reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Bing už má v USA 20% podíl, nastávají Googlu krušné časy?

19.4.2015, Michal Hala, aktualita
Bing už má v USA 20% podíl, nastávají Googlu krušné časy?
Podle analytické společnosti comScore přesáhl podíl Bingu ve vyhledávání na desktopu 20 %. Pokud přidáme podíl Yahoo, který využívá engine Bingu, ve výši 13 %, tak se Bing dostává téměř na třetinu. Měl by se Google začít bát?
V březnu letošního roku došlo v USA na desktopu celkem k téměř 19 miliardám vyhledávání. Z toho má Google 12,139 miliardy (64,39 %), Bing 3,781 miliardy (20,06 %) a Yahoo 2,396 miliardy (12,71 %). Bing a Yahoo tedy mají dohromady 32,77 %, tzn. téměř třetinu (viz graf níže). Přitom podíl Bingu pomalu a mírně, ale přece jen roste (například v únoru měl 19,8 %). Zbytek trhu mají marginální vyhledávače.

V tomto kontextu je zajímavé zamyslet se nad antimonopolními šetřeními, které s Googlem probíhají v EU a v Rusku. Jedna věc je, jak je monopol definován právnicky v rámci konkrétního právního řadu. Ale z hlediska ekonomické teorie nejde v odvětví vyhledávačů v případě Googlu o monopol (tj. existenci jen jediného dodavatele služby), ale o oligopol s dominantní firmou.


Podíl vyhledávačů na desktopu - USA - březen 2015


Dále je tu paradox, že v případě vyhledávání, které je zdarma, nedochází ke klíčovému monopolnímu chování – tj. stanovení monopolní ceny uživatelům vyhledávače (opět jde o pohled ekonomů, nikoli právníků). Zajímavá je také otázka, jak je v těchto sporech vymezen a chápán příslušný trh. Jestli celosvětově, nebo regionálně (EU apod.), nebo lokálně (národní trh).

Leckde po světě přitom samozřejmě existují konkurenční vyhledávače. V USA jsou to již zmiňované Bing a Yahoo, v Číně Baidu, v Rusku Yandex a u nás samozřejmě Seznam. Budou jiné trhy následovat USA, kde – jak jsme popsali výše – Googlu pozvolna a zatím nepatrně klesá podíl?

Jeho hlavním konkurentem bude i nadále Bing, který se ovšem počtem a kvalitou lokalizací nemůže s Googlem (zatím?) měřit. Ale pokud se u uživatelů chytnou Windows 10, respektive Cortana využívající Bing, podíl redmondského vyhledávače může začít stoupat mnohem výrazněji. Samozřejmě pouze v tom případě, že Microsoft zapracuje na lokalizacích Cortany i Bingu.

Tohle všechno by mělo vedení Googlu znepokojovat. Na druhou stranu mu nárůst konkurence může pomoci argumentovat v antimonopolních šetřeních, která se mohou jednak opakovat, jednak k nim může docházet v dalších zemích. Samozřejmě je otázkou, jestli o jeho vině nebude rozhodováno politicky předem.

Mimochodem, používáte k vyhledávání něco jiného než Google?

Zdroj: comScore
reklama