Chytřejší Tesla Model S, elektromobil dostal automatické řízení
17.10.2015, Milan Šurkala, aktualita
Máme zde další zprávu ze světa chytrých automobilů. Luxusní elektrický sedan Tesla Model S dostal nový upgrade, který poskytuje možnost autonomního řízení vozidla. Ve většině států USA tuto funkci navíc lze provozovat legálně.
Koncem tohoto týdne přinesla společnost Tesla Motors nový upgrade systémů vozidel Tesla Model S (verze 7.0). Tyto luxusní elektromobily se opět více přibližují kategorii chytrých aut, které už za řidiče dělají téměř všechno. V případě Tesly je to zdarma zavedení funkce automatického parkování, varování před kolizí z boku i jiné uspořádání palubního počítače. To jsou ale relativně běžné věci i u normálních aut. Tesla nicméně nabízí i placený upgrade za $2500, který přinese možnost autonomního řízení. Upgrade je možné bezdrátově stáhnout a nainstalovat do auta, musíte však mít Teslu vyrobenou v září 2014 a později. Pouze tyto modely jsou totiž vybaveny veškerým nezbytným hardwarem, který je nutný pro práci autonomního řízení (různá čidla jako radar, kamera, 12 ultrazvukových senzorů, GPS).
Nelze však čekat, že nynější verze všechno zvládne. Samotná Tesla ji propaguje jako betaverzi, která funguje od rychlosti 18 mph (29 km/h) při dobrém značení na silnicích a jak už je u takových systémů zvykem, ideální je samozřejmě dobré počasí. Systém využívá adaptivního tempomatu pro udržování bezpečné vzdálenosti, čáry na silnicích jej udrží ve správném pruhu. Nemusíte se dotknout volantu a stačí jen hodit blinkr. Auto si samo zkontroluje, zda může předjíždět a pokud ano, "šlápne" na plyn a přejede. Ve většině států USA (s výjimkou státu New York) je údajně možné tento systém legálně využít a nemít ruce trvale na volantu.
Každopádně ať se stane cokoli, odpovědnost nese vždy řidič, takže je jen na něm, zda se spolehne na práci elektroniky a bude doufat v její bezchybnost. Pokud si autonomní řízení neví rady (např. zmizí značení), vydá varovné signály. Pokud na ně řidič nezareaguje, auto samo zastaví a spustí výstražné znamení. Systém neumí rozpoznávat všechno dopravní značení jako např. semafory.
Zdroj: roadandtrack.com, teslamotors.com, wired.com
Nelze však čekat, že nynější verze všechno zvládne. Samotná Tesla ji propaguje jako betaverzi, která funguje od rychlosti 18 mph (29 km/h) při dobrém značení na silnicích a jak už je u takových systémů zvykem, ideální je samozřejmě dobré počasí. Systém využívá adaptivního tempomatu pro udržování bezpečné vzdálenosti, čáry na silnicích jej udrží ve správném pruhu. Nemusíte se dotknout volantu a stačí jen hodit blinkr. Auto si samo zkontroluje, zda může předjíždět a pokud ano, "šlápne" na plyn a přejede. Ve většině států USA (s výjimkou státu New York) je údajně možné tento systém legálně využít a nemít ruce trvale na volantu.
Každopádně ať se stane cokoli, odpovědnost nese vždy řidič, takže je jen na něm, zda se spolehne na práci elektroniky a bude doufat v její bezchybnost. Pokud si autonomní řízení neví rady (např. zmizí značení), vydá varovné signály. Pokud na ně řidič nezareaguje, auto samo zastaví a spustí výstražné znamení. Systém neumí rozpoznávat všechno dopravní značení jako např. semafory.
Zdroj: roadandtrack.com, teslamotors.com, wired.com