Vývoj teleskopu JWST pokračuje dle plánu, za anomálii může západka

26.4.2017, Jan Vítek, aktualita
Vývoj teleskopu JWST pokračuje dle plánu, za anomálii může západka
Vývoj James Webb Space Telescope je ostře sledovaný, neboť jde o velice nadějné zařízení, které nám umožní se podívat na vzdálené hvězdy a planety tak, jak dosud nebylo možné. Je tak dobrá zpráva, že testování probíhá dle plánu i přes vibrační anomálii.
JWST je v podstatě už dostavěn a nyní probíhají testy a plánuje se jeho sestavení do finální podoby, v níž má v říjnu příštího roku konečně letět do vesmíru. Na konci minulého roku se přitom v jednom testu objevila anomálie při vibračních testech, která naštěstí nezpůsobila žádné poškození teleskopu, ale přirozeně se pátralo po tom, co ji způsobilo. Testovalo se konkrétně to nejdůležitější, a to zrcadlo a jeho vnitřní nástroje, což je celé zařízení známé jako Optical Telescope element and Integrated Science (OTIS). Především to totiž musí přežít start rakety, což bylo simulováno v Goddardově vesmírném centru a inženýři při tomto testu zachytili nezvyklé údaje z akcelerometrů, kvůli čemuž byl test zastaven.

hlavní část JWST transportována do čisté místnosti v Goddardově centru po dokončení vibračních a akustických testů

Nyní už je známá příčina problémů při vibračním testu, a to nesprávně uzavřená západka, která měla za úkol držet jedno z křídel primárního zrcadla skládajícího se z 18 hexagonálních dílů. To bude částečně složeno, aby se JWST vůbec vešel do nákladového prostoru rakety Ariane 5 a pak se až ve vesmíru rozvine do plochy. Západka je tvořena z ozubených koleček, která si po uzavření úplně nesedla a to se stalo až vlivem vibrací, což přineslo nezvyklé hodnoty zachycené akcelerometry a také blízcí inženýři uslyšeli ostré cvaknutí. Tato situace pak byla simulována ještě jednou se samotnou západkou, díky čemuž se NASA ubezpečila, že šlo opravdu o danou věc.

Nyní už jsou vibrační a akustické testy zařízení JWST v ceně 8,8 miliard dolarů dokončeny, a to tak bude prozatím uloženo v čisté místnosti Goddardova vesmírného centra, než bude připraven transport do Johnsonova vesmírného centra, kde zase proběhnou tepelné testy ve vakuu v renovované komoře postavené ještě za programu Apollo. Pak už poputuje do zařízení firmy Northrop Grumman v Jižní Karolíně, kde bude složen celý výsledný teleskop z hlavního OTIS, základové platformy a slunečního štítu, aby byl připraven na start.

JWST se usídlí z pohledu Slunce za Zemí v druhém libračním bodu

Anomálie ovlivnila plánování testovací fáze, takže OTIS poputuje do Johnsonova centra až v květnu namísto v březnu. Základovou platformu také potkaly problémy, které se v jejím případě týkaly pohonného systému a konkrétně převodníků energie, jež musely být vyměněny. Ale přes to všechno celý projekt zůstává v rámci schváleného rozpočtu a díky časovým rezervám se nemění ani celkový plán. Aktuálně je v časové rezervě ještě téměř 5 měsíců, ale ta se bude dle předpokladů postupně tenčit, neboť se počítá s tím, že se ještě objeví nějaké problémy.

Zdroj: Space.com