reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SpaceX už konečně ví, co způsobilo výbuch Falconu 9

7.11.2016, Jan Vítek, aktualita
SpaceX už konečně ví, co způsobilo výbuch Falconu 9
Prvního září explodovala raketa Falcon 9 společnosti SpaceX v průběhu doplňování paliva. Nyní již Elon Musk oznámil, že je známa přesná příčina exploze, díky čemuž se jeho firma bude moci posunout dále a opět začít létat.
Raketa Falcon 9 explodovala na rampě při doplňování paliva, přičemž společnost SpaceX pak byla bezradná ohledně toho, co tuto explozi způsobilo. Postupně se ukázalo, že za explozi může zřejmě poškození heliové nádrže, ale nebylo zřejmé, co toto poškození způsobilo. Elon Musk přitom chce, aby palivo do raket bylo doplňováno již v době, kdy je na palubě posádka, což NASA nedoporučuje. Pokud to chce SpaceX skutečně takto provádět, měla by rovněž zajistit, aby proces tankování podchlazeného paliva byl zcela bezpečný, což lze zcela garantovat asi jen stěží. Nicméně nyní jde o vyšetřování zářijové poruchy Falconu 9, které už je v podstatě u konce a rakety se mají vrátit na odpalovací rampy v polovině prosince.





Elon Musk tedy říká, že přesnou příčinu už ve SpaceX zjistili a že to zahrnuje tekuté helium, pokročilé kompozity z uhlíkových vláken a kyslík v pevném stavu. Falcon 9 totiž aktuálně používají kyslík jako palivo, ovšem to má být správně v tekutém, ne pevném stavu. Je tak zřejmé, že když se z kyslíku stala pevná látka namísto kapalné, mohlo to přinést zásadní problém.

Máme tu tak pevný kyslík a také tlakové nádrže pro kapalné helium, z nichž tři jsou umístěny ve vrchní nádrži právě pro kyslík, kde má helium následně posloužit k vyrovnávání tlaku po rapidně mizejícím palivu. Nádrže pro helium jsou obaleny materiálem z uhlíkových vláken a příčinou exploze má být to, že pevný kyslík reagoval s uhlíkem a vzňal se. SpaceX však o detailech celého fatálního procesu mlčí, takže jsme se ani nedozvěděli, co zapříčinilo, že se v nádržích namísto tekutého kyslíku objevil pevný. New York Times spekulují, že to mohly způsobit právě nádrže s tekutým heliem, které okolní kyslík ještě více podchladily až k pevnému skupenství. Helium totiž kapalní při -269 °C, přičemž tekutý kyslík proudící do raket SpaceX má -207 °C a kyslík jako takový tuhne již při -218 °C. Stačilo tak doslova o několik stupňů snížit teplotu tankovaného kyslíku a problém byl na světě.

SpaceX aktuálně provádí změny v tankovací proceduře, aby bylo zajištěno, že se podobná nehoda už nebude opakovat. Na tak složitých strojích se ale toho může pokazit daleko více, a tak si počkejme, zda firma nevydá nějaké souhrnné prohlášení o tom, jak chce zajistit bezpečnost posádky na vrcholcích tankujících raket. K tomu zcela jistě má pomocí katapultážní systém lodí Dragon, které jsou schopny se s využitím vlastních motorů v okamžiku oddělit od rakety a s posádkou bezpečně přistát opodál. Alespoň k tomu má jejich záchranný systém sloužit.

Zdroj: The Verge
reklama