AMD oficiálně představilo FidelityFX Super Resolution, jaká rozlišení používá?
23.6.2021, Jan Vítek, aktualita

Už včera jsme uvedli odkaz na nové ovladače Radeon Adrenalin, které nabízí technologii FidelityFX Super Resolution. Nyní tu máme podrobnosti z prezentace samotného AMD, kde se dozvíme více o výkonu či použitých rozlišeních.
FidelityFX Super Resolution přichází jako univerzální a otevřená technologie pro upscaling za účelem zvýšení snímkovací frekvence ve hrách. Srovnávána je tak s konkurenční DLSS, na čemž nezmění nic ani ten fakt, že jde o velice rozdílné věci. Jejich účel je totiž stejný a lze očekávat, že NVIDIA bude FSR spíše přehlížet, než aby ji začala podporovat.
Na druhou stranu si NVIDIA také k našemu překvapení adoptovala technologii FreeSync (či přesněji Adaptive-Sync), čímž svou G-Sync odsunula do pozadí zájmu. Jenomže to nelze srovnávat s případem FSR vs. DLSS, neboť pravý G-Sync dojel spíše na to, že potřebuje nákladný hardwarový modul coby součást monitoru, která výrazně navyšuje jeho cenu a nic takového pro DLSS neplatí. Tam jde pouze o vhodnou grafickou kartu a podporu ze strany her stejně jako v případě FSR.
Ale uvidíme, jak se NVIDIA rozhodne. AMD dá FSR k dispozici na GPUOpen někdy uprostřed července.

Pokud jde o podporu pro FSR, zde se nám potvrdily starší informace o sedmi titulech, které ji nabízí hned od 22. června, zatímco další přijdou později. Co nového se ale dozvídáme?
Algoritmus v FidelityFX SR je určen především k detekci hran v obrazu a jeho rekonstrukci ve vyšším rozlišení tak, aby se co nejméně projevilo nevyhnutelné rozmazání, což podobně jako v případě DLSS závisí hlavně na výchozím rozlišení, v němž se hra skutečně vykresluje a to si můžeme zvolit. Algoritmus je přitom umístěn ještě uprostřed grafické pipeline hned po antialiasingu a tone mappingu, čili před aplikací různých filtrů pro přidání filmového šumu, chromatické aberace a podobných.
Rozlišení: AMD FSR v. NVIDIA DLSS - via VideoCardz | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nastavení | Škálování | 8192×4320 (8K) | 3840×2160 (4K) | 2560×1440 | 1920×1080 | |||||||||
AMD FidelityFX Super Resolution | ||||||||||||||
Ultra Quality | 77,0% | 1,30x | 6302 | 3323 | 2954 | 1662 | 1970 | 1108 | 1477 | 831 | ||||
Quality | 66,6% | 1,50x | 5461 | 2880 | 2560 | 1440 | 1706 | 960 | 1280 | 720 | ||||
Balanced | 58,8% | 1,70x | 4819 | 1270 | 2259 | 1270 | 1506 | 847 | 1129 | 635 | ||||
Performance | 50,0% | 2,00x | 4096 | 2160 | 1920 | 1080 | 1280 | 720 | 960 | 540 | ||||
NVIDIA Deep Learning Super Sampling | ||||||||||||||
Quality | 66,6% | 1,50x | 5461 | 2880 | 2560 | 1440 | 1707 | 960 | 1280 | 720 | ||||
Balanced | 58,0% | 1,72x | 4752 | 2506 | 2227 | 1253 | 1485 | 835 | 1114 | 626 | ||||
Performance | 50,0% | 2,00x | 4096 | 2160 | 1920 | 1080 | 1280 | 720 | 960 | 540 | ||||
Ultra Performance | 33,3% | 3,00x | 2731 | 1440 | 1280 | 720 | 853 | 480 | 640 | 360 |
Podívat se také můžeme na to, jaká výchozí rozlišení se v FSR a DLSS využívají v různých nastaveních. Stačí si jen rychle prolétnout procenta, abychom zjistili, že FSR nepřekvapivě obecně spoléhá na vyšší výchozí rozlišení než DLSS, a to v rozsahu 50 až 77 % oproti 33 až 67 %. To by sice technologii NVIDIE mělo poskytnout výhodu k tomu, aby nabídla vyšší nárůst snímkovací frekvence, ovšem pouze na tom to pochopitelně nestojí a jde i o to, jak výkon ovlivní právě samotný převod obrazu do vyššího rozlišení.
- klikněte pro zvětšení -
AMD přitom slibuje, že na Ultra Quality v podstatě nepoznáme rozdíl od hry renderované v plném rozlišení, a přitom v případě titulu Rift Breaker slibuje na RX 6800 XT ve 4K nárůst z 92 na 138 FPS, v Godfall to je z 59 na 87 FPS a v Terminator Resistance z 89 na 128 FPS (viz testy na VideoCardz).
Zda ale dokážeme akceptovat i upscaling pomocí FSR na nejvyšší kvalitu, to už záleží na každém zvlášť, ostatně i názory na DLSS se různí a tato technologie od NVIDIE má rozhodně stále své mouchy, které se postupně vychytávají.