reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

3D technologie: Anti-aliasing

12.11.2003, Zdeněk Kabát, článek
3D technologie: Anti-aliasing
Každý z Vás jistě slyšel o technologii k vyhlazování hran, která je obecně známá pod názvem Anti-aliasing. V tomto článku si popíšeme detailně, jak tato technika funguje a rozebereme různé její aplikace jako je Quincunx či SmoothVision.
b) ATi Technologies
  • SmoothVision – Radeon 8500, 9000 (Pro), 9100, 9200 (Pro)
  • SmoothVision 2.0 – Radeon 9500 (Pro), 9700 (Pro)
  • SmoothVision 2.1 – Radeon 9600 (Pro, XT), Radeon 9800 (Pro, XT)

      Quality mód
    • 2x Quality

      Metoda identická s 2x HRAA a 2x Accuview, dva subpixely pro každý bod, kritické úhly 45° a 135°.

    • 3x Quality
      Vynikající vyhlazování při horizontálním úhlu, vertikální úhly téměř nevyhlazeny.

    • 4x Quality


      Technika obdobná jako u nVidia 4x HRAA a Accuview, kritické úhly shodné (horizontální, vertikální, méně pak 45° a 135°).

    • 5x Quality

      Lepší vyhlazování úhlů blízkých horizontálním okrajům než u 4x Quality.

    • 6x Quality

      Nejlepší způsob anti-aliasingu společnosti ATi. Z osmi subpixelů rozptylového vzorce je jich aplikováno šest, kritické úhly téměř neexistují.


      Performance mód

    • 2x Performance

      Každý druhý řádek je rozdělen na dva subpixely. Velice neefektivní, ale výkonnostně nenáročné vyhlazování, kritických úhlů je mnoho.

    • 3x Performance

      Každý druhý řádek a každý druhý sloupec má zdvojené pixely (dalo by se nazvat 1,5x1,5 Supersampling), kvalita vyhlazování je lepší, kritické úhly jsou horizontální, vertikální a obě diagonály.

    • 4x Performance

      Zde jsou sudé sloupce rozděleny na 4 subpixely a liché na dva subpixely. Filter kernel pak pracuje jako 1,5x2 supersampling, čímž se kvalita obrazu blíží 4x Quality módu.

    • 5x Performance

      Všechny body jsou rozděleny na čtyři subpixely a každý pixel se průměruje z vlastních a dvou sousedních subpixelů. Velikost filtru je tedy 2x3.

    • 6x Performance

      Sudé řádky jsou rozděleny na 6 subpixelů, liché na 4 subpixely, barva každého bodu se počítá jen z vlastních elementů. Výkon lepší než u 6x Quality, kvalita obrazu o něco nižší. O něco menší efektivita na vertikálních okrajích.

Pozn.: Technologie SmoothVision prošla od vzniku na Radeonu 8500 jen malými změnami a používá se téměř stejně i dnes. Proto jsem tyto metody zahrnul pod všechny verze (1.0, 2.0 a 2.1).
reklama