Odpověď na oba.
"Budeme čekat desítky let na vyřazené baterie, když pokryjí sotva zlomek poptávky"
Proč čekat? Proč zas ten 100% extrémismus? On někdo řekl, že musíme použít jen a pouze tyto baterie? On je snad zákaz vyrábět nové, když existuje tohle? Není. Je to jedna z cest, jak těm bateriím snížit uhlíkovou stopu (a nejen tu) a část poptávky vykrýt tímto. Nikdo nikde neřekl, že to musí být 100%.
"Čili jsou vzácné materiály blokovány minimálně 25 let. "
Blokovány? Když to nevyrobíte z vysloužilých, tak to vyrobíte z nových. Ty materiály budete potřebovat tak či tak. Jejich potřeba se přece nijak nezmění. Mění se to, kdy půjdou na recyklaci. Na ni půjdou o 10 let později, tedy o 10 let modernější metodou, levnější, ekologičtější, efektivnější....
https://www.ev-volumes.com/wp-content/uploads/2022/02/WW-K-12-2021.png
Podívejte se, jak to roste. Řekněme, že by ta baterka vydržela jen 9 let (2012-2021). V roce 2021 byste pro 6,75 mil. EV (pro jednoduchost v tom započítám i PHEV, jinak by z toho grafu nebylo moc poznat) měl vysloužilé baterie ze 125 tisíc. Tj. 1,85 % potřebného množství. Ve skutečnosti by to nebyla ani půlka, protože recyklace není 100% a tehdejší EV měla mnohem menší velikost akumulátoru proti dnešku - tehdy tak 30 kWh, dnes cca 50? Máte z recyklace k dispozici... já nevím,... necelé 1%? Jenže životnost není 9 let, patrně půjdou do důchod v cca 15 letech. Takže jsme na cca... 0,7%? A také do druhého života nepůjde všechno. Něco už znovupoužitelné nebude a půjde to na tu Vaši recyklaci a nic to blokovat nebude. Takže řekněme, že 2/3 budou použitelné. To máme "vyblokovaných" cca 0,5 %. Opravdu chcete kvůli těm zablokovaným 0,5 % pořád dělat takový humbuk? Opravdu se to nějak zásadně projeví? A to ještě s tím vyblokováním nemusí být úplně pravda, protože pak bychom tam, kde dnes použijeme akumulátory vysloužilé, museli použít akumulátory nové. Takže bychom ty materiály těžili tak či tak.
V budoucnu, až se křivka bude lámat do opačného směru (nebude růst exponenciálně), tak se to o něco změní, ale pořád budete v řádu max. nízkých jednotek procent. Co však dosáhneme, je to, že se akumulátorům sníží uhlíková stopa. Jeden vyrobený akumulátor bude použit déle (nebyl jste to Vy sám, kdo říkal, že nejekologičtější je něco nevyrobit?) a budeme to recyklovat později a lépe. Pokud se dnes uhlíková stopa EV se spalovacím autem srovná třeba za 100 tisíc km, tak s tímto se přeneseně srovná v 70 tkm...