reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD sází na DirectX 12, že vzkřísí jeho procesory

24.3.2015, Jan Vítek, aktualita
AMD sází na DirectX 12, že vzkřísí jeho procesory
Nové a velmi očekávané API DirectX 12 nepomůže pouze grafickým čipům v dosažení vyššího výkonu, ale má také daleko lépe využít vícejádrové procesory. Jak, to popisuje společnost AMD ve své nové prezentaci.
O DirectX 12 toho bylo řečeno již mnoho, třeba v aktualitě o očekávaném nárůstu výkonu v porovnání s DirectX 11. Už tehdy jsme si mohli všimnout, že se objevují grafy ukazující na lepší využití jednotlivých procesorových jader, což AMD nyní rozebralo podrobněji. A není divu, když AMD v nejbližší době nepředstaví žádnou zásadní procesorovou novinku a její procesory s architekturou Zen mají dorazit až někdy v příštím roce. Firma se tak bude spoléhat na to, že její procesory FX mají až osm jader a nové DirectX 12 je budou moci lépe využít, díky čemuž tyto procesory budou i pro zákazníky atraktivnější. DirectX 12 přijdou společně s Windows 10, které jsou plánovány na toto léto, respektive spíše jeho samotný konec. Pro AMD je určitě důležité i to, že budou k dispozici zdarma pro všechny uživatele legálních Windows 7 a Windows 8.x.





AMD ve své prezentaci zmiňuje především dvě věci, které mají být nejdůležitější. Jednak jde o Multi-threaded command buffer recording a pak o Asynchronous compute scheduling/execution. Command buffer je přitom řada úkolů určených procesoru pro zpracování a vykreslení 3D scény, přičemž následující graf ukazuje, jak se v DirectX 11 v tomto ohledu přetěžuje jedno procesorové jádro sériově zpracovávající většinu úkolů, zatímco ostatní jsou využita málo, nebo rovnou vůbec. A to nevyhovuje právě společnosti AMD, která prodává relativně levné osmijádrové procesory, či přesněji řečeno čtyřmodulové procesory, kde každý modul se skládá ze dvou jader sdílejících některé části.





DirectX 12 mají tedy daleko lépe využít vícejádrové procesory a i když práce nebude mezi ně rozprostřena naprosto ideálně (se zpracováním herního kódu nám API těžko hne), mělo by to být nesrovnatelně lepší než u DirectX 11. Však udávaný čas vykreslení jednoho snímku je u nového API jen poloviční.





DirectX 12 tedy zajistí, aby práce driverů a API byla rovnoměrně rozdělena mezi všechna procesorová jádra, díky čemuž se můžeme v některých případech dočkat i dvojnásobné snímkovací frekvence, ale záleží samozřejmě na tom, zda úzké hrdlo nevznikne někde jinde (především tedy ve výkonu grafického čipu). AMD také spoléhá na to, že díky novým DirectX bude daleko víc titulů hratelných na jeho moderních APU, která jsou bohužel dnes limitována propustností pamětí DDR3. Ty totiž musí využívat jako grafickou paměť a na takovém A10-7850K už je velmi znát, že propustnost nestačí.





Nicméně i při využití APU bychom se měli dočkat (v některých případech) daleko vyššího výkonu, což AMD ukazuje na obrázku porovnávajícím Draw Calls, jichž A10-7850K na DX12 zvládne více než pětkrát tolik co na DX11. Draw Calls jsou vykreslované objekty, přičemž celkový počet ovlivňuje i to, kolik na ně aplikujeme materiálů, světel, stínů, apod. Je tedy zřejmé, že díky tomuto mohou být scény daleko složitější a herní vývojáři tak dostanou možnost vytvářet tak složité scény, o něž by se na DX11 ani nepokoušeli. A na druhou stranu uživatelé se slabším hardwarem budou moci "dosáhnout" na tituly, které by si na DX11 nezahráli.





Pak tu máme ještě zmíněnou Asynchronous compute scheduling/execution, která slouží k tomu, aby rozbila komplexní sériově zpracovávané úkoly na více celků, jež už mohou být zpracovány paralalelně, jak ukazují poslední dva obrázky. Vedle toho má také zajistit, aby byly pro jejich zpracování využity veškeré zdroje GPU.





AMD tedy velmi spoléhá na nové DirectX 12, jež mají oživit zájem o jeho PC hardware. Pokud se ale tak stane, pak nepůjde pouze o hardware firmy AMD, ale také Intelu, NVIDIE a jiných firem, takže se dá říci, že DX12 by mohly nakopnout prodeje PC hardwaru. Výhodou je, že DX12 budou podporovány kartami Radeon od verze HD 7000 a podobné je to u firmy NVIDIA, přičemž osmijádrové procesory AMD by mohly doslova přes noc získat na hodnotě, a to především ve srovnání s procesory Intel. DirectX 12 mají navíc potenciál využít v podstatě tolik procesorových jader, kolik jich mají k dispozici, čili už odpadne argument, že více než čtyři jádra je pro hry zbytečné.

Zdroj: AMD
reklama