reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Virtuální realita v PC světě: je na co se těšit?

30.4.2014, Jan Vítek, článek
Virtuální realita v PC světě: je na co se těšit?
V tuto dobu zažíváme renesanci zobrazovacích zařízení, která jsou určena pro nošení na hlavě. Jde jednak o Google Glass, ale pak tu jsou také zbrusu nové systémy virtuální reality určené především pro zábavu, které zvedly po celém světě nebývalý zájem.
Kapitoly článku:
Základem našeho domácího systému virtuální reality kromě vhodného a adekvátně výkonného počítače je tedy VR headset, ovšem ten samotný sice dokáže naplno zaměstnat náš zrak, ale ne tělo. Pokud se ocitneme ve virtuálním kokpitu letadla nebo v sedadle automobilu, pak to tolik nevadí, protože i náš virtuální avatar se nachází v pozici sedací, ale divnější už bude, když hrajeme 3D akční hry či podobné, kde se prostě běhá. Pak by bylo přirozené běhat také, k čemuž je ale už zapotřebí speciální výbava, která se skutečně připravuje, a to hned ve dvou exemplářích - Ćyberith Virtualizer a Virtuix Omni, které by mělo dorazit na trh jako první.

Zde více než jinde platí, že dokud si hraní či jen samotný pohyb na těchto šlapadlech nevyzkoušíme, těžko je můžeme nějak hodnotit. Není ale žádný problém si představit, že hraní pak bude o něčem zcela jiném, když zapojíte celé své tělo a je také jasné, že ač se bude pohyb na šlapadle blížit opravdové chůzi, nebude to to samé a i když půjde díky pohyblivé vrchní části (alespoň u Virtualizeru) zakleknout, tak níže už jít nemůžeme a také bude těžké simulovat třeba lezení. Hraní na šlapadle tedy bude o některé prvky nejspíše omezeno, protože, jak vyplývá ze zkušeností vývojářů Project Morpheus, je nejvhodnější, aby postava ve hře co nejvěrněji kopírovala pohyb samotného hráče. Však by bylo divné, kdybychom postavu ovládali převážně pohyby vlastního těla, ale pro některé akce by bylo zapotřebí stisknout třeba tlačítko na ovladači.

Vzhledem k situaci mezi výrobci VR headsetů není divu, že obě zmíněná šlapadla vyvíjejí dosud neznámé firmy, pro něž to jsou stěžejní či snad i jediné projekty.


Cyberith Virtualizer


Virtualizer od firmy Cyberith zatím vypadá stále jako předběžná verze, ovšem díky své konstrukci má nad Virtuix Omni jednu velkou výhodu, a sice to, že jisticí kruh se muže pohybovat ve vertikálním směru, takže uživatel si může i kleknout. Další výhodou, která je také podstatná, je, že pro pohyb na tomto šlapadle nepotřebujeme žádnou speciální obuv jako u Virtuix Omni. Díky tomu se sníží i náklady a nebude problém s tím, aby si na něm zařádil i někdo, komu zrovna nesedí naše velikost bot. Nemusí mít totiž vůbec žádné a bohatě postačí ponožky. Firma Virtuix je zase blíže k tomu, aby svůj produkt dostala na trh, a to v září. Nicméně i Virtualizer by se měl dostat na trh ještě v tomto roce a výrobci by se měli logicky snažit o to, aby stihli především předvánoční sezónu.





Ovladač Virtualizer se skládá ze speciální kruhové podložky, jejíž povrch je velmi kluzký, takže po něm můžeme chodit, a přitom se prakticky nehnout z místa. Kolem podložky jsou rozmístěna 3 ramena, která drží středový kruh a ten si hráč pomocí sedáku zajistí u pasu. Tento kruh poslouží k tomu, abychom z podložky neseběhli a měli bezpečné spojení s reálným světem. Tento mechanismus by měl být také dostatečně odolný na to, aby nás dokázal zajistit proti pádu.

S pomocí tohoto ovladače půjde nejen chodit či běhat směrem dopředu, ale také chodit dozadu a můžeme se skrčit, skákat nebo si i sednout. Následující video ze hry ARMA 3 odhalí, že nám ramena při sezení poskytnou oporu, takže nepůjde o žádný styl turecký záchod. Výrobce také slibuje, že rychlost pohybu ve hře bude odpovídat realitě, takže se při hraní skutečně naběháme a ze sedavé zábavy se stane spíše kondiční cvičení.


Video dobře ukazuje, jak se můžete ve hře skrčit, sedět a ovládat zbraň. Navíc je tu vyřešen i problém s mířením. Při klasickém hraní je směr pohledu a míření zbraně svázán, takže kam jdete, tam míří i vaše zbraň. Virtualizer s Oculus Rift však umožní toto spojení zrušit, takže bude možné koukat jedním směrem, jít druhým a mířit třetím, což je ostatně již dnes možné i bez Virtualizeru při hraní s Oculus Rift, klávesnicí a myší. Virtuálnímu zaměřovači se ale zatím nevyhneme.






V této době je hotový druhý prototyp, jak ukazuje fotografie, přičemž ve vývoji je třetí. Ten by měl zajistit lepší a přesnější možnost skákání, které je prý u druhého prototypu zatím obtížné. Pak už by snad toto zařízení mělo být připraveno pro vypuštění na trh.


Virtuix Omni


Alternativou je tedy Omni od firmy Virtuix, který vyžaduje speciální obuv, má jisticí kruh v pevné výši, ale zato už si ho můžeme předobjednat za cenu 499 USD včetně popruhů, bot a příslušného softwaru. Případně je za 1019 USD k dispozici sada dvou šlapadel a tří bot a za 79 USD si můžeme přiobjednat speciální podstavec, který se přimontuje k šlapadlu a umožní využít různé vstupní periferie, tedy především klávesnici a myš. A jak už bylo řečeno, vše toto bude k dispozici v září, přičemž uvedené ceny jsou dle informací od výrobce zvýhodněné. My k nim ale musíme přičíst ještě 250 až 300 dolarů za přepravu.





Co nám tedy Virtuix Omni umožní? Je to chůze, běh a skákání, ovšem už asi ne klečení. Výstupní údaje ze šlapadla lze spojit s klávesnicí, takže krok dopředu se přeloží jako chvilkové podržení šipky a tak dále, tudíž všechny hry podporující klávesnici budeme moci ovládat i pomocí Omni. Vývojáři ale i tak získají příslušné SDK, aby mohli podporu tohoto zařízení implementovat přímo do her.


Na uvedeném videu se můžete podívat, jaké pohyby můžeme na Omni provádět. Oproti očekávání můžeme také sedět, což je tedy zásluha především popruhů, či lépe řečeno sedáku. Možná je také chůze pozpátku i úkroky do stran a běh se skoky. Chybí tedy možnost různých poloh přikrčení a pokleku, ale to bude možné obejít tím, že se trochu shrbíme, což je taková menší berlička. Můžeme být ale rádi i za tu, protože v moderních hrách je tento prvek velmi důležitý a jistě by chyběl.

Co se týče samotného pohybu na Omni, pak ten vypadá z videí přirozeněji než na Virtualizeru, kde můžeme dělat menší kroky a celkově to vypadá, že hráč se bude moci pohybovat svižněji právě na Omni. Tento ovladač má být navíc snadno rozložitelný. Stačí vysunout celou horní část s rameny a pak se celý vejde třeba pod postel. Nicméně pro opravdové a zasvěcené srovnání obou produktů bychom museli mít možnost je vyzkoušet.


Ostatní ovladače


Můžeme předpokládat, že pokud výše popsaná šlapadla budou mít úspěch, pak se na trhu vyrojí i spousta různých ovladačů, které budou především v podobě zbraní. Však bude jistě lepší, když nebudeme nabíjet zbraň pomocí nějakého tlačítka, ale třeba pomocí opravdové manipulace se zásobníkem. Na druhou stranu, čím více specifických funkcí takový ovladač bude mít, tím více se zúží i jeho použitelnost. Nicméně to otevírá možnost pro další výrobce a své ovladače by konec konců mohli vyrábět i samotní herní vývojáři.

Nutné je však zajistit především to, abychom mohli jedním směrem koukat a druhým mířit. Míření pohledem jistě ocení piloti vrtulníků, ale pěchota takovou vymoženost nemá, takže by ji neměl mít ani hráč, pro nějž by to bylo jen další odtržení od virtuální reality. Čili zapotřebí je ovladač, jenž bude spravovat systém o své poloze a směru, což by nebylo žádnou novinkou a případně je možné využít i systém typu Microsoft Kinect, ale vzhledem k tomu, že se na šlapadle budeme moci točit v plném rozsahu 360°, tento způsob asi nebude nejlepší.

Je také zřejmé, že možnost pohledu jiným směrem, než jakým míříme, musí podporovat samotná hra a je jasné, že nyní není na trhu moc titulů, které by dokázaly vymačkat z Oculus Rift a Omni či Virtualizeru maximum. Jednou z těch, které umožní mířit jiným směrem, než jakým upíráme pohled, je Team Fortress 2, kterou je tak možné hrát s klávesnicí a myší. Obě tyto periferie používáme pro stejné účely jako doposud, jen je tu bonus v headsetu Oculus Rift, díky němuž se můžeme navíc rozhlížet. Je tedy jasné, že i s pouhým headsetem si užijeme.




Razer Hydra


Ve spojení s Oculus Rift se často mluví o ovladači Razer Hydra, který podobně jako samotný headset je vybaven magnetometry. Ty umožní velmi přesné sledování pozic a orientace obou ovladačů, a to na milimetry a stupně, takže právě ty mohou velmi dobře posloužit pro lepší ovládání her ve virtuální realitě. Jsou totiž navrženy tak, aby padly do ruky a uživatel mohl pouze po hmatu nalézt příslušné ovládací prvky. Na obou ovladačích najdeme malý analogový joystick a kolem něj je posázena čtveřice tlačítek. Jak si ty naprogramujeme, či jaké funkce jim přidělíme, to už záleží jen na nás.

Razer Hydra je již nějaký ten pátek v obchodech, takže jde o již dlouho známé zařízení s cenou kolem 2 500 Kč. Konzolovou alternativou je pak PlayStation Move nebo samozřejmě Kinect od Microsoftu, který je k dispozici vedle Xboxu i pro PC.



Dalším zajímavým ovladačem je rukavice Peregrine, která v obchodě Amazon přijde na 150 dolarů. Jedná se o ovladač určený především pro hry typu RTS a MMORPG, na němž je celkem 30 programovatelných dotykových míst. Právě díky velkému počtu těchto míst je tato rukavice určená pro dané typy her, u nichž oceníme možnost rychle provést kýženou akci. A že jde o zařízení, které se jednoduše nasune na ruku, a nepotřebuje tedy žádné pevné umístění, je i velmi vhodné pro systémy virtuální reality.





A pak mohou přijít vhod také již známé ovladače typu gamepad, jako je třeba Microsoft XBOX 360 Wireless Common Controller, který má bezdrátové rozhraní a je určen jak pro konzole Xbox, tak pro počítače PC s OS Windows. Výhodou je právě ona volnost bezdrátového ovládání, jehož dosah je 10 metrů, ale na druhou stranu jde stále jen o normální gamepad, s nímž si moc hráčů PC her nepotyká a ani nebyl vytvořen s ohledem na hraní ve virtuální realitě.
reklama