Apple je nejhodnotnější firmou nejen na americké burze, ale na celém světě (2,45 bil. USD). Její poslední čtvrtletí ale přineslo po mnoha rekordních kvartálech nebývalý pokles. Z loňských 123,9 mld. USD totiž firma spadla o 5,5 % na 117,15 mld. USD. Zatímco služby šly nahoru o 6,4 % na 20,77 mld. USD, prodej hardwaru klesl o 7,7 % na 96,39 mld. USD. Na první pohled se tak zdá, že i Apple postihl celkový pokles trhu a zájmu o výpočetní techniku. K tomu se ale ještě dostaneme. Pro společnost je důležité zejména to, že je nadále vysoce zisková, a ačkoli čistý zisk spadl z 34,63 na 30 mld. USD, stále vykazuje 25,6% čistou marží, což je výborné číslo. A co se to tedy s Applem děje?

Zásadním produktem, který se postaral o pád Applu, je iPhone, který je stále nadpoloviční většinou příjmů firmy (obvykle okolo 56-58 %). Tento rok totiž příjmy z prodeje iPhonů klesly o více než 8 % na 65,78 mld. USD. Může to vypadat jako počínající nezájem o iPhony, což se děje u telefonů obecně (nedávno vyšla zpráva, podle které klesl trh s telefony o 18 %). Faktem je, že nové iPhony 14 se sice setkaly s menším zájmem u svých výchozích modelů (prodejním propadákem je iPhone 14 Plus, kde si od většího modelu Apple sliboval lepší prodeje než od menší verze mini, ale nestalo se tak), nicméně naopak o dražší iPhony 14 Pro je až nebývale vysoký zájem.
Tak proč příjmy klesly, když vzrostl zájem o dražší modely? Jako obvykle, je potřeba si potřeba klást správné otázky, hledat k nim správná vysvětlení a nezastavit se jen na faktu propadu příjmů. Pokud jste se dívali od uvedení novinek na skladové zásoby, iPhony 14 Pro byly v podstatě nesehnatelným artiklem. Problémem nebyl nedostatek poptávky, ale nedostatek nabídky. Koronavirová opatření v Číně ovlivnila schopnost společnosti Foxconn, hlavního výrobce iPhonů, vyrobit dostatečné množství telefonů, které by pokrylo poptávku. Zaměstnanci měli i potyčky s policií, protestovalo se také kvůli pozastaveným výplatám, které pramenily z opatření a nemožnosti pracovat. Právě nemožnost vyrobit dostatečný počet iPhonů 14 Pro, o které zájem byl, a to velký, stojí za velkou částí propadu Applu.
Přesto se propad trhu s počítači dotkl i Applu. Počítače Mac totiž spadly opravdu výrazně, a to o 29 % na výsledných 7,74 mld. USD. Zde se na tom projevil všeobecný pokles trhu s výpočetní technikou i velký zájem o Macy v loňském roce po přechodu na procesory M1. Trh se tak loni nasytil a dnes je o novinky docela vlažný zájem. Docela překvapivě ale působí vzrůst iPadů. Zde bychom po koronavirové mánii v podobě nákupů počítačů a tabletů pro domácí vyučování mohli čekat spíše stále snížená čísla po boomu před 2-3 lety, ale Applu se přesto povedlo navýšit prodeje o 30 % na 9,4 mld. USD. Zde by to mohlo být novým iPadem, který už konečně převzal moderní design, přestože stále spolupracuje s perem Pencil první generace přes složitý systém s redukcí. Nové iPady ale dostaly také čip M2 a nové funkce, což je možná důvod zvýšeného zájmu.
Pokud jde o wearables (Apple Watch) a další hardware (Apple Home) a příslušenství, zde došlo k poklesu o více než 8 % na 13,48 mld. USD. Zde se dá předpokládat, že to v budoucnu nebude o moc lepší kvůli přechodu na USB-C i u iPhonů, a tedy výpadku příjmů z certifikace MFi. Pozitivní zprávou pro Apple je to, že nyní je na celém světě přes 2 miliardy aktivních zařízení s logem nakousnutého jablka.
Zdroj: theverge.com, apple.com