reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

SpaceX vypustila špionážní satelit pro Ministerstvo obrany

2.5.2017, Jan Vítek, aktualita
SpaceX vypustila špionážní satelit pro Ministerstvo obrany
Společnost SpaceX se obvykle ráda s veřejností podělí o to, co její rakety právě vynášejí na oběžnou dráhu, ale nyní tak z pochopitelných důvodů neučinila. Zato vůbec poprvé ukázala nepřetržitý záznam ze sestupu a přistání prvního stupně Falconu 9.
SpaceX tak nyní posloužila záměrům National Reconnaissance Office (NRO), která je součástí amerického Ministerstva obrany. Právě ta bude provozovat na oběžné dráze nový satelit NROL-76, jehož přesný účel je zahalen tajemstvím. Vše, co o něm víme, je pouze to, že už obíhá kolem Země, a to někde na nízké orbitě.





Falcon9 tentokrát opět startoval z historické odpalovací rampy 39A, a to na druhý pokus. Při prvním nedělním pokusu byl start jen necelou minutu před zážehem motorů zrušen kvůli jisté mechanické závadě. Druhý pokus už byl také málem zrušen, ale to už z důvodu nepříznivého počasí, kdy se rychlost větru pohybovala blízko maximálních povolených hodnot pro Falcon 9.


První stupeň rakety se oddělil po více než 2 minutách po startu a poté její zbytek odletěl neznámo kam. SpaceX nemohla poskytnout žádný záznam, na němž by byl vidět náklad a ani tu nejsou žádné podrobné informace o tom, kam byl umístěn. Je ale zřejmé, že to byla nízká orbita, neboť SpaceX není schopna s prvním stupněm Falconu 9 přistát, pokud má pomoci vynést náklad na vysokou orbitu. Pro to mu totiž jednoduše nezbyde dost paliva. Dle pobřežní stráže a jejích informací pro veřejnost měla raketa startovat s kurzem na severovýchod, což také ukazuje na nízkou orbitu to by se ostatně dalo předpokládat už jen z toho faktu, že jde o špionážní satelit.

V uvedeném videu se ale vůbec poprvé ukáže nezkrácený záznam, na němž je vidět celý start, následné oddělení prvního stupně, který je pak nepřetržitě sledován až do jeho přistání zpět na Cape Canaveral. Můžete tak díky kameře umístěné na zemi i na raketě samotné pozorovat celý průběh návratu na zem. Zajímavé je, že až do cca 5. minuty po startu první stupeň rakety nabírá výšku. Odděluje se totiž necelých 80 km nad zemí a postupně už bez zapnutého hlavního motoru vystoupá až do 166 km. Pak už začíná klesat, což je korigováno pomocí manévrovacích trysek a necelých 70 km nad zemí se zapnou motory pro zpomalení sestupu. Zde musí raketa postupně zpomalit ze sestupové rychlosti 1400 m/s, a to nejdříve na 900 m/s, kdy se ve výšce 40 km nad zemí už začne projevovat odpor atmosféry. Ten tak raketa už s vypnutým motorem a dávno před tím vyklopenými aerodynamickými brzdami využije pro další sestup a pouhé 3 kilometry nad zemí, kdy díky atmosféře zpomalila pod rychlost zvuku, se provede poslední přistávací zážeh. Tentokrát raketa sestoupila na LZ1 (Landing Zone 1), čili na pevnou zem a nikoliv na plovoucí plošinu.

Zdroj: CBSNews

reklama