reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis

8.11.2006, Michal Talanda, článek
Revoluční GeForce 8800: specifikace a popis
Dnes, 8. listopadu, uvádí oficiálně nVidia po 4 letech vývoje novou generaci grafických karet GeForce 8. Jak vypadá zbrusu nová architektura, jaké má požadavky na systém a co všechno přinese? Předem můžeme říci, že se jedná o revoluci na poli grafických karet.
Jestliže jsme kdysi slavili výročí revoluce 7. listopadu, ode dneška je vše jinak. Revolučním dnem všech počítačových nadšenců se stává listopad 8., kdy byla uvedena první DirectX 10 grafická karta. Sice se u toho nestřílelo z Aurory, ale zato je tváří této události místo plešatého revolucionáře s bradkou tato lepá děva :-)


Adrianne Curry

Tak jsme se pokochali pohledem na Adrianne Curry a zpátky k faktům. Trochu ve stínu nového GPU zůstává fakt, že zároveň s ním uvádí nVidia i nové chipsety nForce 650i / 680i, které vypadají také velmi slibně (obzvláště přístup k pamětem by měl být díky technologii EPP rychlý).


650i Ultra 650i SLI 680i SLI

Na GeForce 8 pracovala nVidia několik let. Vývoj započal už v roce 2002 a poměrně dlouho tak běžel paralelně s GeForce 7. Důvod je nasnadě – zatímco sedmičková řada byla z architektonického hlediska jen mírnou evolucí předchozí řady, osmičková je postavena na zcela nové architektuře. Tato architektura je natolik flexibilní, že by měla nabídnout vysoký výkon jak v DirectX 10, tak i se staršími verzemi.

Možná se podivujete, proč se rozplývám nad tak samozřejmou věcí, jako je zpětná kompatibilita. Faktem je, že rozdíl mezi DX 9 a 10 je asi největší, jaký kdy mezi dvěmi verzemi DirectX byl (snad jedině příchod DX 8 a pixel shaderů se s tím dá srovnávat). Microsoft (s pomocí nVidie, která na vývoji DX 10 pilně spolupracovala) zde totiž bourá klasické paradigma renderovací pipeline a přichází s mnohem flexibilnějším konceptem, což je pro GPU samozřejmě výrazně tvrdší oříšek. Pojďme se tedy podívat, jak se s tím inženýři v Kalifornii dokázali poprat.



Nový čip - střídmé logo ukrývá nejvýkonnější GPU současnosti


Specifikace

Následující tabulka nám srovnává nově uvedené karty s modelem 7900 GTX

Model8800GTX8800 GTS7900 GTX
Počet tranzistorů681 milionů681 milionů279 milionů
Počet shaderů128968 vertex, 24 pixel
Počet ROP6 (x8)5 (x8)16
Frekvence jádra575 MHz500 MHz650 MHz
Frekvence shaderů1350 MHz1200 MHz650 MHz
Frekvence paměti900 MHz800 MHz800 MHz
Paměť768 MB GDDR3640 MB GDDR3512 MB GDDR3
Paměťový interface384 bitový320 bitový256 bitový
Propustnost pamětí86,4 GB/s64 GB/s51,2 GB/s
Fillrate 36800 MTex/s24000 MTex/s15600 MTex/s
Výrobní process90nm90nm90nm
VýstupyDL-DVI
DL-DVI
HDTV-out
DL-DVI
DL-DVI
HDTV-out
Ikona Odkaz na databázi
Zdroj - minimum450W, 30A na 12V větvi400W, 26A na 12V větviIkona Odkaz na databázi
Doporučená cena$599$449Ikona Odkaz na databázi

Pokud si pročítáte tabulku odshora dolů, jdete od dobrých zpráv k těm špatným. Výkon je opravdu impozantní (pro srovnání je v tabulce současný jednojádrový top model nVidie 7900 GTX). Bohužel téměř dvouapůlnásobný počet tranzistorů při zachování 90nm výrobního procesu si vybírá krutou daň v podobě spotřeby a dvouslotového chlazení. Je opravdu škoda, že nVidia trochu zaspala v přechodu na 80nm proces.

G80 umí pracovat s DDR1, DDR2, DDR3, GDDR3 i GDDR4 pamětmi. Osobně bych byl raději, kdyby tam podpora čehokoli slabšího než DDR3 chyběla, protože použití DDR2 či dokonce DDR1 u případných low-end čipů bude výrazně znehodnocovat výhody G80 architektury.

Příjemná změna oproti uvedení 7800 GTX je nabídka hned dvou modelů a také relativně přijatelná doporučená cena.


Nový král - nVidia GeForce 8800 GTX

Silnější z obou GeForce 8800 sestřiček je GTXko, které je impozantní nejen svým výkonem. Karta je dlouhá skoro 27cm – dle nVidie by se tedy měla vejít do většiny “enthusiast-class” skříní. Co je však ještě pikantnější, je přítomnost hned dvou konektorů pro přídavné napájení. Jelikož dle specifikace je PCIe sběrnice schopna dodat 75W a přídavný konektor taktéž po 75W, musí být špičková spotřeba karty přes 150W. Osobně jsem tedy v testech velmi zvědav na kolonky “hluk”, “teplota ve skříni” a “stabilita”.


Pohled zezadu - dvouslotové chlazení je smutnou leč očekávanou realitou



GeForce 8800 GTS - rozdíl v délce je viditelný na první pohled

GTSko je o poznání kratší (má délku zhruba 23cm) a to hlavně díky skromnější napájecí části. Je přítomen pouze jeden konektor pro přídavné napájení, takže spotřeba se vejde do 150W. Pravděpodobně se jedná o G80 čipy, kde některá část nebyla plně funkční – nasvědčuje tomu stejný počet tranzistorů spolu s informací o neosazených paměťových modulech. GTX má na desce osazených všech 12, GTS pouze deset s tím, že pozice dvou neosazených se u různých karet liší (patrně dle toho, která část čipu je nefunkční).
reklama