Chápu, že pro někoho 20.000 vozidel je zajímavý vzorek, problém je spíš v tom, že není řečeno kolik z těch 20.000 je 10+ let, kolik 5+ apod.
Říct, že je to 2,5% a u těch nejstarších i 30%, dobrý, ale kolik je těch starších 13 let?
3-5 ks ?
Když se podívám na různé trhy s ojetými elektromobily, zjišťuji, že většina majitelů elektromobilů se jich zbavuje víceméně po 8 letech. Je to totiž tak nějak na hraně dostat za ten starý ještě nějaký peníz. O elektromobily typu Nissan Leaf je prakticky nulový zájem, protože s novou baterií byl schopen ujet za dobrého počasí 120 km, dnes po 8 a více letech se pohybuje na 60 km. No to jsem s Trabantem z roku 1971 ujel na rezervu víc...
A měnit baterií u elektromobilu po 8 letech baterii, když má najeto 40-60 tis.km, to opravdu nikdo nedělá. Musíme si uvědomit, že koupit dobré ojeté auto se spalovacím motorem v celku slušné kondici na 5 let ježdění je možné s nějakými 200 tis. km, u některých značek a typů není problém ani při 300-350 tis. km. Najít mezi ojetými elektromobily vůz s podobným nájezdem je skoro nemožné. A to je odpověď. Pokud někdo najede 5.000 km ročně pak může koupit s klidným srdcem i elektromobil z druhé či třetí ruky. Pokud se však jedná o někoho kdo najezdí 15-20-25 tis. km a víc ročně, pro něj elektromobil není, a to ani nový...
Bohužel. To je ta realita.
Odpovědět0 0
Proč se nedělají elektroauta z nerezu (tedy mimo Cyber-trucku) tak jak byl třeba De-lorean DMC-12 ? Jestli budou akumulátory s životností na více než milion km, tak to zas nevydrží kastle. Pochybuji že nějaký karosář bude vařit prahy poblíž nebezpečných akumulátorů.
Odpovědět0 0
Ono je to vcelku logické. Pokud běžné auto najede cca 12-14 tisíc km ročně, tak na milion km by potřebovalo nějakých 70-80 let, a to kdyby bylo provozováno po celou dobu stejně. Jenže asi nechcete v roce 2024 běžně jezdit v autě z roku cca 1950. Ať už jde o komfort, bezpečnost, efektivitu,... někdy je lepší to auto prostě už přece jen poslat do šrotu, přestože funguje (a třeba by ani nebylo rezavé), a koupit nové. Teď se tu nebavím o hodnotě veteránů, které mají své místo, ale o "daily car".
Odpovědět0 0
A aketo stare auto mate Pan Surkala?
Odpovědět0 0
To uz je pekny vek. Mam staru Toyotu Avensis combi 2003 aj je vo vybornej kondicii a pouzivam ju ako pracovne auto zatial bez hrdze. V porovnanim s Toaregom dec 2015, ktoreho uz zacina zrat hrdza. Teda predpokladam ,ze novsie auta budu korodovat skor ako im dojde zivotnost baterii. Z auta sa stane nie symbol slobody ale prestize. Tak ako to bolo v stredoveku s konskym povozom.
Na toyotke mam mesacny najazd okolo 3000-3500km a vw okolo 15000 za rok.
Odpovědět0 0
Tak já mám rád atmosférické benzíny, tento je ještě relativně nepřiškrcený, krásně točivý, auto nezkriplené žádnými elektronickými asistenty,... Rád se s ním projedu, na druhou stranu obecně najezdím velmi málo (volím spíše veřejnou dopravu), takže jednak je v podstatě stále ve stavu skoro nového auta, rovněž kvůli tomu nájezdu pro mně nemá smysl kupovat novější auto, byly by to vyhozené peníze a šílená částka na ujetý km (to je už i teď).
Každopádně chtít od auta, aby v běžném provozu vydrželo 75 let (no ono i 30+), je docela nesmysl. V takovém věku je to už auto, které je komfortem, bezpečností i efektivitou už mimo, vhodné spíše jako veterán, ne pro běžný provoz. Ne, že by to nešlo provozovat, to ano, ale bourat bych v tom nechtěl.
Odpovědět4 0
Proč jedničková Octávka vydrží daleko víc než dvojková? Proč když uměli vyrobit pračky co vydrželi 15-20 let a vydrželi by víc, kdyby byli díly. Se vám teď po 5 letech rozpadne? Proč se kov a dřevo nahrazuje termoplastem v mnoha specifikacích? :D Protože krásně degraduje věkem a je třeba koupit další a nový, aby se kola ekonomiky točila. Třeba se to teď děje i u softwarů. Nějak jich většina došla do finále ve vývoji. A už není moc co vylepšovat. Třeba CAD, Wordy atd... A zjistily že prodat je to na nic, když to člověku vydrží 10-20 let. Tak jde se cestou pronájmů a tokenů. :D. Jsem zvědavý s čím příjdou u telefonů nebo PC až se dosáhne nějaké maximální hranice. U telefonů je to už blízko, hádám placený software. :D
Odpovědět2 0
K predchozim komentarum - neda se rict, ze by se elektroauta neprodavaly, ale jde spis o to, ze vyrobci neodhadli zajem kupcu a jejich analytici byli zjevne prilis optimisticti. Takze treba Ford uz solidne snizil produkci F150 Lightning, protoze prestrelili odhad poptavky. Ono se neni moc co divit, elektricky pickup je fakt dost velka kravina. Taky je treba rict, ze elektroauta jsou pomerne nova zalezitost, odhadovat co a v jakem mnozstvi se bude dat prodat je tezke (pokud nejste Tesla, pak prodate i Cybertruck....). Ale treba v Severni Americe myslim Korejci prodaji vsecko, co vyrobi a to, ze ted zprovoznili fabriku v USA jim jenom pomuze na tamnim trhu (na EV vyrobene v USA se dostavaji dotace).
K tematu clanku - je dobre, ze jsou slusne data o trvanlivosti akumulatoru, to je podle mne nejhorsi strasak pri nakupu ojeteho EV. A moznost prodat jete EV za slusnou cenu je taky dost dulezity parametr pri nakupu noveho.
V realu je ale stejne nejvetsi problem infrastruktura a dostupnost nabijeni treba v kempu (prakticky nulova) nebo pro lidi parkujici na ulici nebo v parkovacich garazich (oboje slabe)
Odpovědět1 0
Tak ono se to dalo očekávala. Byl velký hype-okolo el. aut. Ale začíná se vracet na reálné pozice. Změkčení Eura 7, zrušení zákazu spalovacích motorů, omezení až zrušení dotačních programů. Ford ruší vývojové centra v EU na ně, Stellantis a jeho automobilky oznámil že se vrací k benzínům a hybridům a radši bude vyrábět a platit pokuty než plnit parkoviště auty co neprodá. VW taktéž oznámil návrat benzín + hybrid. Propad prodejů el aut -25%, a to ještě dojížděli dotace. No Japonci tradičně Mazda, Subaru, Toyota oznámili vývoj nových benzínových motorů + hybridy. Ale ti jim na celou elektriku pečou od začátku.
Odpovědět0 0
Pozeral som o tom Činsky dokument kde na jednom mieste rozlohou niekolko futbalovich ihrisk mali uložene cez milion elektroskutrov, inde statisice elektroaut, bakerky došli a vymena baterky je drahšia ako skuter či auto, reciklacia by bola tiež draha, tak to len tak hnije...
Odpovědět1 2
Máš nějaký odkaz? Rád bych ho viděl, jsem odpůrce EV v současné podobě.
Odpovědět0 0
Jen bych si dával pozor na to, aby to nebylo zase přiohnuté tak, jako ta slavná louka s tuším francouzskými elektromobily, které měly být údajně odstaveny kvůli baterkám, jež měly pouštět toxiny do přírody, přitom se ukázalo, že to nebylo kvůli špatným baterkám, ale kvůli finančním problémům car-sharingové firmy, která je provozovala a baterky byly před odstavením z těch vozů vyjmuty.
Odpovědět5 0
Uz to ze se to vyrobi a firma to nedokaze prodat je znamka toho ze elektrosrot proste vetsinu nezajima. A v celku byla ta investice k nicemu.
Beztak byly ty investice do elektro jen pro bohaty ja si sotva koupim novej spalovak a budu kupovat novy elektro. Jo kdyby byly ceny spalovaku pred timhle silenstvim tak bych si ted porizoval 2,ale ted jsou diky tehle hovadine auta na spolovak hrozne predrazeny a to umele. Svet se ve sracku obraci a vydelavaj na tom jen majetni a chudí jsou stale chudsi. (dal auta zdrazuji ty nesmyslne asistenty ktere delaji z lidi pologramotne opice co neumi ridit)
Odpovědět2 2
"Uz to ze se to vyrobi a firma to nedokaze prodat je zamka toho ze elektrosrot proste vetsinu nezajima. A v celku byla ta investice k nicemu."
toto není pravda, je elektroaut čím dále více, a taky se to pozná kolik můj koment dostane negativů když budu k autům na tužkové baterky kritický.
"Beztak byly ty investice do elektro jen pro bohaty ja si sotva koupim novej spalovak a budu kupovat novy elektro. Jo kdyby byly ceny spalovaku pred timhle silenstvim tak bych si ted porizoval 2,ale ted jsou diky tehle hovadine auta na spolovak hrozne predrazeny a to umele."
"tak ono se ví dávno že na elektroauto bude mít jen 1/3 současných řidičů.
(dal auta zdrazuji ty nesmyslne asistenty ktere delaji z lidi pologramotne opice co neumi ridit)
asistenty ano, jsem velmi řidičsky založený člověk, tak chci aby každý uměl řídit. Asistent se mi hodil když jsem v couvací kameře přehlédnul kupku sněhu a on mi dupnul na brzdu. Takže asistent ano ale jen na to aby korigoval volovinu.
Naprosto nesnáším, jak před obchodem vystoupí ze špatně zaparkovaného velkého suv ženská a řekne já s tím velkým autem neumím parkoivat
WTF: tak jezdi na koni (dámské přirození sprostě)
Odpovědět0 0
"Uz to ze se to vyrobi a firma to nedokaze prodat je znamka toho ze elektrosrot proste vetsinu nezajima"
To není úplně pravda. Většina těchto případů jsou zkrachovalé car/bike-sharingové společnosti. Nemá to nic společného s druhem pohonu, ale byznysu.
Odpovědět3 0