reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu

5.10.2005, Zdeněk Kabát, článek
ATi Radeon X1000 - pohled na architekturu
ATi dnes vstoupilo do další etapy své historie a představilo řadu grafických čipů nové generace Radeon X1000, které jsou postaveny na moderní architektuře a pokryjí celé cenové spektrum. Podíváme se detailně na uspořádání 3D pipeline a všechny novinky.

Předběžný výkon



Protože nepatříme k těm několika šťastlivcům, kteří by dostali nové Radeony série X1000 na recenzi k datu vypuštění, musím se omezit jen na materiály, které poskytuje ATi. Předem říkám: Berte je s rezervou. Je zde ukázán výkon relativně k dané kartě nVidie a měřen předpokládám v tom nejideálnějším nastavení pro ATi. Takže alespoň stručně:


Testován na Pentiu 4 3,0GHz s 512MB RAM v nastavení 1024x768 @ 4xFSAA, 8xAF je Radeon X1300Pro o 20-60% rychlejší než GeForce 6600, která je ale o něco levnější a místo $150 stojí asi $100. Testované aplikace jsou náročné na využití SM3.0, kde by mělo mít ATi s novou architekturou výhodu.


Athlon 64 4000+ s 1GB RAM na čipsetu Radeon Xpress 200 srovnává hlavně výkon Radeonu X1600XT s GeForce 6800. Mají stejně pixel shaderů a v některých testech je výkon prakticky stejný (Chaos Theory, Far Cry). Ovšem FEAR nebo Colin McRae Rally 2005 ukazují velkou výhodu nové RV530.


A samozřejmě Radeon X1800XT jakožto top-of-the-line je srovnáván s GeForce 7800GTX na A64 FX-57 v nastavení 1600x1200, 4xFSAA, 8xAF a jeho náskok se pohybuje mezi 15 a 85%. Více jsou zdůrazněny hry s využitím Shader Modelu 3.0.


A poslední graf se vztahuje k "HD Gaming" v rozlišení 1920x1200, které nevím kdo používá, ale pro srovnání je zajímavé. Zde jsou vybrány jen velmi specifické hry, takže to možná s tím výkonem nebude tak slavné, jak ukazuje graf, ale budiž.

Ceny, dostupnost, konkurence



O cenách a dostupnosti novinek jsem se zmiňoval v jednotlivých tabulkách, ale neuškodí si jednotlivé informace shrnout. Proto jsem připravil ještě jednu tabulku, ve které vidíte základní specifikace jednotlivých modelů, jejich ceny a také datum vypuštění:


Grafická karta
Paměť
Frekvence
Konfigurace
Cena
Dostupnost
Radeon X1800XT
512MB
625/750
8/16/16/16
$549
5.11.
256MB
$499
Radeon X1800XL
256MB
500/500
$449
5.10.
Radeon X1600XT
256MB
590/690
5/12/4/4
$249
30.11.
128MB
$199
Radeon X1600Pro
256MB
500/390
$199
128MB
$149
Radeon X1300Pro
256MB
600/400
2/12/4/4
$149
5.10.
Radeon X1300
256MB
450/250
$129
128MB
$99
Radeon X1300 HM
32MB
450/500
$79
?


Konfigurace uvedená v tabulce znamená "počet vertex shaderů / počet pixel shaderů / počet texturovacích jednotek / počet Render Back-Ends (ROPs)".

Zde vidíte, že hlavní výhodou nových karet je možnost dosahovat vysokých frekvencí díky 90nm procesu a v kombinaci s rychlými paměťmi GDDR3 tak Radeony X1K kompenzují menší počet pipelines oproti GeForce 7.

Co se týče ceny, tak v tabulce je hodně velká mezera mezi Radeonem X1600XT a X1800XL (celých $200), což bude v praxi znamenat velký prostor pro "osekané" R520. Protože RV530 obsahuje jen 5 vertex shaderů a 4 TMU/RBE, nevznikne vypnutím pipelines na R520 přímo tento mainstreamový čip, ale nějaký mezistupeň. A právě ten by se měl cenově vejít do oblasti $300-$400.

Srovnání s konkurencí je asi následující:
  • Radeon X1800XL a XT vs. GeForce 7800GT a GTX. nVidia má výhodu 50% pixel pipelines, ATi má výhodu ve vyšší frekvencích (+45% pro XT) a zbrusu nové architektuře. Cena nových Radeonů je o $50 nižší než v případě GeForce, ovšem verze XT budou k dostání až za měsíc.
  • Radeon X1600Pro a XT vs. GeForce 6600GT a 6800. Zde by měly Radeony soupeřit s 8-pipelinovou GeForce 6600GT a 12-pipe GeForce 6800, oproti nimž mají lepší technologie, ovšem méně texturovacích jednotek, resp. ROPs. Cenově jsou přibližně nastejno a čeká se na G72.
  • Radeon X1300 a Pro vs. GeForce 6200 a 6600. V low-endu se od ATi hodně očekává a přestože mají Radeony X1300 hodně osekané výpočetní jednotky, nahrazují to vysokými frekvencemi a větší pamětí. Prodávat by se měly velmi brzy, aby ATi co nejrychleji prorazila.

A pak je tu samozřejmě ještě Radeon X1300 HyperMemory, který je ale pro hráče nepodstatný a bude soupeřit s GeForce 6200 a 6200 TurboCache. Hlavním tahákem zde bude cena a integrace do hotových sestav.




Závěr



Série Radeon X1000 je v tuto chvíli technologicky nejpokročilejším počinem na PC. Hlavními pokroky nové architektury R5xx je 90nm proces, plná aplikace Shader Modelu 3.0 (včetně HDR+AA), technologie Avivo a nový CrossFire a také oddělené výpočetní jednotky a 512-bit ring bus. Díky vysokým frekvencím a slušné ceně by se nové Radeony X1300, X1600 a X1800 mohli stát opět důstojným soupeřem pro nVidii.

V tuto chvíli si jen zapláči nad tím, že jsem nemohl mít žádný z nové generace GPU ATi na recenzi, a tak jsem se mohl omezit jen na tento teoretický článek. Věřím ale tomu, že se ve stejnou chvíli objevil na internetu alespoň tucet testů, ve kterých se můžete o schopnostech nové řady Radeonů sami přesvědčit.

Zdroj: dokumentace ATi
reklama