www.svethardware.cz
>
>

Volkswagenu hrozí pokuta za lež o emisích dieselů, pomohl by open source software motoru?

Volkswagenu hrozí pokuta za lež o emisích dieselů, pomohl by open source software motoru?
, , aktualita
Bitva mezi copyrightem a open source softwarem jde už dokonce i do aut. Byly diskuze, zda by software motoru neměl být otevřeně přístupný. EPA tyto návrhy smetla, jejich zpřístupnění by možná pomohlo dřív odhalit lež o emisích naftových vozů VW.



reklama
Myslíte si, že by zdrojové kódy softwaru řídících jednotek motorů měly být veřejně přístupné?
V anketě šlo hlasovat od 19.9.2015 do 1.10.2015. Počet hlasujících: 39
Ano 59 % 59% Nemám vyhraněný názor 10 % 10% Ne 31 % 31%
S tím, jak se různé formy softwaru dostávají do čím dál většího počtu zařízení, se budeme častěji setkávat s jejich problémy i tam, kde bychom to před pár lety neřešili. Nyní vyvstala otázka toho, co s copyrightem softwaru řídící jednotky motoru moderních aut. Tento kód je chráněn zákonem 1998 Digital Millennium Copyright Act (DCMA) a automobilky tedy nejsou povinny jej nikde zveřejňovat a nikdo jej nesmí ani jen tak editovat. Koncem minulého roku byl podán návrh na to, aby tento software byl vyňat z DCMA a byla mu udělena výjimka, tedy aby byl uvolněn jako open source (pro výzkumné účely). To by umožnilo dále testovat software, hledat bezpečnostní chyby nebo chyby obecně.


Volkswagen TDI motor


Americká agentura EPA (United States Enironmental Protection Agency) ale takový návrh smetla před dvěma měsíci ze stolu. Podle EPA by toto mohlo vést k neautorizovaným modifikacím motorů, které by pak nemusely mít požadované parametry a mohly by produkovat více emisí. Dnes se ale ukázalo, že v některých případech by zpřístupnění takového softwaru nemuselo být právě na škodu. Problémem totiž nemusí být uživatelé, kteří si budou upravovat motor, ale dokonce je problémem samotný výrobce, kterého nelze kontrolovat. Ten udělal přesně to, čeho se EPA bála, že budou dělat uživatelé.

Až nyní se totiž zjistilo, že naftové vozy Volkswagen prodávané v USA mají v kódu řídící jednotky detekci toho, kdy jsou motoru měřeny emise. Jde např. o sledování pozice volantu, atmosférického tlaku a dalších standardizovaných podmínek. V takovém případě motor upraví svůj chod, aby vyhověl náročným emisním požadavkům. V běžném provozu se ale motor přepne na normální režim a má 10-40násobně vyšší emise oxidů dusíku (NOx). Toto se týká celkem 482 tisíc aut prodaných v USA (Passaty TDI od 2004, Jetty a další od 2009) a za každé takto prodané auto hrozí Volkswagenu pokuta až $37.500. Celkem tedy přes 18 miliard dolarů! Pokud by software řídící jednotky byl přístupný, mohlo by se na tento podvod přijít dříve.

Myslíte si, že by kód tohoto typu měl být veřejně zpřístupněný veřejnosti nebo by měl být i nadále chráněn a být průmyslovým tajemstvím? EPA se tedy bála nekalého chování zákazníků a chtěla chránit výrobce, jenže to paradoxně umožňuje nekalé chování výrobců vůči EPA a jejímu měření emisí.

Zdroj: wired.com, boingboing.net, caranddriver.com
Nejpopulárnější tablety
reklama
Nejnovější články
Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem Algoritmus odhalí i skryté projevy nenávisti na Twitteru a umožní zabránit násilnostem
Univerzita Cardiff pracuje na algoritmu, který umožní vyhledávání nenávistných příspěvků na Twitteru a především jejich spojování s reálnými trestnými činy. V budoucnu by tak policie mohla snáze předpovědět výbuchy násilí spojené například s rasismem.
Dnes,  aktualita, Jáchym Šlik,  1 komentář
Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI Přelepení webkamery páskou doporučuje i šéf FBI
Sám šéf FBI James Comey se nedávno nechal slyšet, že má webovou kameru na svém notebooku přelepenou kusem pásky. Dělá to prý pro svou bezpečnost a doporučuje stejný krok učinit i všem ostatním.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik,  2 komentáře
První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu První vlak na vodík začne jezdit příští rok v Německu
Alstom se pochlubil prvním osobním vlakem využívajícím vodíkové palivové články. A nejedná se o žádnou technologii daleké budoucnosti, moderní jednotky začnou brázdit německé koleje už koncem roku 2017.
Včera,  aktualita, Jáchym Šlik
Biostar má svou první myš, levný model AM2 Biostar má svou první myš, levný model AM2
Společnost Biostar známe především jako výrobce základních desek a grafických karet, přičemž v tomto ohledu patří vedle firem Gigabyte a Asus mezi trpaslíky. Nyní se tato firma rozhodla, že zavede výrobu i počítačových myší.
23.9.2016,  aktualita, Jan Vítek
Google otevřel vývojářům VR platformu Daydream, ale zatím chybí smartphony Google otevřel vývojářům VR platformu Daydream, ale zatím chybí smartphony
Tento týden došlo k vydání VR SDK 1.0 pro platformu virtuální reality Google Daydream. Vývoj aplikací tak může naplno začít ještě předtím, než se na trhu objeví více než jeden podporovaný smartphone.
23.9.2016,  aktualita, Jáchym Šlik