Sonda Kepler objevila dvě exoplanety, na kterých mohl vzniknout život

21.7.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Sonda Kepler objevila dvě exoplanety, na kterých mohl vzniknout život
Během své mise K2 zaznamenala sonda Kepler bezmála dvě stovky těles, které by mohly být planetami mimo naši Sluneční soustavu. Skoro polovinu objevů se teď podařilo potvrdit astronomům, přičemž několik exoplanet by se podmínkami mohlo podobat Zemi.
NASA oznámila, že díky datům ze sondy Kepler se mezinárodnímu týmu astronomů podařilo potvrdit 104 nových planet mimo naši sluneční soustavu ze 194 potenciálních kandidátů. Výzkumníci přitom využili také pozorování pomocí pozemních dalekohledů. Nejzajímavější je objev čtveřice exoplanet z jedné sluneční soustavy nalezené 181 světelných let od Země ve směru souhvězdí Vodnáře. Planety obíhají okolo červeného trpaslíka K2-72, který je o více než polovinu menší než naše Slunce.

Všechny planety z této sluneční soustavy mají podobnou velikost jako Země, konkrétně je jejich průměr jen o 20 až 50 % vyšší. Vědci také předpokládají skalnatý povrch těchto těles. Dvě z exoplanet, které dostaly označení K2-72c a K2-72e, se navíc nacházejí ve vhodné vzdálenosti od své hvězdy, což by mohlo naznačovat existenci vody v kapalném skupenství. Ian J. M. Crossfield z University of Arizona dokonce připustil, že na těchto planetách mohl vzniknout život. Bližší K2-72c obíhá ve vzdálenosti nižší než Merkur od našeho Slunce, ale jelikož je červený trpaslík chladnější, měla by být teplota na planetě asi jen o 10 % vyšší než na Zemi. Vzdálenější K2-72e je potom asi o 6 % chladnější než naše domovská planeta.

Mnohem výrazněji se ovšem liší doba oběhu planet kolem hvězdy – délka jednoho roku byla na těchto tělesech vypočítána na 15, respektive 24 pozemských dní. Objev více než stovky nových exoplanet je zajímavý i v tom ohledu, že za ním stojí sonda Kepler, která před třemi zaznamenala poruchu druhého ze čtyř momentových kol a ztratila tak možnost přesného nastavení polohy. Vědcům se ovšem povedlo problém na dálku alespoň částečně vyřešit, a sonda tak pokračuje ve své činnosti. V roce 2014 byla zahájena druhá mise K2, během které už se podařilo zaznamenat řadu kosmických jevů a objektů včetně exoplanet.

Zdroj: Nasa.gov