Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Caustic Graphics: raytracing konečně v reálu?

17.7.2009, Petr Štefek, technologie
Caustic Graphics: raytracing konečně v reálu?
O alternativních možnostech zobrazování na poli počítačových her jsme psali již před několika měsíci, ale zatím není po slibovaných inovacích ani vidu ani slechu. Kde je Intel a jeho Larrabee? Nevadí, máme zde totiž nového hráče s reálným hardware.
CausticGL je API založené na dobře známém rozhraní OpenGL ES 2.0, které ovšem bylo zásadně modifikováno a byly přidány další funkce pro akceleraci a datové struktury raytracingu. CausticGL má všechno, co může vývojář chtít pro tvoření ray tracing renderu. CausticGL samotné není renderovacím nástrojem, ale poskytuje vývojářům svobodu ve využívání klasických součástí rozhraní, jako je high-level shading language (HLSL), geometrie a součástí framebufferu. CausticGL tedy není jiného než API (Aplication Program Interface), jehož možnosti jsou velmi podobné, jako je tomu v případě DirectX nebo klasického OpenGL. Využití tohoto rozhraní není jen v podobě grafiky, ale lze jej také podle Caustic Graphics využit u specializovaných výpočtů, které ve výsledku nejsou nějakou vizualizací.

CausticGL je zcela nezávislé na ostatních rozhraních (API), jako je DirectX nebo OpenGL a využívá nezávislé knihovny a dll soubory. Případná aplikace je tak schopna využívat naráz jak klasického grafického rozhraní DirectX/OpenGL a zároveň CausticGL pro účely raytracingu. To vše sice zní krásně, nicméně je pořád potřeba uvažovat sdílení paměti pro obě API a také poměrně náročnou synchronizaci všech procesů.



Další drobností, která může celému projektu Caustic Graphics velmi pomoci, je to, že k akceleraci raytracingu pod CausticGL nepotřebujete speciální hardware, ale velmi dobře si vystačíte s procesorem nebo grafickou kartou. Za předpokladu, že specializovaný hardware Caustic One dosahuje násobků rychlosti procesoru, je ale výsledek předem jasný. Trošku to celé připomíná snažení společnosti Ageia, která také propagovala na trhu samostatný akcelerátor PhysX spolu se software.

Pokud by se CausticGL mělo ujmout na trhu, tak musí minimálně jeden z velkých hráčů na trhu s grafickými čipy přislíbit podporu, neboť jedině tak lze pomalu přesvědčovat vývojáře, aby začali pracovat na nové generaci počítačových her nebo alespoň modifikovali ty připravované. Na papíře již bylo velmi hodně slibných projektů, které díky nezájmu herního průmyslu skončily v propadlišti dějin. Pokud se podíváme nyní na Nvidii, tak její snažení ohledně PhysX se zatím ukazuje jako takové menší bojování s větrnými mlýny.