reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu

19.4.2007, Petr Papež, recenze
NVIDIA GeForce 8600GTS - DX10 v mainstreamu
Máme se na co těšit? Prognózy výkonu se střídaly jako počasí. Od výkonu převyšujího ATI Radeon X1950PRO a nízkou cenu, po úplný propák zachraňující pouze podpora DirectX 10. Jak je to ve skutečnosti? Schopnosti nové karty prověří nejen GeForce řady 7, GeForce 7900GS a 7950GT, ale i karta stejné architektury GeForce 8800GTS. Z konkurenčího tábora ATI zavítaly karty Radeon X1950PRO a X1950XT. DirectX 10 "compatible" mainstream jde do boje!

Novinka v mainstreamu - podpora API DirectX 10


Řada NVIDIA GeForce 8600 je nejnovějším mainstreamem společnosti NVIDIA. Co přináší nového? Především plnou podporu API rozhraní DirectX 10. S podporou DirectX 10 si konečně budeme moci vychutnat hity jako Crysis, Unreal Tournament 3, HellGate: London, ShadowRun, BioShock, World in Conflict či Age of Conan v plné parádě.







RPG hra Age of Conan. Zde se NVIDIA chlubí zlepšením DirectX10 (dole) oproti DirectX9 (nahoře). Za povšimnutí schopností DirectX 10 stojí větší viditelná vzdálenost, množství vegetace či realistické stíny. (zdroj: materiály NVIDIA)



RPG hra Age of Conan. Render DirectX 9 (nahoře) vs. DirectX 10 (dole). Zde vynikají volumatrická světla (lightbeams), zbylá zlepšení jsou stejná jako u prvních obrázků. (zdroj: materiály NVIDIA)



RPG hra Age of Conan. Render DirectX 9 (nahoře) vs. DirectX 10 (dole). Všimněte si "vystouplé" textury na zdi. O tuto funkci se pravděpodobně stará "parallax occlusion mapping" (viz. níže). (zdroj: materiály NVIDIA)

Série obrázků z již téměř legendární a doposud nevydané akční hry Crysis, na jejímž vývoji pracuje tým Crytek (vytvářeli technologické demo pro NVIDII. Později úpravou enginu z tohoro dema vytvořili akční FarCry). Vyjmenovat zde možnosti DirectX 10 je téměř nemožné. Crysis je doslova napěchována detaily a efekty. Vyjmenujme alespoň některé z nich (tyto efekty nemusí nutně záviset na knihovnách DirectX 10):
  • "Time of day lightning" - reálný systém střídání dne a noci. Odvíjí se od něho množství dalších efektů jako dynamické stíny či HDR.
  • "Real time ambient maps" - zde stále panují dohady, co tímto efektem autoři zamýšlejí. Jedná se o "nějaký" světelný systém.
  • "Dynamic soft shadows" - dynamické měkké stíny. Stíny vypadají reálněji než klasické "hard" stíny.
  • "Lightbeams" - světelné paprsky, volumetrická světla.
  • "Long range viewdistance" - efekt, který dovoluje vidět do větší vzdálenosti. Je pěkně zobrazen na screenshotech ze hry Age of Conan (viz. výše).
  • "Parallax occlusion mapping" - způsob, jakým lze z textury dostat 3D objekt. Od klasické textury se liší vrháním stínů a větší interakce s prostředím. Textura vypadá nepoměrně reálněji. Existuje mod do Quake IV zpřístupňující Parallax i v této hře.
  • "3D Ocean technology" - reálněji vypadající voda, co dodat. Vylepšení stávajících pixel shaderů.
  • "Object motion blur" - namísto rozostření celé scény je zde rozostření pouze jednoho objektu (zda je tato funkce přístupná i v DirectX 9 se nám zjistit nepodařilo).
  • "Depth of field" - rozostření scény dle vzdálenosti. Lze si snadno představit jako fotoaparát či lidské oko. Při pokusu o zaostření na blízký předmět se vzdálený rozostří a naopak.
  • "Breakable..." ,"Damage..." - zde Crytek ukazuje zničitelné prostředí od rostlin po stavby.
  • "Physics" - ani zde nechybí "fenomén" dnešní doby - fyzikální výpočty. Zda jsou urychlovány procesorem či GPU se Crytek nezmiňuje.
(zdroj: materiály NVIDIA, Crytek)

Případně si od nás můžete stáhnout video znázorňující výše zmíněné efekty v akci - odkaz na stažení (160MB, rozlišení: 1280x720)








Screenshoty Crysis (zdroj: materiály NVIDIA)


Screenshoty RPG Hellgate: London (zdroj: materiály NVIDIA)


Screenshoty strategie World in Conflict (zdroj: materiály NVIDIA)


Za zmínku stojí uvést předpokládanou dobu uvedení (podle informací z NVIDIE) některých připravovaných her pro tento rok, které budou mít zahrnutou podporu pro DirectX10:

World in Conflict - říjen, Crysis - 2. polovina roku, Hellgate - 2. polovina roku, Conan - říjen, Assassins Creed - září, Bioshock - srpen, Kane & Lynch - 2. polovina roku, Company of Heroes (DX10 update) - květen, EVE online - 2. polovina roku, FPS Creator - duben.


Multimediální schopnosti karet GeForce 8600


Hlavní eso jsme již vytáhli. Přináší GeForce 8600GTS svěží vítr do plachet mainstreamu i v jiných oblastech?
Ano, nově jsou i na mainstream kladeny požadavky na přehrávání HD obsahu. Můžete namítnout, že přehrávání videa s vysokým rozlišením za pomoci GPU lze i u karet starší generace. Ovšem NVIDIA GeForce 8600 přináší plnou akceleraci videokodeku H.264 pomocí technologie PureVideo. To v praxi znamená minimální zatížení procesoru a možnost si přehrát filmy jako 300: Bitva u Thermopyl i v rozlišení 1080p na pomalejších strojích



Oproti GPU v řadě 7xxx obsahuje řada 8600 vylepšený VP2, BSP engine a AES128 engine.
  • VP2 (Video Processor 2) - zajišťuje akceleraci kodeků MPEG-2, VC-1 a H.264 až v datovém toku 40 Mb/s. Z kodeku H.264 pomáhá procesoru při 2 ze 4 základních procesů dekódování (Motion Compensation a Deblocking)
  • BSP engine (Bitstream processor) - nová funkce GeForce 8600. Urychluje zbylé dvě procesorově náročné operace při dekódvání kodeku H.264 - CAVLC (Context Adaptive Variable Length Coding) a CABAC (Context Adaptive Binary Arithmetic Coding). Tato funkce je klíčem k odlehčení nároků na procesor při dekódování tohoto kodeku.


První řádek je běžný počítač bez zapnutého PureVideo HD. Na pravé straně obrázku si povšimněte nápisu High CPU Utilization (vysoké vytížení procesoru). Na druhém řádku GeForce řady 7 pomáhá redukovat zatížení procesoru na polovinu. To vše díky Video Procesoru verze 1. Na třetím řádku je vytížení procesoru velmi nízké. GeForce řady 8600 (a viditelně i 8500) dokáží dekódovat všechny čtyři stupně a umožňují tak procesoru se starat o "vedlejší" záležitosti jako je zvuk apod. (zdroj: materiály NVIDIA - berte s rezervou vytížení procesorů)
  • AES128 engine - zajišťuje kódování dat pro AACS. Advance Access Content System (AACS) - bezpečnostní systém pro HD-DVD i BD - a Windows Vista Media Foundation vyžadují, aby data (komprimovaná či nekomprimovaná) byla zakódována, když procházejí skrz UAB (User Acessible Bus). UAB je v běžném počítači sběrnice PCI Express.


Vytížení procesoru Intel Core 2 Duo E6400 bez použití PureVideo HD (modře), s použitím PureVideo HD verze 1 (tmavě zeleně) a PureVideo HD 2 (světle zeleně) (zdroj: materiály NVIDIA - berte s rezervou)

Zmínit musíme ještě plnou podporu HDCP. GeForce 8600GTS je první kartou, která podporuje HDCP přes dual-link (ačkoliv to v našich změpisných podmínkách využije méně než zanedbatelné procento uživatelů). Tato funkce zaručí uživatelům využívajících dual-link (funkce pro spojení dvou výstupů DVI-I pro jeden monitor, např. pro 30" DELL 3007WFP s rozlišením 2560x1600) přehrávání takto chráněného videa.
Grafická karta NVIDIA GeForce 8600GT HDCP funkcí neoplývá. Je na výrobci, zda tuto vlastnost aplikuje či nikoliv.


Nové ovladače


S novými řadami grafických karet přichází i nové ovladače. Beta verze (158.16) není příliš stabilní a obsahuje množství bugů (především problémy s FSAA). Podle NVIDIE je vše jinak:


Počet opravených chyb ve hrách (bugů) od verze 96.86 (zdroj: materiály NVIDIA)

Tyto beta drivery podporují pouze řady GeForce 8300/8400/8500/8600.

Ovšem přinášíme skvělou zprávu pro všechny uživatele karet GeForce 8xxx. NVIDIA oficiálně vypustí nové ovladače s velmi vysokým značením (pravděpodobně 16x.xx) a aktivuje zde druhou MUL jednotku jader G8x! Tato jednotka je fyzicky v jádrech přítomna, ale není v MS Windows XP ovladačích přístupná pro shaderovací účely. Aktivace znamená zdarma nárůst výkonu (především ve scénách s velkou zátěží na pixel shadery a shadery obecně). Někteří uživatelé si všimli vyššího výkonu v OS MS Windows Vista, kde již druhá MUL jednotka je aktivována. Proto doporučujeme všem uživatelům řady GeForce 8800 k přechodu na nové ovladače.


Další novinky v mainstreamu


Do mainstreamu vkráčí první karta s unifikovanými shadery a dalšími vylepšeními. Pro více informací o architektuře řady 8xxx určitě nesmíte minout skvělý článek Michala Talandy.
reklama