www.svethardware.cz
>
>
>
>

Architektura AMD Navi: co se skrývá pod pokličkou?

Architektura AMD Navi: co se skrývá pod pokličkou?
, , aktualita
Karty Radeon RX 5700 XT a RX 5770 byly představeny jako konkurence pro GeForce RTX 2070 a 2060 a my se nyní podíváme na to, co se ukrývá pod architekturou GCN označovanou jako RDNA, což dohromady tvoří Navi. 
K oblíbeným
reklama
AMD Navi je útok na všech frontách, neboť tu máme vedle PC i budoucí konzole Xbox a PlayStation, které Navi využijí, dále lze uvažovat o implementaci do mobilních čipů Samsungu a grafické technologie AMD (i když ne zrovna Navi) se uplatní také v Google Stadia. Ačkoliv to tak možná nevypadá, AMD má velice dobře našlápnuto k úspěchu nejen v oblasti procesorů. 
 
 
Co se týče ray tracingu, ten může zatím poskytnout právě cloud, a tedy Google Stadia. Navi 10 tvořící generaci letošních Radeonů tuto výbavu nemá a mít nebude, ale uvidíme, co na to budoucí čipy (Navi 20?) chystané na příští rok. 
 
Navi tak můžeme označit za spojení GCN a RDNA (Radeon DNA), čili základní architektury s řadou vylepšení, která se zaměřují na hry. Taková Vega je velice silná výpočetně a poskytuje obrovský výkon v rámci TFLOPS, ale ve hrách se to neprojevuje a RDNA je tu, aby to změnilo. A právě RDNA by měl být poslední Koduriho dárek na rozloučenou, než odešel k Intelu, ale do toho už nemá cenu šťourat, jestli je to vůbec pravda.  
 
 
Navi 10 mají maximálně 40 CU (Compute Unit) po 64 Stream procesorech, takže těch může být celkem až 2560, což odpovídá kartě RX 5700 XT. Každé CU v Navi má ale ne jednu, ale dvě skalární jednotky a také dva plánovače, což znamená celkově vyšší propustnost z hlediska instrukcí oproti předchozím generacím, a to se hodí zvláště ve hrách. 
 
 
Jde tak o efektivnější využití dostupného hardwaru, který je jako starší GCN čipy výtečný pro složitější matematické výpočty, čemuž vyhovují čtyři SIMD16. V Navi jsou ale namísto toho dva SIMD32, díky čemuž je možné zpracovávat složité i jednoduché instrukce ne během čtyř taktů, ale třeba i během jednoho, díky čemuž je pak zbylý hardware daleko efektivněji využit. 
 
Celá RDNA byla navržena k tomu, aby se snížily latence, výrazně vylepšil jednovláknový výkon a zefektivnilo využití paměti cache. Tím je v případě her každé CU využito daleko efektivněji s ohledem na jednotlivé takty, takže nelze z hlediska výkonu dávat rovnítko mezi 40 jednotek GCN a stejný počet jednotek GCN-RDNA. O jednovláknový výkon tu tak jde i proto, že ačkoliv jsou moderní GPU určeny pro paralelní výpočty, ani tak není možné je takto využívat zcela efektivně a naplno, a jednovláknový výkon s jeho efektivitou tak má stále svůj velký význam. 
 
 
Co se týče hierarchie paměti cache, do nových Radeonů přibyla cache první úrovně (L1) a zdvojnásobila se propustnost mezi cache a ALU. Cílem bylo snížit celkovou latenci tím, že více dat může zůstávat v cache a nemusí být tahána až z hlavní paměti karty, což zefektivní celý paměťový subsystém, respektive vylepší efektivní propustnost.
 
Vedle toho tu máme i pokročilou implementaci komprese barevných dat. Taková komprimovaná data mohou samotné shadery už přímo číst z paměti, takže k tomu není třeba je nejdříve dekomprimovat a to je pochopitelně efektivnější.  
 
 
Navi se stejnou spotřebou a konfigurací čipu jako předchozí architektury GCN tak slibuje o polovinu vyšší výkon. Na této polovině navíc se pak z 60 % podílí vyšší výkon na takt, ze čtvrtiny 7nm proces a zbytek jde na vrub frekvenci a managementu spotřeby. Architekturální vylepšení tak rozhodně nejsou zanedbatelná a naopak jsou to nejpodstatnější, s čím generace Navi přichází. 
 
Zdroj: Hexus.net


Ceny souvisejících / podobných produktů:


reklama
Nejnovější články
Elon Musk poslal první tweet přes své satelity Starlink Elon Musk poslal první tweet přes své satelity Starlink
SpaceX Elona Muska plánuje už brzy spustit internetové připojení přes své satelity Starlink a jak to poprvé veřejně vyzkoušet lépe než tweety, kterými je Musk pověstný? Před pár hodinami se to povedlo a satelity podle všeho fungují.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala3 komentáře
USAF má proti dronům k dispozici buginu s laserem USAF má proti dronům k dispozici buginu s laserem
Zatímco u nás se připravuje nutnost registrace všech dronů nad 250 gramů, čili v podstatě i hraček, americké letectvo půjde na věc jinak. K dispozici bude mít od firmy Raytheon zařízení, které dron sestřelí laserem. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek4 komentáře
The Outer Worlds: nástupce Falloutu přichází, jaký je? The Outer Worlds: nástupce Falloutu přichází, jaký je?
The Outer Worlds od studia Obsidian můžeme považovat za duchovního nástupce série Fallout, s níž má společné některé mechanismy, ale i řadu lidí, kteří pracovali na vývoji. Hra už byla ohodnocena recenzenty. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek1 komentář
Reklama Blizzardu ukazuje na připravované Diablo 4 Reklama Blizzardu ukazuje na připravované Diablo 4
Společnost Blizzard by mohla najít malou úlevu od negativních reakcí svých fanoušků na aféru s hongkongským hráčem Blitzchung, a to v urychleném představení hry Diablo 4. Nové informace naznačují, že se tak asi stane. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek
EPYC Rome pod pokličkou: téměř 40 miliard tranzistorů EPYC Rome pod pokličkou: téměř 40 miliard tranzistorů
Na světlo světa se dostaly podrobnosti o tom, z čeho se skládají procesory AMD EPYC Rome, které tvoří celkem až devět samostatných čipů. Titěrný přitom není už samotný I/O čip, ale když se k tomu přičtou čiplety, vzniká monstrum. 
Dnes, aktualita, Jan Vítek5 komentářů