www.svethardware.cz
>
>

Umělá inteligence se učí rychle jako lidé

Umělá inteligence se učí rychle jako lidé
, , aktualita
V současné době počítače už zvládají spoustu úkonů - rozpoznají obličeje, řídí auta, rozumí řeči. Vědci však přišli na algoritmus, který se naučí jednoduché úkony tak rychle, jak bychom to zvládli i my.



reklama
Skutečně zde za chvíli budeme mít roboty, kteří budou schopni myslet a fungovat jako opravdový člověk? Vědci přišli na algoritmus, který má lidskou schopnost rozpoznat ručně psaný znak, a to po jediném příkladu. Zatím totiž ty nejlepší počítače potřebovaly mnoho příkladů ručně psaných znaků, aby se naučily rozpoznávat rozdíly mezi jednotlivými písmeny. Nyní se však zdá, že stroje už nebudou na naučení se jednoduchých úkolů obrovská kvanta dat.

Za vším stojí Brendan Lake, výzkumný pracovník z Newyorské univerzity, společně s Ruslanem Salakhutdinovem z Torontské univerzity a Joshuou Tenenbaumem, profesorem na MIT. Algoritmus byl navržen tak, aby byl schopný se rychle učit z jediného příkladu, a to přesně tak, jak to dělají lidé. Joshua Tenenbaum to vysvětlil na příkladu dítěte, kterému ukážete třeba koně nebo školní autobus a ono to pochopí z jednoho nebo jen páru příkladů.

Počítač byl testován na datovém souboru, který obsahoval asi 1600 různých ručně psaných znaků z 50 abeced z celého světa. Nechyběly ani fiktivní písma, jako třeba abeceda ze seriálu Futurama. Vše probíhalo tak, že počítače a lidské subjekty dostaly nařízeno okopírovat různé znaky poté, co jim byl dán jen jeden příklad. Výsledky pak byly posuzovány a práce počítačů byla k nerozeznání od té lidské.




1. Klasifikace nových příkladů; 2. Vytváření nových příkladů; 3. Rozebrání objektu na části a vztahy; 4. Vytváření nových konceptů z příbuzných (Zdroj: technologyreview.com)


Ruslan Salakhutdinov vidí účel tohoto výzkumu v nové generaci inteligentních strojů, které pak budou schopny umělé inteligence a rychlého učení. Tento postup učení by pak dále mohl být použit i pro mnoho dalších úkolů, jako je učení jazyků nebo třeba rozpoznávání objektů.

Celkově to Tenenbaum shrnul tak, že ve výzkumu nejde o naučení nějakého vzoru funkcí, ale že se snaží program naučit generovat samotné znaky. Byla k tomu použita technika, které říkají BPL (Bayesian program learning), a v podstatě se jedná o to, že software generuje unikátní program pro každý znak pomocí úderů pomyslného pera. Potom je použita technika pravděpodobnostního programování, aby program odpovídal jednotlivým znakům nebo aby vygeneroval nový program pro neznámý znak.

Výzkumy jako tento mají za cíl hlouběji pochopit lidské učení a potom vyvíjet algoritmy, které budou mít tyto vlastnosti. Hlavní výhodou bude, že stoje nebudou potřebovat tolik dat a budou se učit rychleji. Svět umělé inteligence toho však má ještě hodně před sebou a ke stroji, který by byl schopný samostatného uvažování je ještě daleko.

Zdroj: JapanTimes
Nejpopulárnější tablety
reklama
Nejnovější články
NZXT S340 Elite: skříň myslící i na VR NZXT S340 Elite: skříň myslící i na VR
Na zatím nepříliš mohutnou VR vlnu se nyní snaží naskočit také společnost NZXT, která představila počítačovou skříň S340 Elite. Ta je upravena tak, abychom si na ni mohli pohodlně pověsit VR headset a také jej měli kam připojit.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek
Samsungu vybuchují i pračky a nepotřebují k tomu Note 7 Samsungu vybuchují i pračky a nepotřebují k tomu Note 7
Mobilní divize Samsungu má akutálně velký problém s vybuchujícími bateriemi Note 7, ovšem nyní jde i o pračky vyrobené mezi lety 2011 a 2016, které mohou představovat přinejmenším stejné riziko pro blízké osoby.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  2 komentáře
GeForce GTX 1080 Ti přijde s 10,8 TFLOPS a 12 GB paměti GeForce GTX 1080 Ti přijde s 10,8 TFLOPS a 12 GB paměti
Už po nástupu pascalové karty TITAN X bylo jasné, že si NVIDIA někdy přichystá také její čistě herní verzi, kterou už můžeme označit za GeForce GTX 1080 Ti. Ta má dle aktuálních informací nastoupit v lednu vybavená GPU GP102.
Dnes,  aktualita, Jan Vítek,  1 komentář
Google uvede Andromedu – dostanou Windows konečně relevantní konkurenci? Google uvede Andromedu – dostanou Windows konečně relevantní konkurenci?
Podle všeho to vypadá, že společnost Google uvede v nejbližší době nový operační systém Andromeda, který je určený pro desktop. Cílem je využít to nejlepší z mobilního a desktopového světa. Mají se v Redmondu čeho bát?
Včera,  aktualita, Michal Hala,  3 komentáře
Nanoxia Project S: skříň pro hi-end HTPC Nanoxia Project S: skříň pro hi-end HTPC
Společnost Nanoxia už na Computexu 2015 představila svůj 'NanoXia Project', který připomněla ještě také letos na Gamescomu. Jeho výsledkem je skříň Nanoxia Project S označená za hi-end skříň pro HTPC sestavy.
Včera,  aktualita, Jan Vítek