reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Autonomní vozidla Uberu už vozí pasažéry po Pittsburghu

15.9.2016, Jáchym Šlik, aktualita
Autonomní vozidla Uberu už vozí pasažéry po Pittsburghu
Uber tento týden spustil provoz svých samořízených automobilů, a to podle očekávání v americkém Pittsburghu. Ve speciálně upravených vozidlech Ford Focus je ovšem stále přítomný člověk, i když o řízení automobilu už se stará počítač.
Autonomní vozidla se tento týden zase o krok posunula k běžnému využití. Společnost Uber, která po celém světě provozuje alternativu k tradičním taxi službám, začala zákazníky vozit v počítačem řízených automobilech. Zatím se tak podle plánu stalo pouze na jediném místě, a to v americkém Pittsburghu. Toto město si společnost nevybrala náhodou, před rokem a půl tam totiž otevřela Advanced Technologies Center (ATC) zaměřené právě na vývoj autonomních vozidel. Zatím je v běžném provozu několik prototypů Fordu Focus, které vozí nejvěrnější zákazníky v rámci služby UberX.



Cestující mohou být překvapeni tím, že v automobilu, který pro ně přijede, je stejně přítomen řidič. Je to hned ze dvou důvodů. Tím prvním je bezpečnost, přece jen je technologie z dlouhodobého hlediska stále jen v plenkách, především co se týče nasazení v běžném provozu. Člověk sedící na místě řidiče tak může okamžitě zasáhnout v případě, že by došlo k technickému či jinému problému. Přítomnost řidiče ovšem vyžaduje také zákon, legislativa je v tomto ohledu stejná ve všech amerických státech.

Autonomní vozidla Uberu jsou na ulici nepřehlédnutelná. Prototypy jsou vybaveny celou řadou senzorů, ze kterých je nejdůležitější LIDAR (light detection and ranging) – technologie podobná radaru, ale založená na principu laserových paprsků. Snímač vytváří 360stupňové obrazy okolí, podobně jako autonomní vozidlo Googlu či jiných společností. Prototyp Uberu se ovšem liší dodatečnými kamerami a druhým menším senzorem LIDAR. Automobil by díky tomu měl lépe rozpoznávat jiná brzdící vozidla, chodce, semafory i dopravní značení, minimalizuje se tím také riziko slepých míst.


Pokud se provoz osvědčí, mohli bychom se v budoucnu setkat se samořízenými vozidly Uberu v dalších městech, třeba i v Praze.

Zdroj: Pcworld.com
reklama