reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Valve slaví své dvacetiny, aneb příběh jedné firmy a hry

25.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Valve slaví své dvacetiny, aneb příběh jedné firmy a hry
Společnost Valve včera oslavila své dvacetiny. Založena byla totiž 24. srpna 1996 a už v roce 1998 přinesla svou velkou prvotinu, na jejíž třetí díl fanoušci dosud marně čekají. Jedná se o slavý Half-Life, který značně ovlivnil herní svět.
Společnost Valve založil v roce 1996 známý Gabe Newell společně s Mikem Harringtonem. Oba dříve pracovali v Microsoftu na vývoji operačních systému Windows a právě díky této práci získali prostředky potřebné na založení vlastní firmy a její financování v prvních letech. Pozdější výsledky jim to bohatě vynahradily, neboť pouze prvního dílu Half-Life se do roku 2004 prodalo osm milionů kopií. Ještě aby ne, když tato hra získala na 50 titulů Hra roku a na Metacritic má společně s hrstkou dalších (mezi nimi i Half-Life 2) vůbec nejvyšší skóre 96 procent, což na rozdíl od jiných titulů podporuje svým hodnocením i veřejnost. Dle toho bychom mohli označit hru i sérii Half-Life za nejlepší moderní hru. Moderní proto, že ji přece jenom nemůžeme srovnávat s tituly, které ještě neznaly 3D a ani je v řadě případů netvořily profesionální týmy.





Half-Life ve své době nabídl výtečnou grafiku založenou na Quake Engine, který vymačkal z posledního. Nezapomenutelné jsou také filmové průstřihy a dialogy přímo v enginu, které jsou už dnes součástí snad každé 3D akce. Ta byla navíc v Half-Life vyvážená s velmi dobrým systémem boje, zbraněmi, nepřáteli a v neposlední řadě se tato hra stala základem pro celou řadu modifikací, mezi nimiž naprosto jasně vyniká stále oblíbený Counter-Strike.

Právě tato prvotina tak zajistila budoucnost celé firmy, která nyní už dávno není pouze herním vývojářem, však tolik různých her či sérií za svou existenci nevydala. Za zmínku stojí Team Fortress, Portal, Left 4 Dead a Dota 2, přičemž jiné jako Ricochet a Day of Defeat originálně vznikly pouze jako modifikace Half-Life. Valve je dnes ale především majitelem platformy Steam, která je nejoblíbenějším digitálním distribučním kanálem pro hry a její nejnovější počin je odstartování celé Steamové platformy zahrnující počítače/konzole, operační systém, herní ovladač a nejnověji také Steam VR pro virtuální realitu. Jak je vidět, v posledních letech se už aktivita firmy moc netočila kolem vývoje her.





V roce 2015 ale byl oficiálně představen engine Source 2, který použila právě hra Dota 2 po své aktualizaci ze stejného roku. Valve tento engine nabízí vývojářům zdarma, čímž asi chce především přispět k rozšíření API Vulkan. Na něm totiž přímo závisí jeho platforma Steam, která využívajíc linuxový operační systém nemůže podporovat API DirectX. A právě to je dnes asi největší problém Steam OS, neboť většina populárních her je určena pro DirectX a s OpenGL/Vulkan nepočítá. Navíc vzhledem k tomu, jak pomalu jde rozšiřování nástupnického DirectX 12, asi nelze očekávat, že by Vulkan zažil bouřlivý rozmach.

Samotná prodejní a herní platforma Steam se objevila v roce 2003 a práce na ní začaly o rok dříve, k čemuž byl přizván i Microsoft, který v té době odmítl. Možná že si jeho zástupci kvůli tomu už vytrhali pár vlasů. Zpočátku byl Steam distibuován společně s betaverzí Counter Strike 1.6, což se nesetkalo s vřelým přijetím, ale uživatelé museli stejně uznat, že je kvůli tomu snadnější instalace nových aktualizací a také byla představena účinná opatření proti podvodníkům. Dnes už je Steam megaplatforma, kde se točí miliardy dolarů a která láká už zcela jiné podvodníky, než ty, kteří by rádi používali wall-hack.

Společnosti Valve můžeme popřát do budoucna mnoho zdaru a aby už kruci pohnula s tím třetím Half-Life.

Zdroj: Reddit
reklama