reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

AMD slaví padesátku, kam jej dovedla?

1.5.2019, Jan Vítek, článek
AMD slaví padesátku, kam jej dovedla?
Společnost AMD byla založena 1. května 1969, takže dnes započíná již 51. rok své existence. AMD nám to dalo jasně najevo svou nabídkou her zdarma a výroční verzí Ryzen 7 2700X. My se zase můžeme podívat na to, kam oněch 50 let firmu AMD přivedlo.
Kapitoly článku:
  1. AMD slaví padesátku, kam jej dovedla?
  2. Grafická stránka firmy AMD
Procesorové AMD má velice dobrou příležitost, jak od Intelu urvat co největší část trhu, ale pak je tu ještě druhá hlavní fronta, kde to grafické AMD bude mít daleko složitější. NVIDIA na rozdíl od Intelu aktuálně neřeší žádné zásadní problémy a naopak se pokusila ze své dominantní pozice nastartovat revoluci, která mezi ní a AMD vytvoří propast. My však musíme v tomto případě striktně oddělovat svět herních karet a profesionálních (AI) akcelerátorů. Zajímat nás na našem serveru může především právě oblast herních karet nebo dejme tomu karet pro běžné počítače, v nichž se starají hlavně o grafiku.
 
A zde si stojí za to opět ukázat video, které mapuje oblibu jednotlivých grafických karet na Steamu od roku 2004. Ve zkratce v něm vidíme souboj AMD a NVIDIE, nástup integrovaných GPU Intel až pro naprostou převahu karet GeForce. 
 
 
Není pochyb o tom, že dnes má v herním světě naprosto dominantní pozici NVIDIA, ať je její aktuální generace GeForce jakákoliv. Masy hráčů jsou vybaveny spíše staršími generacemi a je třeba si přiznat, že ty byly výtečné. Maxwell dokázaly z 28nm procesu dostat maximum a Pascaly to umocnily využitím 16nm procesu, takže se dá s nadsázkou říci, že tyto dvě generace znázorňují ideální představu Intelu o tom, co by měla představovat strategie Tick-Tock. 
 
 
Čísla společnosti JPR také hovoří jasně. Podíl AMD se v posledním kvartálu předchozího roku dostal pod 20 % a jde přitom už o čísla, která nejsou zkreslena těžbou kryptoměn. Pokud se pro hry dnes obecně preferují GeForce, pro těžbu se zase upřednostňovaly Radeony, což je pochopitelně jen velice hrubé zhodnocení. 
 
Druhá vlna těžby kryptoměn přitom skončila právě před rokem, a tak není vůbec podivný sešup podílu AMD ze 33,7 % na pouhých 18,8 %, a to byla generace NVIDIA Turing přijata rozporuplně a dalo se pozorovat mnohem menší nadšení z ní než z Pascalů. 
 
Jak už bylo řečeno, NVIDIA si mohla dovolit pokus o revoluci, jejíž úspěch je stále ještě plný otazníků. Jde samozřejmě hlavně o ray tracing v reálném čase, který sám o sobě představuje vzrušující vývoj počítačové grafiky, o němž by se nám před pár lety ani nesnilo. Problém ale spočívá v tom, jak toho dokáží využít herní studia a potažmo jaké procento hráčů bude přesvědčeno o tom, že to má smysl. AMD se v minulém roce nechalo slyšet, že dle jeho názoru to smysl ještě nemá a mít nebude, dokud pro ray tracing nebude mít výkon celé spektrum karet. Ostatně v případě karet NVIDIA Turing to přineslo rozdělení generace na RTX 2000 a GTX 1600. 
 
AMD zaujalo vyčkávací pozici a ostatně je zřejmé, že mu ani nic jiného zatím nezbývá. První Navi jsou chystané jako 7nm mainstream vycházející z GCN a jejich návrh prý dokončil Raja Koduri už cca rok před tím, než NVIDIA přišla na světlo světa s Turingy, a to těsně před tím, než sám odešel do Intelu pracovat na architektuře čipů Xe. Nyní se mluví o tom, že ray tracing možná nabídnou čipy Navi 20 chystané na příští rok, ale i zde je otázka, zda pro to budou mít specializovaný hardware, nebo to budou dělat hrubou silou, anebo snad ani nepůjde o opravdový ray tracing. A to je také problém. 
 
Metro: Exodus
 
Ray tracing ve hrách má mnoho podob a do toho se nám začaly míchat techniky, které s tím mají ve skutečnosti pramálo společného, ačkoliv se o nich jako o ray tracingu mluví. Naopak na druhé straně tu máme rovnou path tracing a někde mezi tím je ray tracing využívaný v aktuálních hrách na kartách Turing. Zatím můžeme zapomenout na to, že by AAA tituly byly vykreslovány zcela pomocí ray tracingu a asi to není ani nutné, ovšem na druhou stranu každý nemusí mít přehled v tom, pro co se tato technika vůbec využívá a z této nevědomosti může vznikat nezájem. 
 
Dobře to můžeme vidět na tom málu titulů, které ray tracing využívají. Battlefield V sází na odrazy, Shadow of the Tomb Raider nepřekvapivě na stíny a dosud nejzajímavější je Metro Exodus s globálním osvícením scény.
 
Zkrátka a dobře se dá říci, že pro AMD není absence podpory ray tracingu ve hrách moc zásadní věc a v očích mnoha zákazníků může být v této době přínosem spíše to, že Radeony nebudou vyhrazovat cenný prostor na svých čipech specializovanému hardwaru, který drtivá většina her nedokáže využít. To můžeme pokládat asi za největší nevýhodu generace RTX 2000, která tříští unifikovanou architekturu s jádry CUDA do podoby čipů vybavených ještě jádry RT a Tensor. Takže kdo ví, možná si AMD i NVIDIA pro nás jako "next gen" chystá architekturu, která bude založena na jádrech schopných rasterizace i ray tracingu zároveň. 
 
 
To jsou ale čiré spekulace o vzdálenější budoucnosti, zatímco nyní se můžeme těšit na pravděpodobně první ze dvou generací čipů Navi. Ty mají souhrnně představovat možná už poslední iteraci architektury Graphics Core Next, již nabídl už Radeon HD 7970 z roku 2011, a je zřejmé, že na nich budou založena i APU pro příští konzole PlayStation a Xbox. Už jen z toho se dá určit, že Navi budou na rozdíl od Vegy optimalizované právě pro hry, pak také dobře víme, že hlavním trumfem bude 7nm proces firmy TSMC a že můžeme očekávat cenově maximálně mainstream. Ostatní už je na úrovni spekulací.
 
Dle nich si AMD na letošní léto těžko přichystá nové GPU, které půjde proti GeForce RTX 2080 a silnějším kartám, neboť to by se neobtěžovalo s Radeonem VII. Na trh tak vstoupí karty s výkonem přinejlepším o stupeň nižším, ostatně už dříve se mluvilo o výkonu srovnatelném s GTX 1080 za cca 250 USD. Tyto dvě věci nám tak do sebe pěkně zapadají. 
 
údajná PCB karet Radeon Navi
 
O prvních Radeonech Navi tak s jistotou nevíme téměř nic, ale přesto nám to málo skoro i stačí. Máme tu především nastíněné mantinely v nichž se mohou pohybovat, a tak se dá říci, že AMD se chystá na trh vyslat podobné karty, jako byly ve své době Polaris a jejich silnou stránkou bude oproti dnešní generaci lepší poměr výkonu a ceny. Co se v jejich případě rozhodně nebude muset řešit, jsou úskalí daná využitím pamětí HBM, čehož jsme si dost užili s GPU Vega. Téměř jistě tu budou paměti GDDR6 jako bezproblémové řešení. 
 
 
AMD tak může slavit, a to nejen fakt, že se mu podařilo přežít 50 let mezi předními výrobci počítačového hardwaru, což je samo o sobě úctyhodný výkon. Tato firma má nyní navíc i možnost zaútočit na Intel způsobem, k němuž nikdy dříve neměla tak dobrou příležitost a může se chlubit svým 7nm prvenstvím, ačkoliv to bude sloužit spíše tomu, aby byl řádně odstartován marketingový hype. 
 
Jako konkurent NVIDIE to asi bude mít daleko těžší, nicméně jeho 7nm čipy rozhodně mají šanci na úspěch a pak logicky i na to, že přinesou opět růst podílu AMD na trhu s grafickými kartami.
 
A že jsou hubené roky této firmy už dávno pryč, to dobře ilustruje i vývoj hodnoty jejích akcií, stejně jako ten fakt, že tržby se už 3 roky po sobě zvyšují o cca miliardu dolarů. 
 
 
My společnosti AMD přejeme do příštích let hodně úspěšných architektur, silných procesorů a rychlých karet. A nebudeme si lhát, stejné věci si přejeme i sami pro sebe.  


reklama