Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Caustic Graphics: raytracing konečně v reálu?

17.7.2009, Petr Štefek, technologie
Caustic Graphics: raytracing konečně v reálu?
O alternativních možnostech zobrazování na poli počítačových her jsme psali již před několika měsíci, ale zatím není po slibovaných inovacích ani vidu ani slechu. Kde je Intel a jeho Larrabee? Nevadí, máme zde totiž nového hráče s reálným hardware.
Viděli jsme, že grafické karty dokáží akcelerovat raytracing, ale kvůli tomu, že jsou navrženy specificky pro rasterizaci, tak jsou jejich limity poměrně blízko a se stávajícími architekturami nelze přemýšlet nad tím, že by snad v budoucnu byly schopny akcelerovat obojí. Problémů je hned několik, ale stěžejním limitujícím faktorem je velmi malá 16kB cache u grafických karet, což není příliš slučitelné s daty, které je třeba cachovat pro mnoho tisíc paprsků. Pokud grafická karta pracuje s několika gigabytovou databází trojúhelníků (bežná scéna jich obsahuje okolo 500 mil.), tak dojde k tomu, že musí sahat do paměti podstatně častěji než v případě rasterizace, což znamená značné zpomalení. Když si teď zavzpomínáme na Intel Larrabee, tak nám bude jasné, že podobný problém by teoreticky mohl mít i tento multi-core čip z dílen procesorového giganta.



Pokud se podíváme na samotný hardware přídavné karty Caustic One, tak budete koukat více než rozpačitě, neboť zde nenajdete žádné výkřiky poslední doby, jako je GDDR5 nebo 512bitovou paměťovou sběrnici. Najdeme pouze sloty pro DDR2 SO-DIMM a blíže neurčené další čipy a cache. Je velmi pravděpodobné, že celá karta nebude příliš drahá, neboť by se pak mohlo stát, že skončí stejně jako hardwarový PhysX akcelerátor.



Nicméně Caustic One nemá ambice nahradit stávající grafické karty, ale spíše jim sejmout z beder váhu raytracingu a předpřipravit data tak, aby s nimi procesor a ani grafické jádro neměli práci. Prozatím se vše standardizuje, a tak je možné, že v době (a pokud) uvedení bude na trhu již Caustic Two nebo jeho následovníci. Velmi důležité je, aby hlavní lídři dali Caustic Graphics zelenou a začali vzájemně spolupracovat.