AMD si patentovalo "Gaming Super Resolution", konkurenci pro DLSS
20.5.2021, Jan Vítek, aktualita

Společnost AMD si u United States Patent Application Office nechala patentovat technologii nazvanou Gaming Super Resolution, která dle popisu patentu nabídne stejnou funkci jako DLSS, ovšem samozřejmě ne nutně stejným způsobem.
Jedná se tak o zvýšení rozlišení her, čili upscaling, který NVIDIA nabízí už dávno díky technologii DLSS, která k tomu využívá na konkrétních hrách vytrénovanou umělou inteligenci, přičemž samotný upscaling probíhá na jádrech Tensor grafik GeForce RTX. Nevýhoda je ta, že podpora musí být zajištěna pro každou jednotlivou hru zvlášť, což by v případě AMD Gaming Super Resolution (GSR) nemuselo platit. Ale ještě uvidíme, zda budeme mluvit o GSR, nebo FSR, čili FidelityFX Super Resolution, což je nakonec zcela vedlejší. Otázka je především ta, jakou kvalitu nám tato technologie nabídne.
Nedávno jsme se dozvěděli, že studio 4A Games v titulu Metro Exodus Enhanced Edition s podporou technologie AMD nepočítá, a to jednoduše proto, že nabízená technologie TAA pro upsampling prý poskytuje přinejmenším stejně kvalitní výsledky a na Radeonech funguje. Je ovšem viditelně méně kvalitní než DLSS 2.0, což přináší jisté obavy.
Gaming Super Resolution je v patentu popsána jako metoda pro navýšení výkonu díky převodu obrazu z nižšího rozlišení do vyššího, přičemž ta bude moci fungovat na různých zařízeních včetně televizorů, mobilních telefonů, tabletů či dokonce set-top boxů a využít může jak GPU, tak i CPU, jejich kombinaci či nějaký specializovaný akcelerátor. Patent byl zaregistrován už loni v listopadu, ale informace o tom byly zveřejněny až nyní.
Dle leakera Coreteks má přitom technologie FSR či GSR přijít na trh už v průběhu příštího měsíce, čili pokud je to pravda, pak by nám to AMD mohlo sdělit už ve své computexové prezentaci, která je naplánována na 1. června 4:00 našeho času.
Pro AMD jde přitom o velice důležitou technologii, která by měla tvořit tandem především s ray tracingem v podporovaných hrách. Ray tracingový výkon nových Radeonů totiž pokulhává za moderními GeForce, které navíc v takovém případě obvykle nabízí podporu technologie DLSS, čili AMD potřebuje pro ni vhodnou alternativu.
Zdroj: VideoCardz