reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Potvrzeno: nVidia NV40 bude mít 16 pipeline!

27.2.2004, Zdeněk Kabát, článek
Potvrzeno: nVidia NV40 bude mít 16 pipeline!
Zdroje blízké kalifornského grafického giganta nVidie prozradily, resp. potvrdily, že GPU další generace NV40 bude obsahovat celkem 16 renderovacích pipeline. To znamená, že masivně naroste renderovací výkon a nVidia za sebou pravděpodobně nechá ATi, které bude postaveno na konvenčních 8 pipeline.
Život je plný překvapení a o světě informačních technologií to platí dvojnásob. Sám jsem byl velmi překvapen informací, kterou obdržel internetový deník The Inquirer od zdrojů „blízko nVidie“. Podle nových údajů má mít totiž grafický čipy další generace NV40 celkem 16 plnohodnotných pipeline!

Ale začněme hezky pomalu. Jak jistě víte, grafické čipy NV2x, tedy GeForce4 Ti, byly vybaveny architekturou pipeline 4x2, tedy na každou ze čtyř pipeline připadly 2 texturovací jednotky (TMU). Poté se objevila nová generace GPU NV3x postavená na architektuře CineFX, ale u těch je již situace složitější. Pokud budeme pracovat se zjednodušenými pojmy, dokážou čipy NV30, NV35 a NV38 (GeForce FX 5800, 5900 a 5950) pracovat jak v konfiguraci 4x2, tak 8x1.

Pozn.: Pro zvídavější bych do problematiky pipeline zabrousil ještě o něco hlouběji. Hi-endové čipy s technologií CineFX nemají ve své interní architektuře pipeline fyzicky oddělené, ale obsahují de facto jedinou výpočetní jednotku, která se stará o operace s pixely. Tato pixel pipeline ovšem dokáže paralelně pracovat s více pixely či texturami.

Složitá je ovšem otázka, kdy pracuje NV3x ve čtyř- a kdy v osmipipelinové konfiguraci. Jasnou odpověď dát bohužel nemohu. Jsou speciální případy, kdy dokáže NV3x zpracovávat osm pixelů najednou (např. Z Passes, použití registrů apod.), ale ve většině případů tomu tak není. Pokud potřebujete hlavně pracovat s plovoucí čárkou a nanášet textury, musíte se spokojit se 4 pipeline. Dnes je tato architektura považována za velmi slušnou, perspektivu ovšem nemá.




Obr- 1 - Změní nVidia logo nových grafických čipů?

A vraťme se nyní k NV40. Pro všechny, kdo byli poslední rok zavřeni v nějaké temné kobce, připomínám, že se jedná o další generaci grafických čipů nVidia, která bude nástupcem stávajících GeForce FX a lze předpokládat, že se NV40 a její derivace budou jmenovat GeForce FX 6xxx. Podrobnější specifikaci, která se ale podle posledních údajů opět mění, jste si mohli přečíst v tomto článku na konci ledna.

Původní předpoklad 8 pipeline se 2 TMU na každé se tedy nesplní a NV40 bude obsahovat 16 plnohodnotných pixel pipeline. Pokud tedy zdroj hovoří pravdu, budou tyto pipeline odděleny i fyzicky na čipu. To zároveň znamená, že počet tranzistorů je oproti původním předpokladům až 205-210 milionů, což je obrovské číslo (NV35 obsahuje 130 milionů, ClawHammer 106 milionů, Prescott 125 milionů).

Novinka o změně architektury NV40 jistě překvapila nejen nás, jakožto uživatele či recenzenty, ale hlavně konkurenční ATi Technologies. Tato kanadská společnost počítala s delší dobu očekávaným designem NV40 a toto ohlášení již nedává žádný časový prostor pro změny jejího čipu R420. Toto GPU, vyvíjené pod kódovým názvem Loki, bude s největší pravděpodobností vybavena osmi pipeline. Zatím nevíme o ničem revolučním, co by měla R420 přinést. Stručné specifikace si můžete přečíst v této aktualitě.

Závěrem bych rád připomenul, že oba zmiňovaná výrobci grafických čipů představí své nové GPU na německém CeBITu, který proběhne již za necelý měsíc v Hannoveru. Teprve potom budeme mít dostatek informací, abychom vytvořili objektivní závěr. Zatím nezbývá než hádat.

Zdroj: The Inquirer
reklama