Chytrá auta se blíží, náklaďák Freightliner Inspiration Truck dostal "značky"
7.5.2015, Milan Šurkala, aktualita
Elektronika se do automobilů dostává čím dál tím více a postupně nahrazuje řidiče. Posledním počinem je nákladní auto Freightliner Inspiration Truck, které se umí samo řídit a v Nevadě jako první náklaďák dostalo i registrační značky.
Počátkem letošního roku jsme se na stránkách SHW věnovali problematice chytrých aut. Uplynulo pár měsíců a máme zde nejnovější počin z této kategorie z dílen automobilky Freightliner, která patří do koncernu Daimler. Tímto dílem je nové nákladní auto Freightliner Inspiration Truck, který je prvním legálním nákladním autem, jež se může samo řídit. Dostalo totiž platnou registrační značku státu Nevada pro autonomně řízená vozidla. Připomeňme, že tyto značky už mají i např. auta od Googlu.
Auto je nicméně stejně jako to od Googlu stále vedeno na úrovni NHTSA Level 3, což je druhá nejvyšší úroveň. Ta tedy dovoluje autonomní řízení, ale vyžaduje přítomnost řidiče a schopnost předat mu řízení v rozumně krátkém čase. Podle Daimleru, 90 % nehod nákladních aut mají na svědomí řidiči a jejich únava v tom hraje roli zhruba osmině případů. Autonomní řízení by chtělo těmto nehodám zabránit, ostatně výrobce hovoří o tom, že řidiči při zapnutém systému autonomního řízení vykazovali o 25 % nižší ospalost. Nicméně třetí úroveň autonomního řízení i nadále nechává zodpovědnost na řidiči, takže každá případná nehoda je jeho problém.
K udržení na silnici využívá systém radaru, stereoskopických kamer a několika dalších senzorů. Kdy se objeví první auta s NHTSA Level 4 nevyžadujících dozor řidiče, zatím ale můžeme jen odhadovat.
Zdroj: arstechnica.com, theverge.com
Auto je nicméně stejně jako to od Googlu stále vedeno na úrovni NHTSA Level 3, což je druhá nejvyšší úroveň. Ta tedy dovoluje autonomní řízení, ale vyžaduje přítomnost řidiče a schopnost předat mu řízení v rozumně krátkém čase. Podle Daimleru, 90 % nehod nákladních aut mají na svědomí řidiči a jejich únava v tom hraje roli zhruba osmině případů. Autonomní řízení by chtělo těmto nehodám zabránit, ostatně výrobce hovoří o tom, že řidiči při zapnutém systému autonomního řízení vykazovali o 25 % nižší ospalost. Nicméně třetí úroveň autonomního řízení i nadále nechává zodpovědnost na řidiči, takže každá případná nehoda je jeho problém.
K udržení na silnici využívá systém radaru, stereoskopických kamer a několika dalších senzorů. Kdy se objeví první auta s NHTSA Level 4 nevyžadujících dozor řidiče, zatím ale můžeme jen odhadovat.
Zdroj: arstechnica.com, theverge.com