reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Vzpruha pro autonomní vozy: levné lidary bez mechaniky

15.11.2016, Jan Vítek, aktualita
Vzpruha pro autonomní vozy: levné lidary bez mechaniky
Prototypy autonomních vozů využívaly zpravidla velká, těžká a drahá zařízení určená pro sledování jejich okolí, což je především lidar. Jedním z úkolů ve vývoji samořiditelných aut tak bylo a je vyvinout levný a spolehlivý hardware, jejž nyní slibuje Osram.
Společnost Osram známe asi především jako výrobce svítidel, ovšem tato firma nyní ohlásila lidar, který se bude prodávat ve velkém za méně než 50 dolarů. Toto zařízení slouží k mapování okolí pomocí laseru, přičemž v principu funguje stejně jako radar. Tvoří celé 3D mapy pro rozpoznání objektů, ostatních vozů, chodců, zvířat, atd. Dle firmy Osram je její lidar "milníkem pro laserové senzory v samořiditelných vozech", a to zvláště díky ceně a také díky tomu, že nemá žádné pohyblivé části.




velký mechanický Lidar na autonomním prototypu Fordu Fusion


Osram slíbil testovací vzorky již na začátek příštího roku a ve velkém se začne vyrábět pro dostupnost v roce 2018. Celá jednotka bude přitom malá, takže se pohodlně vejde třeba za přední mřížku auta a rozhodně nebude třeba ji montovat na střechu.





Zařízení bylo představeno na veletrhu Electronica 2016 v Mnichově jako čtyřkanálový lidar skládající se z laserového tělesa se čtyřmi individuálně ovladatelnými diodami a potřebnou elektronikou v jednom modulu. Jde tak o vůbec první lidar pro autonomní řízení, který nemá pohyblivé části. Dle výrobce je výhoda i ta, že není třeba ztrácet čas laděním laserových diod, neboť zařízení je vyrobeno tak, aby všechny čtyři diody tvořily dokonale souběžné laserové paprsky. Ty jsou zaměřeny polem miniaturních zrcadel zapojených v systému MEMS (Micro-Electro-Mechanical System), takže není třeba velkých a mechanicky ovládaných zrcadel. Technologii MEMS vyvinula firma Innoluce, kterou letos v říjnu akvizoval známý Infineon.





Osram uvádí, že jeho lidar je schopen pokrýt oblast o úhlu 120° horizontálně a 20° vertikálně. Za dne dokáže zachytit ostatní vozy na vzdálenost 200 metrů, což je 7,5 sekundy při rychlosti 100 km/h a chodce na vzdálenost 70 metrů. Využívá k tomu laserové pulzy o délce 5 nanosekund, přičemž starší lidary využívaly asi čtyřikrát delší.

Jeden lidar od Osramu tak zdaleka nedokáže pokrýt celé okolí vozu, ale i když se jich použije více, cena se ani zdaleka nepřiblíží tomu, co se platí dnes. Aktuálně je nejznámějším dodavatelem společnost Velodyne, jejíž modely stojí i kolem 70.000 dolarů a i nejnovější model o velikosti konzervy přijde na 8000 dolarů.

Zdroj: Extremetech
reklama