Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
12.7.2023, Milan Šurkala, aktualita
Mnozí u lithiových akumulátorů čekají na prolomení hranice 100 USD za kWh, která by měla znamenat průlom v cenách elektromobilů (pochopitelně nemusí). Podle různých zdrojů jsme této hranice už v minulosti dosáhli a nyní to potvrzuje i TrendForce.
jiri777 (75) | 12.7.20239:49
A proč 1kWh pro fotovoltaiku u nás běžně v krámě stojí 10000 Kč neboli 460 USD­/kWh?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4670) | 12.7.202310:10
Tak to má docela jednoduchá vysvětlení.

1, Cena v aktualitě je cena za článek, ne za celý akumulátor ­(to je docela rozdíl­)
2, Cena v Číně je dost odlišná proti ceně v EU ­(tam většinou okolo 150­-200 USD­/kWh, někdy i méně­)
3, Množství akumulátorů pro fotovoltaiku je ­(dle mého názoru­) nižší než odběry pro výrobu aut ­- jedno auto je 5­-10 fotovoltaických systémů ­(tedy množstevní slevy­)
4, Automobilky jsou často firmami, které se podílí na vývoji, investují do výrobců, takže se dá předpokládat nižší cena
Odpovědět0  0
Pate1973 (257) | 15.7.202315:42
Pokud berete úložiště od firmy zaplatíte si to.Pokud si to jste ochoten poskládat sám a nechat zkontrolovat někým znalým věci dostanete se na mnohem zajímavější ceny. Navíc je tu český fenomén kdy něco je někým nabízeno za nějakou zcela oduvodnitelnou cenu rozuměj kvalita a cena vstupních komponent a pak se najde hromada ­"podnikavců­"kteří nabízí zdánlivě totéž za jen o trošku nižší cenu. Protože ano 1kwh může zcela regulérně stát oněch 10k ale v hromadě případů dostanete něco co má poloviční hodnotu ale zato dodavatel má dvojnásobný zisk. A člověk mající kapacity si toto ověřit a zjistit má obvykle schopnost si úložiště postavit sám
Odpovědět0  0
thegrid (261) | 12.7.20238:24
Tak už těším na el auta v ceně dnešní střední třídy. Ale nějak se do toho nechce ani Číňanům. Sice importují a staví v EU ale pochybuji že zlevní pod 900tis.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4670) | 12.7.20238:37
Tak záleží na tom, co považujete za čínské vozy. Mnozí za něj považují např. Volvo, které má čínské vlastníky. Tam EX30 začíná na 870 tisících ­(https:­/­/www.svethardware.cz­/elektricke­-suv­-volvo­-ex30­-zacina­-na­-869­-000­-kc­/59594­). Podobně tak kdysi britská značka MG, která je v rukou Číňanů. Její MG4 začíná s 51kWh baterkou na 780 tisících a do 900 tisíc se vejde dokonce i verze s větší 64kWh baterkou, která je za 885 tisíc. Dongfeng Seres 3 začíná na 885 tisících. Takže čínská auta s cenou pod 900 tisíc jsou už realitou.
Odpovědět0  0
kp0 (49) | 12.7.202313:16
Střední třídy???
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4670) | 12.7.202313:18
To on ale neřekl. Napsal: ­"Tak už těším na el auta v ceně dnešní střední třídy.­" Tedy ­"v ceně dnešní střední třídy­", ne ­"vozy střední třídy­"
Odpovědět0  0
thegrid (261) | 12.7.202315:59
Ano jsou tu jisté vlašťovky ale uvest auto za 860 tis je chytání za slovo. Prostě tu není moc konkurence ­- náhrada té střední třídy v elektrice obecně.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4670) | 12.7.202316:42
"uvest auto za 860 tis je chytání za slovo­"

Chytání za slovo? To bych bral, kdyby to bylo za 899.900 Kč, nicméně pár vozů tu pod Vámi definovanou hranicí je, a to od 770 do 885 tisíc, což si myslím, že Vaše daná kritéria splňuje s přehledem bez jakékoli možnosti napadání. Ten 15+tisícový rozdíl mi přijde být už dostatečný na to, aby se to tam vešlo, aniž by to bylo chytání za slovo. Nebo snad ne?

Co se týče střední třídy, tam máte jednoznačně pravdu, tam je to zatím velmi slabé. V případě elektromobilů máme spíše pomezí střední a vyšší střední a tam nejsem dokonce ani pod milionem ­(Tesla Model 3 je kousek nad za 1,06M, Hyundai Ioniq 6 je od 1,16M, BMW i4 od 1,36M)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4670) | 15.7.202318:14
Mimochodem, v Německu se už prodává MG5 Electric, elektrické kombi nižší střední třídy v podstatě velikosti Octavie Combi, 115­-130kW motor dojezd 320­-400km. Cena začíná na 30.990 EUR ­(737 tisíc Kč­), nicméně to zahrnuje německé dotace ve výši 5400 EUR. Bez toho by to bylo 36.390 EUR ­(866 tisíc Kč­).

Pro zajímavost, 110kW naftová Octavie Combi Ambition u nás začíná na 819.900 Kč ­(v Německu Base 40.200 EUR­), základní 110kW benzínová Octavie Combi Active pak u nás 659.900 Kč ­(v Německu Base 35.870 EUR­). Velmi zajímavou informací je hmotnost, prázdné MG5 Electric má 1562 kg, Octavie kombi má od 1348 kg ­(1.5TSI­) až 1436 kg ­(2.0TDI­) v základní výbavě. Takže proti naftové oktávce je to těžší o 126 kg.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.