reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
17.10.2005, Eagle , článek
Bývalý šéf AMD Jerry Sanders se jistě smál, když se v Drážďanech 14. října 2005 v 10 hodin 15 minut našeho času oficiálně otevírala nová továrna Fab 36. Továrna, která má AMD přivést na vrchol. Podařilo se nám získat nějaká fakta o této zajímavé stavbě a dnes si povíme, co by mohlo její otevření v budoucnu znamenat pro rozložení tržních sil.
Petr Sýkora | 20.2.20060:46
Chtěl bych se zeptat, jestli se výroba AMD procesorů přesunula ­(rozšířila­) do Singapuru ­(článek 17.11.2004­), nebo jestli zůstala v Drážďanech a vyrábí se jen ve FAB30 a FAB36???
Odpovědět0  0
Flora (11) | 23.10.200514:11
velmi pěkný článek...děkuji
Odpovědět0  0
Ondrej43 | 20.10.200514:32
Pekny clanek. Rad bych se zeptal, zda nekdo nevi nejake novinky ohledne te zaloby na Intel od AMD ­(takova ta tiskova zprava co tu prolitla pred 2 mesici­)?
Odpovědět0  0
Mikas | 19.10.20050:29
tak nevim nevim, dnes jsem cetl, ze podil amd poporve prekonal intel ­(52%­), pak nevim cemu mam verit,
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 19.10.20050:37
Podíl AMD vůči Intelu je v Evropě, Japonsku a USA poměrně slušný ­- kolem 30 až 50%, dle oblasti ­(v ČR se například udává cca. 40%­). Velmi špatně je ale na tom v Číně, Indii a podobných státech, kde Intel dominuje. A protože tyhle trhy jsou rostoucí a prodává se tam hodně, je celkový tržní podíl plus mínus takový, který jsem uvedl v článku.

Do celkového podílu se samozřejmě počítají i prodeje mobilních a serverových procesorů, která má Intel stále ještě dominanci.
Odpovědět0  0
HonzaRez | 18.10.20058:56
Mně se zase líbí ten APM. Prostě když soudruh stroj usoudí, že by bylo lepší, aby z toho vypadávalo 10 výrobků za vteřinu, tak tomu člověku na konci linky upadnou ruce...
Odpovědět0  0
Invin | 18.10.200510:10
:P linky jsou plne automatizovane a tato situace tam asi nenastane...urcite to tam nefunguje jak v CR, kdy u pasu maka clovek jak o zivot, nez aby zamestnali 2 lidi
Odpovědět0  0
Krtek 1 | 17.10.200518:04
Článek fakt pěknej ale nějak mi tam hapruje nějaká ta továrna. Na všech CPUčkách co mam od AMD mam napsáno made in Malaysia. Že by Paroubek značkou čechoslovakia zblbnul půl světa a němci nebo amíci se vydávali za Malajce ? Mam od Durona přez Thunderbirda po Bartona a všechny jsou malajský. Tam je teda jenom balej do krabic ři co ?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.200518:13
Wafery se z Drážďan letecky transportují do Malajsie, kde se rozřežou na jednotlivé čipy a připevní se k nim pouzdro ­(PCB s piny a Heat Spreader­). Z Malajsie se už dodávají do obchodů.
Odpovědět0  0
Mach | 17.10.200519:22
Mohl bych se zeptat? Kde se skládají ty vrstvy čipu na sebe? To jako celé wafery nebo se to vyrábí vcelku ­(to se mi nezdá­)?
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 18.10.200520:40
Měděné vrstvy se připevňují také ve Fabu.
Odpovědět0  0
a8n | 17.10.200518:14
Nemáš tam náhodou Assembled in Malaysia? V Německu vyrobí wafery, ty pošlou do Malajsie, tam je rozřežou, dají do pouzdra a zabalí.
Odpovědět0  0
a8n | 17.10.200518:15
O 40 sekund později :­-­))
Odpovědět0  0
xxtondaxh@seznam.cz | 17.10.200511:42
Stále ještě bohužel platí dogma, že když PC do firmy tak Intel. To už ale dávno není pravda, solidní je přesvědčit zákazníky o opaku, nejde přeci jen o vejvar.
Odpovědět0  0
Peppa | 17.10.200514:26
Tohle dogma jsem zahodil už více než před 2 roky. Poslední Intel kromě serverů IBM mají ředitel a jeho paní ­(už také rok staré stroje­). Vybral si je pan ředitel bez konzultace s technickým oddělením. Já už vysavače a přímotopy ve tvaru PC do firmy dávno nekupuju.
Odpovědět0  0
aifod | 19.10.200520:37
My jsme vysavace rikali SGI O2. Z jejich tvaru je zrejme proc:)
Odpovědět0  0
Black_Arrow_CZE | 17.10.20056:08
Velice dobrý článek, něco takového tady chybělo. Doufám že se AMD dobře povede, jeho podíl na trhu se bude stále zvěčovat a bude mít příští rok odpověď na CPU nové generace od Intelu. Já pevně věřim že jo??? Good work AMD.
Odpovědět0  0
john.don | 17.10.20057:46
Ač mě živí Intel :­)­) a jeho velice dobře zaplacené produkty,
musím říct že AMD moc fandím. Díky AMD je cena Intelů na přijatelné hodnotě.
Už delší dobu vyrábějí lepší procesory než Intel, ale lidi chtějí značku.
Chtějí pořádně cálovat aby si připadali dobře. Měli pocit že mají něco lepšího lepší=dražší. No buďiž jim to přáno :­)­)

Tenhle článek byl naprostá bomba :­)
Byl opravdu velice dobře napsán. Taková věc při pondělku ráno potěší.
Třeba se i světhardware dostane na úroven PCT :­))
Odpovědět0  0
krusty55 (5) | 17.10.20058:48
Nemůžu souhlasit, že ceny CPU Intel jsou na přijatelně úrovni. Oproti AMD jsou pořád předražený. Na druhou stranu, kdyby nebylo AMD, tak budou předražený ještě víc, to je nepochybně pravda...
Odpovědět0  0
Kall Ell | 17.10.20059:04
clanek super, AMD zivi me, ale jen se bojim toho, ze kdyz jim stoupne podil na trhu a budou zadanejsi, tak pujdou s cenou nahoru. :­-(
Odpovědět0  0
Mr.? | 18.10.200510:32
AMD bude xciet predat na trhu 3­-krat viac procesorov ako doteraz, nemyslim teda, ze pojdu s cenou hore, aspon v strednodom horizote cca do 1,5­-2 rokov
Odpovědět0  0
john.don | 17.10.20059:38
Ceny CPU INTEL jsou na přijatelné úrovni = lidi je kupují a je na nich vejvárek.
Tím nehodnotím výhodnost cpu pro zákazníka :­) ale to že je lidi kupují :­)­)
TZN: není důležité co zákazník dostane, ale aby si to koupil KDYŽ VÍ CO CHCE.

Samozřejmě je potřeba zákazníkovi poradit KDYŽ CHCE.
Ale zákazníci obvykle poradit nechtějí. Chtějí Intel.

Zde je rozdíl v obchodní etice.

Přijde Franta a chce počítač. Špatně by bylo, kdybych mu radil tak aby si koupil nějaký konkrétní produkt jen abych na tom vydělal. Například bych tvrdil že Intel je výrazně lepší, že AMD má horší podporu a podobné věci. I když to dost často slyším u konkurence. Kupte si Intel :­)­) No ale jejich etika je jejich věc.

A teď druhý případ:

Přijde Franta a chce Intel. Špatně by bylo, kdybych mu ho nenabídl a neprodal.
Ještě horší by bylo, kdybych ho začal lámat do něčeho co nechce.
Tím bych také pořušil jistou etiku. Protože zákazník nejlépe ví co chce.
Ale my mu nemůžeme poroučet něco co nechce i když se nám to zdá nejlepší.
To je možné pouze v případě, kdy by si nákupem dané věci způsobil škodu.

Například by měl desku Intel a chtěl do ní dát CPU AMD.
Pak by mu bylo potřeba upozornit. A případně při té příležitosti přesvědčit ­- aby si koupil Intel. ­(Byť obvykle se základní deskou :­)­))
Odpovědět0  0
Roob (179) | 17.10.200519:11
ja som mal takeho dnes. On chce celeron3000 lebo pocul ze to je dobre. Ok ked si myslite ze to je to najlepsie, nech sa paci. Lenze co spravim ked uvidim jeho smutnu tvar po tom, ako sa bude stazovat, ze ­"kuva tie hry idu nejako nap_cu"
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.200510:21
AMD vyrábí lepší procesory, ale pořád má jednu nepříjemnou vadu ­- čipsety. Na domácí použití dnes naleznete slušný nForce 4 i VIA K8T890, pokud ale máte vyšší nároky, je to horší. nForce 4 je podle mnohých při využití všech funkcí nestabilní a VIA zase nemá odpovídající south bridge. Faktem je, že když bych si dnes chtěl koupit třeba jednoduchý server, budu nucen jít do Pentia D a ICH7 i přes to, že Athlon 64 X2 je po všech stránkách lepší procesor.

AMD podle mě dělá hloupost, že nenabízí vlastní čipsety. Spoléhá na VIA, která je teď technologicky pozadu, a NVIDII, která si zase se spolehlivostí nedělá moc hlavu ­(dodnes vzpomínám na otřesné problémy s nForce 2, kterou jsem naštěstí vyměnil za KT600­). I v očích OEM partnerů by jim jistě prospělo vyrábět si vlastní čipsety na úrovni ­- ostatně jejich AMD761 nebyl vůbec špatný. Prostě mít sladěnou platformu, jak jí nabízí Intel.
Odpovědět0  0
hadejtekdo | 17.10.200510:43
ale amd vlastni cipsety pro servery ma ­- satci kouknout po vyrobcich firmy tyan apod
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.200510:45
To jo, ale ty už jsou dneska zastaralé. Nemají PCI­-Express a nemají ani Serial ATA ­(natož SATA 3Gbps s NCQ­). Jinými slovy do stolních počítačů je to nepoužitelná varianta.
Odpovědět0  0
hadejtekdo | 17.10.200510:50
kua kdyz jsi psal ze jsi chtel server...
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.200510:59
No ano ­- když chcete malý server, tak zřejmě zvolíte dvoujádrový procesor a integrovaný RAID1 ze Serial ATA disků s NCQ. A to bohužel čipset od AMD nenabízí. Něco jiného je server s SCSI, na který potřebujete řadič do PCI­-X, jenže to už je zase jinde taky cenově.
Odpovědět0  0
hadejtekdo | 17.10.200511:45
http:­/­/www.tyan.com­/products­/html­/tomcatk8s_spec.html
deska s chipsetem od amd a podporou sata
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.200511:58
Ano, ale to je čip SiL přes PCI, tedy s hrozným výkonem. To už je lepší klasická PATA.
Odpovědět0  0
MuadDib (85) | 25.10.200512:39
Proč by tam měl být ten ­"hrozný výkon­"?
Myslím, že by to mohlo i docela stačit ­- vždyť tak častokrát uváděná přenosová rychlost zřejme nehraje až tak moc velkou roli. Je pravda, že teď zrovna nevím, oč přesně v téhle desce jde, ale třeba na mé Abit AN­-7 je řadič Si3112A připojen přes samostatnou PCI sběrnici ­(nebo aspoň to hlásí jádro, resp. příkaz ­"lspci­"), která pracuje s frekvencí 66 MHz, čili přenosová rychlost by mohla být až 266 MB­/s.
Jistě, u serveru jde i o to, že při použití více disků, což by se dalo u serveru i předpokládat, by se právě ta přenosová rychlost mohla stát pověstným ­"úzkým hrdlem­".
Ale jinak si nemyslím, že by rozhraní PATA mělo být i v tomto případě ­(zapojení přes PCI­) lepší.
Odpovědět0  0
NoName | 17.10.200511:03
nechcel niekto dosku na server? ;­) nejaku rozumnu podporu SATA v linuxe napr. som nenasiel. a PCI­-Express naco? mozno je uz prvy radic na SCSI. asi bude dobry nooo ale to mozno asi bude dobra aj nfroce doska ...
Odpovědět0  0
Moas | 23.10.200521:46
Naprosty souhlas, dokud nepujdou AMD procesory naroubovat na Intel cipset, musim kupovat Intel procesory. :­(
Jeste k VIA ­- zive si vzpominam na trable MVP3 s AGP ATinama, ktere na ALi, Intelech a i SiSech slapaly ­(osobni zkusenost s Rage128­). A kdyz se u novych KT cipsetu objevily potize s R9600, tak jsem ziskal pocit, ze tahle firma je zkratka nepoucitelna.
SiS ­(745­) nebyl spatny kdyby neodmital kazdy druhy pametovy modul co jsem zkusil.
A k ULi porad jeste nemam duveru, mel jsem kdysi ALi a vykon byl zalostny...
Originalni cipsety AMD by jistojiste situaci prospely, spis mam ale pocit, ze AMD soustredi vsechny sve sily na prekonani Intelu ­(na trhu; technologicky uz to davno zvladli­) a nehodlaji se rozptylovat, kdyz to uzivatele kupuji ostosest.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.10.200522:19
To jste mě nepochopil. VIA je teď velmi kvalitní výrobce čipsetů ­- s KT600 jsem měl jen jeden problém a to ještě s grafikou, která mě absolutně nezajímá a která měla místy problémy i na jiných značnách. Ve všech parametrech považuji VIA čipsety za velmi kvalitní, téměř tak kvalitní jako Intely. Co mi ale vadí, že VIA nebyla schopná rok a půl dodat south bridge VT8251, a tak nyní nejsou desky, které by tento čip měly, a mohly mi tak vyhovět.
Odpovědět0  0
Moas | 23.10.200522:49
Kdyz si clovek da pozor na vyber komponent, tak VIA ano ­(tedy pro AMD; jen silenec by si koupil procesor Intel a dal ho na neintelovsky cipset­), ale me myslenka, ze muj cipset ma potize s nejakym i znackovym XY hardware evokuje dalsi myslenku ­- a sice ­"kdyz ma tenhle problem, kdo mi zaruci, ze jich nema vic­"?
VT8251 jsme uz diskutovali jinde :­), VIA by si kazdopadne mela pospisit.
Tedy ­- kdyz probirame problemy s cipsety ­- zaslechl jsem i nejake zvesti o problemech ICH5R s detekci SATA II disku, ale dal jsem na to nenarazil a ani se v tom nestoural. Kdovi. Mozna jsem to taky nepochopil a problem byl jinde. Zatim me jeste Intel ­(klep klep­) nezklamal.
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 23.10.200523:21
ICH5 by problémy s detekcí disků dle specifikací vytvořených SATA II organizací mít neměl ­(chodí na něm například DiamondMax 10, což je disk využívající některé prvky specifikací vytvořených SATA II uskupením­), snad kromě jediné výjimky ­- 3Gbit­/s přenosů. S tím má ale problémy i VIA VT8237. Nicméně chyby se nevyhýbají ani Intelu ­- moc jsem to nezkoumal, ale například první čipset s AGP 8x ­- E7205 Granite Bay ­- paradoxně obsahoval chybu, kvůli které se muselo AGP snížit na 4x.
Odpovědět0  0
MuadDib (85) | 25.10.200512:18
Ano, přesně tak. Před několika měsíci jsem někde četl článek ­(reakce na známou soudní žalobu­), ve kterém autor pojmenoval právě tenhle problém ­- a dospěl k závěru, že pokud chce AMD ­"prorazit­" i do ­"korporátního­" segmentu, tak se musí více snažit o ­"sladění­" procesorů s čipovými sadami a o právě onu zmiňovanou spolehlivost, aby mohli nabízet něco takového jako ­"platforma AMD­", aby to tak bylo vnímáno, jak to dělá i Intel.
To by prý v praxi mělo být uděláno tak, že AMD by měla více tlačit na výrobce čipsetů. ­(Ale jak, o tom se už nezmiňuje...­)
Ale jak říká P. Orel ­- je potřeba vyřešit problémy se spolehlivostí, neboť je naprosto nemyslitelné, že by nějaký malý server měl mít nějakou takovou vadu jako je v Active Armor.
To, zda AMD dělá hloupost ­- no nevím, ale asi k tomu mají pádné důvody ­- nemalou roli tam asi bude sehrávat fakt, že se jim to asi prostě nevyplatí. Nevím. Ale měl jsem ten pocit, že i onen zmiňovaný čipset AMD761 byl v plánech a představách AMD něco jako ­"refereční­", tedy že s ním přišli právě proto, že v dané chvíli nebyli k dispozici žádné jiné pro tehdejší nový procesor AMD a pro uvedení procesoru prostě něco museli mít. Ale když VIA zvládla a naplno rozběhla výrobu čipsetů podporující sběrnicovou architekturu Alpha EV­-6, tak od dalších pokusů už AMD upustila.
Zkrátka: zdá se mi, že taková je strategie AMD ­- myslím, že takové bylo i jejich tehdejší prohlášení ­- a myslím, že oni vědí, co činí.
Odpovědět0  0
wrah | 17.10.20059:03
AMD má odpověď na procesory příští generace od Intelu už teď v prodeji. ­(Opteron do socketu 939)
Odpovědět0  0
Eagle_tempx1 (1244) | 17.10.20059:54
Ale no tak, nezatracujte hned Intel a jeho snahy :­-­). Uvidíme, jak se mu to povede, ale pokud splní aspoň to, co slíbili, mohl by být Conroe čipem, který Intel posune hodně vpřed.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.