Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
4.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Německá společnost Betteries je další firmou, která se snaží snížit environmentální dopad vysloužilých lithiových akumulátorů z elektromobilů díky možnosti jejich využití v dalších nasazeních. Dává jim druhý život jako ve formě přenosných modulů.
DrQQ (301) | 4.7.202210:53
5 kWh baterie? To není málo. Pochopitelně bude záležet na ceně. Ale jako úložiště pro solárka na střechách domů by to špatné nebylo. Když svítí slunce, solárka jedou naplno a cena silové energie jde do záporných hodnot. Uložit a využít v noci. Ano, záleží na ceně.
Odpovědět3  0
Tech-boy.lukas (1364) | 4.7.20229:46
Nějak mi stále neleze do hlavy, jak provedou zkoušku u vyjetého akumulátoru. Zařízení na změření kapacity mám, ale jak změřím že článek po 50* cyklech neodejde úplně. Z vlastní zkušenosti vím že jeden druh článku vydržel 350* cyklů a jiný ten samý i značka 500* cyklů. A opravdu si chci koupit věc na půl roku, a pak zase novou. Ale zboží se přeci musí točit. Jo a kdyby náhodou, tak záruka na akumulátor je právě 6 měsíců
Odpovědět0  2
rpajik (25) | 4.7.202210:09
Měření vnitřního odporu baterie + vybíjecí test ?
Odpovědět0  0
Tech-boy.lukas (1364) | 4.7.202210:18
vybíječ mám a ten je schopen zjistit kapacitu, a jestli akumulátor odejde po 50* cyklech zjistíte vnitřním odporem asi jen vy.
Odpovědět0  0
Andir (749) | 4.7.20229:25
kdyby radši přešli zpět na páru a vykašlali se na nějaký ekologický bláboly, lepší všechny ty elektřiny zakázat hezky všude pára nebo diesel to voní lépe
Odpovědět2  2
i83427 (67) | 4.7.20227:38
Přijde mi to jako účelový projekt aby se problém s elektroauty nejevil tak neekologicky, ale v praxi je tenhle produkt k ničemu. Samozřejmě klíčová je jeho finální cena, ale jelikož jde o články, které někdo roky používal v autě a už z principu se k nim nechoval moc hezky ­(rychlonabíjení­), raději bych použil pro uvedené použití novou olověnou baterii než tenhle vysloužilej lithiovej battery pack.
Odpovědět7  2
Rafan (338) | 4.7.20224:12
Baterie jsou ekologický problém, který toto nevyřeší. Jen se získal odklad ­(chcete li koupě času­). Pak ten problém vyhřezne na povrch znovu. Je to stejné, jako když se vítězně ohlásilo že se vyřešil problém s recyklací PET lahví. Přitom se ví, že tu recyklaci nejde dělat do nekonečna.
Odpovědět3  1
wrah666 (6205) | 4.7.20226:16
10 let v autě, pak dalších 15 v nějaké nabíječce, nebo powerpacku. Čili jsou vzácné materiály blokovány minimálně 25 let. A to v situaci, kdy na L­"rozjezd elektromobilu­" nejsou známy zásoby lithia ani na těch jedněch 25 let. A s tím, že zpočátku bude recyklace malá, protože prostě není CO recyklovat. Před 20 lety se o podobném sebevražedném skoku ze skály nikomu ani nezdálo a hybrid byla rarita.
Odpovědět2  2
asip80 (1170) | 4.7.20227:58
Ono je to horší i z pohledu OZE, kdy prostě potřebujeme ohromnou akumulaci energie.
Budeme čekat desítky let na vyřazené baterie, když pokryjí sotva zlomek poptávky a nebo se prostě vyrobí potřebný počet nových? Nemusím ani řešit problémy se starými bateriemi nejen ohledně bezpečnosti.
Odpovědět0  3
Milan Šurkala (4785) | 4.7.202210:29
Odpověď na oba.

"Budeme čekat desítky let na vyřazené baterie, když pokryjí sotva zlomek poptávky­"

Proč čekat? Proč zas ten 100% extrémismus? On někdo řekl, že musíme použít jen a pouze tyto baterie? On je snad zákaz vyrábět nové, když existuje tohle? Není. Je to jedna z cest, jak těm bateriím snížit uhlíkovou stopu ­(a nejen tu­) a část poptávky vykrýt tímto. Nikdo nikde neřekl, že to musí být 100%.

"Čili jsou vzácné materiály blokovány minimálně 25 let. ­"

Blokovány? Když to nevyrobíte z vysloužilých, tak to vyrobíte z nových. Ty materiály budete potřebovat tak či tak. Jejich potřeba se přece nijak nezmění. Mění se to, kdy půjdou na recyklaci. Na ni půjdou o 10 let později, tedy o 10 let modernější metodou, levnější, ekologičtější, efektivnější....

https:­/­/www.ev­-volumes.com­/wp­-content­/uploads­/2022­/02­/WW­-K­-12­-2021.png

Podívejte se, jak to roste. Řekněme, že by ta baterka vydržela jen 9 let ­(2012­-2021­). V roce 2021 byste pro 6,75 mil. EV ­(pro jednoduchost v tom započítám i PHEV, jinak by z toho grafu nebylo moc poznat­) měl vysloužilé baterie ze 125 tisíc. Tj. 1,85 % potřebného množství. Ve skutečnosti by to nebyla ani půlka, protože recyklace není 100% a tehdejší EV měla mnohem menší velikost akumulátoru proti dnešku ­- tehdy tak 30 kWh, dnes cca 50? Máte z recyklace k dispozici... já nevím,... necelé 1%? Jenže životnost není 9 let, patrně půjdou do důchod v cca 15 letech. Takže jsme na cca... 0,7%? A také do druhého života nepůjde všechno. Něco už znovupoužitelné nebude a půjde to na tu Vaši recyklaci a nic to blokovat nebude. Takže řekněme, že 2­/3 budou použitelné. To máme ­"vyblokovaných­" cca 0,5 %. Opravdu chcete kvůli těm zablokovaným 0,5 % pořád dělat takový humbuk? Opravdu se to nějak zásadně projeví? A to ještě s tím vyblokováním nemusí být úplně pravda, protože pak bychom tam, kde dnes použijeme akumulátory vysloužilé, museli použít akumulátory nové. Takže bychom ty materiály těžili tak či tak.

V budoucnu, až se křivka bude lámat do opačného směru ­(nebude růst exponenciálně­), tak se to o něco změní, ale pořád budete v řádu max. nízkých jednotek procent. Co však dosáhneme, je to, že se akumulátorům sníží uhlíková stopa. Jeden vyrobený akumulátor bude použit déle ­(nebyl jste to Vy sám, kdo říkal, že nejekologičtější je něco nevyrobit?­) a budeme to recyklovat později a lépe. Pokud se dnes uhlíková stopa EV se spalovacím autem srovná třeba za 100 tisíc km, tak s tímto se přeneseně srovná v 70 tkm...
Odpovědět3  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.