Astronomové našli nejstarší známé asteroidy našem systému

Astronomové objevili novou rodinku asteroidů, které mají být nejstarší známé v našem systému. Mohly by tak pomoci ještě více odhalit minulost Sluneční soustavy, a je tak možné že se objevil další cíl pro budoucí sondy.
Jedná se tak o nejstarší známé asteroidy v hlavním pásu, které tak obsahují materiál z počátku Sluneční soustavy, a tak jde logicky o lákavý cíl dalšího výzkumu. Ten nám může říci, jak a z čeho se formovaly samotné planety i jak probíhal další vývoj našeho systému. Objev učinili astronomové ze Southwest Research Institute (SwRI) a svůj výzkum nedávno prezentovali v časopisu Science, kde uvedli, že jejich práce přinesla dva hlavní výsledky.

Jednak objevili relativně prázdné místo v hlavním pásu asteroidů, který se rozkládá mezi drahami Marsu a Jupiteru, což znamená, že tamní asteroidy pravděpodobně nezažily v minulosti moc kolizí, takže by měly zůstat velice dobře zachovalé ve své původní podobě. A potom jde právě o objev oněch nejstarších asteroidu, které jsou astronomům známy.

Asteroidy se v hlavním pásu i jinde v průběhu času obvykle sráží, čímž se mění jejich poloha i ony samotné a tělesa zapojená do těchto kolizí obvykle končí na stejné oběžné dráze, kde tvoří rodiny asteroidů, jejichž minulost lze zpětně vysledovat a určit, z čeho vznikla. Identifikací a studiem těchto rodin, jichž je nyní známo něco přes sto, tak lze říci, které asteroidy prodělaly kolize a změnily se a které patří mezi původní zástupce. To samozřejmě nelze potvrdit se stoprocentní jistotou, a tak je na řadě další zkoumání.

Nyní se tak objevila další rodina asteroidů, která obývá velkou orbitální mezeru v hlavním pásu a astronomové věří, že musí jít o zástupce původních asteroidů, čili jakési relikvie minulosti Sluneční soustavy, které pamatují v nezměněné podobě její počátky.

Objeveny byly díky nové technice, která hledá "okraje" asteroidových rodin. Ty se postupem času rozpadají, a to třeba vlivem slunečního záření, které ovlivňuje především menší tělesa, jež tak mění svou oběžnou dráhu, ale zpětným sledováním vývoje lze vystopovat, kde byla původně. To se podařilo i u nově nalezené rodiny, která se skládá z asteroidů, jež mají mnohem méně reflektivní povrch než jiné a zformovat se měly před čtyřmi miliardami let. Stáří Sluneční soustavy je přitom odhadováno na cca 4,5 miliardy let a jiné asteroidy v hlavním pásu mají být staré pouhou miliardu let.

Nalezené asteroidy tak měly existovat ještě před tím, než obři naší soustavy (Jupiter, Saturn, Neptun) dospěli na své aktuální oběžné dráhy, čili ještě před migrací velkých planet, která měla na podobu hlavního pásu zásadní vliv. Sledování starých asteroidů také ukázalo, že jejich nejmenší zástupci mají napříč alespoň nějakých 35 kilometrů, což má podporovat teorii, že vznikly z prachu, který se na sebe díky gravitaci postupně nabaloval.

Astronomové z SwRI se rozhodli, že zkusí prohledat celý hlavní pás a hledat budou další stará tělesa, která pamatují jeho vznik.