reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Asus VG278H a VG278HE: novinka proti klasice

29.10.2012, Pavel Kovač, recenze
Asus VG278H a VG278HE: novinka proti klasice
V dnešní recenzi se podíváme hned na dva monitory současně. Jeden je na trhu již nějakou tu dobu, avšak nedávno dostal nástupce který přidává na Hz ze 120 na celých 144. Dle specifikací se zdá, že jde o ideální monitory na hry. Jak na tom jsou?

Odezva


Asi každý zájemce se bude doslova pídit po odezvě. Jde přece o herní monitor v každém ohledu, a tak je odezva prakticky to nejdůležitější. Podívejme se na ni tedy pěkně z blízka. U monitoru Asus VG278H je potřeba nejprve v OSD menu nastavit hodnotu Trace Free na 80. Výchozí hodnota 60 je totiž zbytečně málo a monitor prakticky nedává OverDrive do krystalů. Až s hodnotou 80 se sem tam sice vyskytnou překmity, ale odezva je zkrátka nejrychlejší. U hodnoty 100 jsou však překmity už moc výrazné.

Naopak u novějšího Asus VG278HE je potřeba hodnotu z 60 snížit na 40, jinak se překmit vyskytuje velmi často. Vše je pěkně zachyceno v následujících tabulkách.








Asus VG278H: Z tabulky je jasné, že odezva se pohybuje kolem 6,6 ms v případě odezvy rise a 2,6 ms v případě fall. To jsou hodnoty velmi krátké a musím konstatovat, že se jedná o jeden z nejrychlejších monitorů, co jsme na testech měli. Výsledek 75% tomu také odpovídá.








Asus VG278HE: U novějšího modelu se po regulaci hodnoty Trace Free na 40 hodnoty velmi přibližují staršímu modelu. Průměrná hodnota rise je 6,4 ms a fall 2,7. Ve výsledku jsou si tedy monitory velmi podobné. Nový žádný převrat nepřinesl.







A jaký je průběh odezvy? Je sice trošku zkreslen neustálým blikáním podsvícení, které i při maximálním jasu zkrátka bliká, ale jinak jde o příznivý průběh. A to jak u odezvy 0-175-0, tak u 50-200-50.




Asus VG278H: 0-175-0 (20 ms na dílek)




Asus VG278H: 50-200-50 (20 ms na dílek)



Asus VG278H: 0-175-0 (20 ms na dílek)




Asus VG278H: 50-200-50 (20 ms na dílek)


Paradoxně má starší model lehce lepší průběh odezvy. Křivka je, po odmyšlení blikání podsvícení, pěkně hladká. Naopak u Asus VG278HE má odezva schody. Inu, ne vždy inovace=vylepšení.


Inputlag


U obou monitorů se vyskytuje inputlag s hodnotou kolem 30 ms. To je na herní monitor opravdu hodně. Je škoda, že si tímto oba monitory pokazili reputaci. Odezva je totiž více než dobrá.




Inputlag (20 ms na dílek)


Sledování videa


Hlavním rozdílem obou monitorů je diametrálně odlišné podání černé barvy. Ta je u nového modelu s přívlastkem HE daleko černější než u staršího bratříčka. Ostatní parametry jsou však velmi podobné.

U monitoru Asus VG278H jsou tedy filmy o poznání plošší, než u HE varianty. Rozdíl mezi 120 a 144 Hz však budete hledat jen velmi obtížně. Filmy totiž tolik Hz nepotřebují. Odlišnost může nastat u her, ale o tom později.

Samotné sledování videa (nyní myšleno 2D) je díky 16:9, 27" velmi příjemné. V našem případě není rušeno průsvity. Bohužel trošku trpí nepřesvědčivým barevným podáním. To zkrátka už na první pohled vytváří trošku posterizaci (viditelné schody v přechodech), a to hlavně pokud koukáte například z mírného nadhledu. To platí pro oba monitory.

V 3D režimu, který je v tomto případě aktivní (brýle tedy obsahují LCD a blikají), se setkáte s běžným jevem bolení hlavy při delším sledování. Tomu se však nevyhnete u žádného monitoru či televize s aktivním 3D zobrazením. Jen to připomínám pro úplnost. 3D je provedeno slušně.

Filmy jsou v 3D režimu prakticky stejné jako u 2D. Mají stejné barvy a stejně rychlou odezvu. Rozdíl mezi oběma modely je znatelný při dlouhém používání. 60 vs. 72 Hz na jedno oko je zkrátka znát. Rozdíl však poznáte až asi po hodině sledování, kdy vás u nového modelu zkrátka hlava tolik nebolí.







Prosvítání obrazu je bohužel u levných monitorů problém


V následující tabulce můžete vidět problém s podání černé barvy u modelu Asus VG278H, které je zkrátka hodně světlé. Celkově je tím bohužel i lehce snížen kontrast. Takovýto kontrast a jas černé barvy se obvykle vyskytuje u e-IPS. U TN panelů bývá výrazně vyšší kontrast, resp. nižší jas černé.








Naopak u nového modelu je podání černé daleko lepší. Při maximálním jasu je černá více jak na poloviční hodnotě. Zkrátka už jen pro tento aspekt se vyplatí koupit novější model.








I u seřízení jasu na 120 cd/m2 je černá o poznání černější. Zde evidentně tedy panel prošel jistým vylepšením.


Hraní her


A nyní přichází to nejdůležitější. Hraní her. Zde stačí vše správně zapojit (stejně jako u 3D videa) a začít hrát. Brýle jsou klasické nVidia 3D Vision 2 a nemusíte v nich hledat žádnou záludnost. Stačí stisknout tlačítko na levé pacičce a pomocí CTRL+T zapnout 3D režim. Vše funguje, jak má. Ohledně 3D se asi nemá cenu více rozepisovat, jde o klasickou nVidia technologii, do které Asus vlastně nic dalšího nepřidal.

Nejprve se podíváme na rozdíl při hraní 120 vs 144 Hz ve 2D režimu. Osobně jsem již nepoznal rozdíl v plynulosti her. Vždy jsem snížil detaily tak, abych vytáhl FPS na maximální hodnotu (což je u 144 Hz občas problém). Po velmi podrobném zkoumání jsem si opravdu nepatrného rozdílu všimnul, ale už jsem si nebyl zcela jistý, zda nejde o sugesci. Takže abych byl objektivní, tak hodnotím oba monitory ve 2D režimu shodně, a to velmi dobře. Rozdíl oproti klasickému 60Hz monitoru je zkrátka neznatelný.

Rozdíl nastane, stejně jako u filmů, ve 3D režimu. Zde je po delší době znatelná menší únava očí a 144Hz model má zkrátka plynulejší pohyb. Rozdíl rozhodně není tak velký jako u 60 vs. 120 Hz u 2D, ale nějaký tu je. Po delší době mě u VG278HE nebolela hlava, což pokládám u aktivní 3D technologie za velký úspěch.




reklama