reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD Jaguar: základ pro PS4 a Xbox One

13.6.2013, Petr Štefek, recenze
AMD Jaguar: základ pro PS4 a Xbox One
AMD se pochlapilo se svou zbrusu novou architekturou Jaguar, která má ambice na to, aby pořádně zamíchala s kartami na trhu tabletů a levných počítačů. Kvality nové architektury docenili rovněž Sony a Microsoft tím, že ji adoptovali pro své nové herní konzole.
Pro budoucnost je Jaguar klíčovým produktem, který pomůže společnosti být ziskovou. Platforma Brazos s Bobcatem byla pro AMD krokem do nového světa a s prodejem zhruba 50 mil. kusů, což pro společnost velikosti AMD není vůbec zanedbatelné a tento úspěch byl jasnou směrovkou, kudy se vydat dále. AMD po neúspěchu s architekturou Bulldozer (někteří budou tvrdit opak) usoudilo, že bojovat s Intelem na poli desktopu je příliš nákladné a navíc s nejistým koncem. V tomto směru podle mého názoru AMD udělalo velmi dobře a pustilo se do projektů, kde má velkou naději na úspěch.





AMD Jaguar je architekturou, která společnost dostane na trh tabletů a jiných ultra-mobilních zařízení a díky 28nm výrobnímu procesu se společnosti podařilo výrazně omezit velikost jádra a také jeho spotřebu. Výkon oproti staršímu Bobcatu narostl také do té míry, aby bylo AMD schopno konkurovat řešení Intelu a dalším lídrům v této oblasti. Otázkou zůstává, jak se podaří AMD obchodně celý potenciál zvládnout, což samozřejmě zahrnuje nutnost šikovného marketingu, aby zařízení s Jaguarem byla poptávána nejen ze strany integrátorů, ale především koncových zákazníků.

Temash a Kabini budou muset o své místo na trhu bojovat ze všech sil. Obě řešení mají minimum slabých stránek, ale je nutno podotknout, že první testy napověděly, že výkonem ani jedno řešení přesvědčovat nebude. Provozní vlastnosti zde hrají jednoznačně prim. Poněkud mě mrzí absence turbo módu, který by dovolil Jaguaru jít nad standardní frekvence v určitých situacích. Samotná architektura toto podporuje, ale Kabini ani Temash už ne ve stávajících verzích. Některým jednovláknovým aplikacím by to mohlo výrazně pomoci k vyšším výkonům.





Z obou představených verzí nové architektury Jaguar je mi sympatičtější právě Temash, který pomůže dostat se relativně levným tabletů na dobrý výkonnostní level a také při celkové spotřebě celého tabletu okolo 7 - 12 W (2 W+- pro Jaguar a zbytek pro displej a další součásti systému) mohou být tato zařízení zajímavá také z pohledu výdrže na běžně dimenzované baterie.

Protivníky Jaguaru je v současné době pouze Intel se svým Atomem (Saltwell), který je ovšem vyráběn 32nm procesem a svým výkonem je Jaguaru podobný při podstatně vyšší spotřebě. Platformy založené na architektuře ARM nejsou pro Jaguar problém, protože jsou jednoduše podstatně pomalejší. Samozřejmě, že Jaguar nebude bez konkurence navěky. Intel brzy přispěchá se svým 22nm Silvermontem a novinky na bázi ARM budou výkonnostní náskok Jaguaru také pomalu smazávat (úspornější jsou už teď). AMD má nyní jednoduše základ, který nikdo jiný nabídnout nemůže, což je asi také důvod, proč Sony a Microsoft svorně sáhnuli po Jaguaru.





Z pohledu AMD je určitě (pominu-li grafické karty) je Jaguar jediným polem, kde se potkává s konkurencí a naplno vyhrává, což je jistě příjemné. Teď je ještě stěžejní, jak se AMD postaví k problémům nastíněným výše (single threaded performance a absence turbo mode), protože pokud bude Silvermont opravdu dobrý, může to znamenat pro Jaguar konec. Prozatím nejsou známy konkrétní produkty, respektive zařízení, kromě zmiňovaných konzolí, které by měly na palubě Jaguara, ale zřejmě se AMD brzy postará, abychom o strategických partnerstvích věděli více.


Zdroje: Anandtech, AMD, Chip-Architect
reklama