut. Vybraná trasa přes Atlantik má samozřejmě také symbolickou funkci, protože stejný oceán se v minulosti snažily překonat také jiné dopravní prostředky, třeba první parník, letadlo, balón či vzducholoď. Před 89 lety přeletěl Atlantik Charles Lindbergh s hornoplošníkem Spirit of St. Louis. Teď se o to úspěšně pokusil sluncem poháněný letoun, který má být ukázkou pokroku techniky a možností ekologické dopravy.





Pilotem Solaru Impulse 2 nebyl nikdo jiný než dobrodruh Bertrand Piccard, který si během letu neodpustil pořízení selfie nad Atlantickým oceánem (viz obrázek níže). 58letý Švýcar je držitelem několika leteckých rekordů, například v roce 1999 jako první balónem obletěl svět bez mezipřistání. Rekord za nejdelší let pilotovaný jedním člověkem si ovšem neodnesl, jeho držitelem je totiž André Borschberg, spoluzakladatel projektu Solar Impulse, který solární letoun pilotoval po dobu 117 hodin. Vzhledem k nezávislosti na pohonných hmotách není při letu omezujícím faktorem ani tak samotný stroj, jako spíše pilot, který samozřejmě v malém kokpitu nemůže strávit déle než několik dnů.





Letadlo Solar Impulse 2 má rozpětí křídel přibližně 72 metrů, na povrchu nese 17 tisíc solárních panelů a neobejde se ani bez čtyř lithium-iontových baterií o hmotnosti 633 kg. O pohon se stará čtveřice elektromotorů, které zajišťují maximální rychlost letu 140 kilometrů za hodinu. Celkem už bylo během projektu uspořádáno patnáct letů o celkové délce přes 460 hodin a vzdálenosti 36 tisíc kilometrů. Během nich letadlo spotřebovalo energii 9 929 kWh, kterou získalo výhradně ze slunečního svitu. Od počátku je hlavním cílem projektu obletět pomocí solárního letadla svět, k jeho splnění mají teď tvůrci zase o kus blíže.


Zdroje: Solarimpulse.com, Engadget.com
reklama