Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty
Chlazení a skříně
Ostatní
Periférie
Procesory
Storage a RAM
Základní desky
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Digimanie  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Autonomní elektrická loď Yara Birkenland vyplula do norských vod

, , aktualita
Autonomní elektrická loď Yara Birkenland vyplula do norských vod
Už před více než třemi lety byl v Norsku ohlášen projekt autonomně naváděných lodí, které mají využívat elektrického pohonu. Nyní se plán zhmotňuje ve skutečnost a do norských vod vyplouvá loď Yara Birkenland.
Autonomní elektrická loď Yara Birkenland vyplula do norských vod
Eleketrická energie by měla mít v budoucnu v dopravě mnohem větší zastoupení než dnes a netýká se to zdaleka jen té železniční a silniční. Na elektřinu by se mělo přecházet i u lodí a první takové projekty už začínají své testovací fáze. V dubnu 2018 byl ohlášen projekt autonomní elektrické lodě Yara Birkenland, která byla vyrobena ve firmě Vard, na vývoji spolupracoval Kongsberg a finančně se spolupodílela společnost Enova. Loď má převážet hnojiva mezi městem Porsgrunn a přístavem v Breviku.
 
Yara Birkenland
 
Každý rok má tato jedna loď nahradit 40 tisíc jízd naftovými nákladními vozy a ušetřit 1000 tun CO2. Tato trasa má asi jen zhruba 14 km. Loď je 80 metrů dlouhá a během jedné plavby zvládne přepravit 103 kontejnerů. Energie pro pohon je uložena v 7MWh akumulátoru a maximální rychlost dosahuje 15 uzlů (28 km/h). Loď ale není zajímavá jen svým elektrickým pohonem, je totiž i plně autonomní a vyvinuta pochopitelně tak, aby byla schopna detekovat další plavila na vodě.
 
Prozatím bude ve dvouletém testovacím provozu, kdy bude na její řízení dohlížet lidská posádka. Bude-li vše probíhat dobře, lodní můstek bude poté odstraněn a loď už bude plout bez lidského dohledu. Počítá se s tím, že by se časem systém měl postarat i o autonomní nakládání a vykládání, loď by se měla sama postarat i o své nabíjení. Společnost Yara, která je jedním z největších znečišťovatelů v Norsku, chce svůj vliv na životní prostředí snížit nejen změnou dopravy, ale i změnou vlastní produkce. Je největším producentem čpavku a v budoucnu chce přejít k jeho ekologičtější výrobě (tzv. zelený čpavek). Celosvětová výroba čpavku se totiž podílí na spotřebě 2 % fosilních paliv a generuje 1,2 % emisí skleníkových plynů.
 


reklama