reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla reaguje na smrtelnou nehodu a zapojuje radar

13.9.2016, Jan Vítek, aktualita
Tesla reaguje na smrtelnou nehodu a zapojuje radar
Elon Musk v poslední době řešil především nehodu Falconu 9 při tankování, a tak odložil novinky spojené s automobily Tesla, ale nyní už se můžeme podívat na to, co je nového. Mluví se především o osmé verzi Autopilota.
Majitelé vozů Tesla často registrují nové softwarové aktualizace svých vozů, které se k nim dostávají přes bezdrátové spojení. Ty bývají spojeny i se softwarem Autopilota, který je stále technicky v betaverzi, ačkoliv se na něj řidiči často příliš spoléhají. Tesle se tak nevyhýbají nehody s fatálními následky a nyní šlo především o jednu konkrétní, kde figuroval Model S na Floridě, který nedokázal detekovat bílý truck kvůli jasnému pozadí. Auto tak zcela bez brždění vjelo pod návěs, za což jeho majitel zaplatil životem. Nicméně tato nehoda není ani tak spojena s autopilotem, jako spíše se systémem AEB (Automatic Emergency Braking System), který má zajistit, aby auto samo zabrzdilo před překážkou. Tak či tak, nehoda má jít na vrub především kamerovému systému Mobileye, který má za úkol detekci objektů.





Je jasné, že prostá kamera a její software pro rozpoznání objektů nemůže vždy pracovat bezchybně. Stačí příliš světla a těžko rozpoznatelný objekt, jak se stalo i na Floridě a pak může být problém třeba mlha nebo déšť. Právě proto má nyní nastoupit také radar, který je standardní výbavou všech modelů Tesla s Autopilotem, které byly vyrobeny od října roku 2014. Tento radar je umístěn v přední části vozu, ale dosud nebyl systémem Autopilota příliš využíván. Ten se spoléhal právě především na kamery, ale od verze 8.0 se to mění. Radar bude nyní sledovat své okolí s obnovovací frekvencí 10 za sekundu a software bude díky němu tvořit 3D mapu oblasti před vozem.

Radar může velice pomoci při nepříznivém počasí a je velice dobrý v detekci kovových objektů, ale na druhou stranu nevidí dobře lidi, dřevo a plasty. Tesla se tak prý zaměřila na to, jak software zpracovává hrubá data z radaru a problém bylo především nalezení rovnováhy. Radarový systém tak nemá přehnaně reagovat na menší kovové objekty, a přitom musí být schopen dobře detekovat nekovové objekty. Nicméně dle Elona Muska se to podařilo a nyní je radar daleko citlivější, a může tak velice přispět ke zlepšení Autopilota i systému AEB.

Vozy Tesla také využívají funkci sdílení toho, co se na svých cestách naučily. Pokud tak jedno auto detekuje podezřelý objekt, jako je třeba dálniční cedule a následně pochopitelně zjistí, že nejde o žádnou překážku, vytvoří příslušnou událost, přiřadí jí přesné GPS souřadnice a údaje odešle do centrálního systému, aby tuto zkušenost získaly i všechny další vozy. To je na jednu stranu dobré, ale je otázka, co se stane, když se na stejných souřadnicích náhodou objeví podobná překážka, která ale už bude představovat hrozbu. Bude ji systém i pak ignorovat? Taková NVIDIA jde na to jinak a využívá data z jednotlivých automobilů jen pro zlepšení kvality a dostupných map, dle nichž se automobil také orientuje. Ty jsou díky tomu také aktuální v závislosti na tom, jak často se po daných komunikacích jezdí.

Tesla se také netají s tím, že jí nejsou po chuti takoví řidiči, kteří špatně používají Autopilota a myslí si, že díky němu mohou sundat ruce z volantu a ztratit ponětí o svém okolí. Verze 8.0 tak obsahuje jistou pojistku, která systém deaktivuje, pokud ten zaznamená tři jisté "incidenty" za hodinu. Řidič pak bude muset zastavit, aby mohl poté Autopilota zase nahodit.

Zdroj: Tesla
reklama