Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD reaguje na zprávy o SMT, plánovači W10 a výkonu Ryzenů ve hrách

14.3.2017, Jan Vítek, aktualita
AMD reaguje na zprávy o SMT, plánovači W10 a výkonu Ryzenů ve hrách
Velkým tématem posledních dní je technologie SMT v procesorech Ryzen a její využití v systému Windows 10 a také obecně výkon procesorů Ryzen ve hrách. Na to včera AMD reagovalo článkem, v němž najdeme mnohé zajímavé informace.
Po testech her pod Windows 10 a Windows 7 byla palba směřována na plánovač úloh systému Windows 10, neboť výsledky těchto testů ukazovaly, že pod desítkami hry pracují pomaleji než pod sedmičkami, což dokáže vyrovnat vypnuté SMT. AMD už dříve slíbilo, že bude s herními vývojáři pracovat na optimalizacích pro procesory Ryzen a o plánovači nemluvilo, nicméně to jej nikterak nevylučovalo jako viníka problémů. V několika testech byly totiž procesory Ryzen výrazně slabší než srovnávané Intely, a to jak se zapnutým, tak s vypnutým SMT.





AMD nyní samo říká, že dle jeho vlastních testů procesorů Ryzen pod Windows 10 je plánovač procesů v tomto systému aktuálně v pořádku. Můžeme už také vysvětlit, odkud pramení nesrovnalosti v detekování paměti cache v Ryzenech a jejího přiřazení procesorovým jádrům, které také přispěly k názoru, že Windows 10 nedokáží správně pracovat s těmito procesory. Někteří evidentně využívali starší verzi utility Coreinfo, která tak nesprávně udávala údaje o cache, a to verzi starší než 3.31. A pak se AMD ještě podívalo na nesrovnalosti ve výkonu pod Windows 7 a Windows 10, které přiznalo, ale dle něj za to nemůže plánovač, ale "rozdíly v softwarových architekturách těchto OS". Čili problém s výkonem pod W10 tu je, ale co jej způsobuje, toť otázka.

Firma také připomněla, že už po celém světě rozeslala přes 300 vývojových sad, které mají pomoci softwarovým firmám přinést potřebné aktualizace.

Dále se můžeme podívat na otázku teploty, a to konkrétně na senzory T Control (tCTL), které se mají týkat bodu mezi samotným čipem a heatspreaderem, přičemž AMD tu započítává kompenzaci +20 °C mezi tCTL a Tj, čili opravdovou teplotou procesorů Ryzen, a to prý pro účely nastavení potřebných otáček chladiče. To znamená, že si můžeme od udávané teploty tCTL odečíst 20 stupňů, abychom získali opravdový údaj. Čili proto některé utility udávají podezřele vysoké údaje o teplotě, takže je potřeba čekat na jejich aktualizaci. Ale pozor, kompenzace neplatí pro všechny procesory, ale jen pro 1700X a 1800X, zatímco v případě Ryzen 7 1700 tu není vůbec žádná.


Procesor
Opravdová teplota (Tj)
tCTL offset
Teplota tCTL
AMD Ryzen 7 1800X
38 °C
20 °C
58 °C
AMD Ryzen 7 1700X
38 °C
20 °C
58 °C
AMD Ryzen 7 1700
38 °C
0 °C
38 °C


Co se týče výkonu, AMD doporučuje nastavit systém na High Performance, čili vysoký výkon, čímž se zabrání parkování jader, jež jsou jinak agresivně uváděna do nízkospotřebového stavu, což způsobuje, že při potřebě jejich výkonu se nasčítává zpoždění při jejich probouzení. AMD se chystá v prvním dubnovém týdnu vydat update, který upraví správu procesorů Ryzen v režimu rovnováhy.

Nakonec tu máme opět SMT, které má dle AMD ve hrách přinést nulový či pozitivní dopad na výkon, i když v testech jsme zaznamenali spíše negativní. Co se týče toho pozitivního, dle testů AMD jde o hry Arma 3, Battlefield 1, Mafia III, Watch Dogs 2, Sid Meier’s Civilization VI, For Honor, Hitman, Mirror’s Edge Catalyst a The Division. V ostatních případech chce firma dále spolupracovat s vývojáři, aby přinesli potřebné záplaty pro efektivnější využití procesorů Zen, o čemž se více dozvíme nědy později.

Zdroj: AMD