reklama
Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Byton K-Byte: elegantní koncept samořiditelného elektrovozu

14.6.2018, Jan Vítek, aktualita
Byton K-Byte: elegantní koncept samořiditelného elektrovozu
V poslední době si pozornost ohledně samořiditelných aut a elektrického pohonu vysloužily především společnosti Tesla a Uber, ať už z pozitivního či negativního hlediska. Nyní se ale podíváme na něco jiného, koncept od firmy Byton.
Společnost Byton asi moc lidí znát nebude, neboť jde o nový kalifornský startup, který právě ukázal svůj druhý koncept vozu, který dostal název K-Byte. Obsahuje velkou lithium-iontovou baterii jako vozy Tesla, ovšem mnohem vyspělejší hardware pro autonomní řízení. Nicméně, jak už bylo řečeno, jde pouze o koncept. 
 
 
Byton K-Byte je pětidveřový sedan, který se snaží skrýt své prvky zajišťující autonomii vysoké úrovně. Navazuje na původní koncept Bytonu, který byl zpětně pojmenován jako M-Byte a v jeho případě šlo o crossover. K-Byte však využívá stejný rám, ale měl by daleko více odpovídat tomu, co Byton skutečně chce vyrábět. 
 
K-Byte počítá se 71kWh baterií s volitelným a spíše ještě teoretickým upgradem na kapacitu 95 kWh. To by rozhodně mělo jít, však Tesla Model S počítá se 75kWh i 100kWh baterií. Důležitý je tu také systém rychlého dobíjení, jenž má zvládnout baterii dostat na 80 procent kapacity během půl hodiny. 
 
Pohon zajistí dvojice 200kW elektromotorů, které mohou pohánět jednu či obě nápravy. Společnost ale neuvedla, s jakým dojezdem počítá, ale vzhledem k tomu, že K-Byte stejně ještě neexistuje, byly by to jen odhady založené na výpočtech. My můžeme využít údaje vozu M-Byte, kde se uvádí v případě zmíněných kapacit baterií dojezd 249 a 323 mil, čili 400 a 520 km. 
 
 
Byton se zde spojil se společností Aurora zabývající se autonomním řízením vozů, která dodává svá zařízení mimo jiné i automobilkám Volkswagen a Hyundai. K-Byte počítá s několika různě posázenými lidary, které budou svými laserovými tykadly podrobně mapovat okolí vozu. Jsou tak i v přední části vozu mezi blatníkem a dveřmi v podobě vystupujícího válečku a z provedení je zřejmé, že jde o zatahovací zařízení. To má ostatně něco do sebe, neboť vandalové a holubi jsou všude. 
 
Nahoře je pak do střechy zapuštěn tzv. LiBow, čili pruh s lidarem na obou koncích. Právě především tyto senzory mají zajistit orientaci vozu v prostoru s plným 360° rozhledem. Dle Bytonu má K-Byte dosáhnout čtvrté úrovně autonomie, po níž už následuje jen finální pátá. Vůz by si tak měl poradit v podstatě všude a jen ve výjimečných případech by měl být člověk připraven převzít řízení. 
 
Byton tak netroškaří, ale k reálnému produktu je ještě dlouhá cesta. Nicméně K-Byte má být představen na CES Asia a do konce roku 2020 chce mít společnost na silnicích celou flotu testovacích vozů. 
 


reklama