reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet

26.4.2005, Zdeněk Kabát, návod
Průvodce: Odemykání pipelines grafických karet
Protože se na trhu nachází poměrně hodně grafických karet, u kterých je možné odemknout vypnuté pipelines, rozhodl jsem se popsat postup pro jejich odemknutí komplexně v jednom článku. V následujících odstavcích naleznete detailní popis odemknutí pipelines na všech grafikách, kde je to možné.
Kapitoly článku:
V dnešní době se málokterý uživatel spokojí jen s tím, co si v obchodě koupí. Aby ne, když moderní hardware dovoluje opravdu mnoho - od přetaktování, přes úpravy BIOSu až po všemožný tweaking. V následujícím článku se budeme zabývat grafickými kartami a možností odemčení jejich pipelines.

Upozornění! Všechny následující úpravy děláte na vlastní nebezpečí a Svět Hardware nenese žádnou zodpovědnost za způsobené škody včetně možného neuznání reklamace! Změny v BIOSu a fyzické zásahy na čip mohou grafickou kartu poškodit a prodejce samozřejmě vás zásah pozná. Některé úpravy doporučuji jen expertům.

Čachry s pipeline

Při výrobě grafických čipů se kromě testu frekvencí provádí i test funkčnosti pipeline, a to jak geometrických, tak renderovacích (vertex i pixel pipelines). Dříve byla tato kontrola jen doménou ATi, jehož Radeon 9700 s 8 pixel pipeline byl v případě nepovedené výroby prodáván jako Radeon 9500 se 4 jednotkami. Dnes, když se objevily na trhu velké čipy až s 16 renderovacími jednotkami, je tato metoda využívána hojně oběma výrobci.




Grafická pipeline čipu ATi R420

Pipeline (v překladu "potrubí"), je základem každého 3D grafického čipu a jedná se v podstatě o souslednost po sobě jdoucích funkcí GPU. Na začátku do pipeline vstupují data, na konci jsou v dané formě posílána na monitor. Pro nás jsou klíčové pojmy "vertex pipeline", což označuje část čipu starající se o geometrii scény, a "pixel pipeline", jež se stará o nanášení textur, vyplňování a výpočty s pixely - prostě vykreslení finální scény. Díky velkému paralelismu je dnes možné, aby pracovalo až 6 vertex jednotek a 16 pixel jednotek zároveň vedle sebe.

O co přesně jde. Vezměte si, že v současnosti obsahují hi-endové čipy (Radeony série X800 a rodina GeForce 6800) celkem cca 160-220 milionů tranzistorů, z nichž většina připadá právě na pixel pipeline. Když se tedy při výrobě něco pokazí, je velmi pravděpodobné, že se defekt nachází právě v některém "potrubí". Zmíněné Radeony X800 a GeForce 6800 mají svých 16 pipeline organizovaných do čtyř tzv. quad-pipelines po 4 jednotkách. Architektura je postavená tak, že je možné bez větších okolků danou čtveřici vypnout.





Grafická pipeline čipu nVidia NV40

To je také důvod, proč se na trhu setkáváme se stejným jádrem prodávaným v různých verzích - např. NV40 ve formě GeForce 6800LE s osmi pipeline, GeForce 6800 s dvanácti a GeForce 6800GT a Ultra s plnými 16 jednotkami. NVidia takto nemusí defektní čipy vyhodit, ale může je levněji prodat. Tato praktika byla použita např. i u mainstreamové NV43, která se posléze objevila na trhu jako GeForce 6200, o tom ale až v samostatné kapitole.

Které grafické karty

Samozřejmě ne u všech grafických karet používají výrobci deaktivaci pipelines. Obecně lze říct, že je to u všech hi-endových karet (16->12->8 pipelines) a u některých mainstreamových (8->4 pipelines). Zde je tabulka všech GPU, u kterých se vypínání praktikuje:

Grafická karta
Jádro
Počet pipelines (pixel/vertex)
Možnost odemčení
GeForce 6200 (PCIe)
NV43
4 px / 3 vp
RivaTuner; +4 px
GeForce 6800LE
NV40
8 px / 4 vp
RT; +8 px / +2 vp
GeForce 6800 (AGP)
NV40
12 px / 5 vp
RT; +4 px / +1 vp
Radeon 9500
R300
4 px / 4 vp
RivaTuner; +4 px
Radeon 9800SE
R300
4 px / 4 vp
RivaTuner; +4 px
Radeon X800Pro
R420
12 px / 6 vp
můstky; +4 px
Radeon X800Pro VIVO
R420
12 px / 6 vp
flash BIOSu; +4 px
Radeon X800 (?)
R430
12 px / 6 vp
zatím neznámá

Jak vidíte, ATi má v přehledu podstatně více čipů. U nVidie lze odemknout jen verze GeForce 6200 pro PCIe (bez TurboCache), zatímco většina 6200 na AGP přechází k jádru NV44a. Pro GeForce 6800 platí opak a aktivovat pipelines jde jen u verzí na AGP. U ATi lze odemknout staré Radeony 9500 (non-Pro) a 9800SE přes RivaTuner, u zbytku je třeba hrubších prostředků. Podívejme se na to tedy postupně.
reklama