reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Umělá inteligence od Googlu už nemá ve hře Go lidskou konkurenci

30.5.2017, Kateřina Hoferková, aktualita
Umělá inteligence od Googlu už nemá ve hře Go lidskou konkurenci
Umělá inteligence AlphaGo od Googlu už v minulém roce porazila v Jižní Koreji světového šampiona ve staré čínské deskové hře Go. Nyní se jí podařilo v Číně překonat i tým složený z nelepších lidských hráčů Go.
Desková hra Go má v Číně velmi dlouhou tradici. Po minuloročním úspěchu s jihokorejským hráčem, jímž byl světový šampion Lee Se-dol, tedy letos AlphaGo od Googlu zamířila do Číny, kde si měla poměřit své síly s čínským profesionálním hráčem Go a také s týmem pěti nejlepších světových hráčů Go.

I když ale pět nejlepších hráčů spojilo své síly a dalo hlavy dohromady, nepovedlo se jim umělou inteligenci porazit. Stejně na tom byl i čínský hráč Ke Jie, který ve třech zápasech s umělou inteligencí utrpěl porážku. Je však nutné podotknout, že porazit jej nebylo pro umělou inteligenci úplně snadné a mladý hráč si vedl velmi dobře.

Z výsledků je zřejmé, že umělá inteligence nebude hrát deskovou hru Go s lidskými protivníky donekonečna. Kromě toho, že se umělá inteligence bude zaměřovat spíše na praktičtejší využití, není jí jednoduché sehnat odpovídajícího lidského protivníka. Světový šampion Lee Se-dol z Jižní Koreje sice AlphaGo v minulém roce při jednom z utkání porazil, to však nestačí na celkové vítězství nad umělou inteligencí. AI se navíc z odehraných zápasů i učí, takže se neustále zlepšuje a porazit ji se stává čím dál větším oříškem.





Kromě zápasů mezi špičovým hráčem hry Go a utkání s celým týmem profesionálních hráčů se umělá inteligence od Googlu s člověkem i spojila. Dva týmy, přičemž každý obsahoval jednoho lidského hráče a AlphaGo, se utkaly mezi sebou.

Zápasy v Go mezi člověkem a umělou inteligencí ale Čína cenzurovala, takže místní lidé se na porážku člověka nemohli podívat. Přísný zákaz jakéhokoliv komentování utkání byl v Číně vydán i přes to, že původně byly zápasy hodně propagovány.

Co se týče budoucnosti AlphaGo, DeepMind plánuje zveřejnit data z padesáti her Go, které hrála umělá inteligence sama proti sobě. Komunita kolem čínské deskové hry se tak bude moct něčemu přiučit. DeepMind také plánuje vydání učební pomůcky pro hru Go založené na AlphaGo. Komunitu deskové hry Go si tak chce Google opět "udobřit" a zůstat s nimi v kontaktu.

Cílem deskové hry Go je na hrací ploše s mřížkou 19 × 19 obklopit protivníkovy kameny, a tím si zabrat větší území. Tato hra je složitá zejména proto, že je třeba myslet na mnoho tahů dopředu, přičemž existuje hodně možností. Zdá se však, že počítače už tuto hru zvládají bravurně.

Zdroje: futurism.com, theverge.com
reklama